Aantal nieuwe palmen/ervaringen?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Aantal nieuwe palmen/ervaringen?

Berichtdoor s.janssen op 17 dec 2012 19:20

Vorige week heb ik een pakket binnen gekregen van Ed's palmenfarm met o,a Bismarckia nobilis waar ik al langer naar zocht. Ik zag dat hij nog aantal mooie soorten had staan en voor het gemak wat opvulling bij besteld. Tja, als je dan toch bezig bent!
Alle planten waren netjes voorzien van soortnaam.
De palmen zijn erg mooi en stevig, wat het geld zeker waard is en geen ongedierte o.i.d.
De 2 Trachycarpus martianus gaan de volle grond in van het voorjaar, deze staan niet op de foto.

Voor het gemak even wat foto's gemaakt, het zijn niet de beste foto's maar met beter weer maak ik wel keer nieuwe. De Allagoptera arenaria en de Sabal worden in het voorjaar in grotere kuipen gezet zodat ze goed door kunnen groeien en zich goed wortelen. Aangezien dit vrij grote exemplaren zijn.

Mochten mensen ervarinen hebben met deze soorten, laat het weten!

Foto's:
Bijlagen
DSCF7189.JPG
Allagoptera arenaria
DSCF7189.JPG (69.5 KiB) 2528 keer bekeken
DSCF7193.JPG
Sabal palmetto
DSCF7193.JPG (62.72 KiB) 2528 keer bekeken
DSCF7196.JPG
Bismarckia nobilis
DSCF7196.JPG (47.36 KiB) 2528 keer bekeken
DSCF7200.JPG
Parajubaea torallyi var. Torallyi
DSCF7200.JPG (66.15 KiB) 2528 keer bekeken
DSCF7203.JPG
Blad Sabal
DSCF7203.JPG (91.07 KiB) 2528 keer bekeken
DSCF7199.JPG
Blad B.nobilis
DSCF7199.JPG (90.72 KiB) 2528 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Aantal nieuwe palmen/ervaringen?

Berichtdoor Gerritzen op 17 dec 2012 21:46

Je gaat de Trachycarpus martianus in de volle grond zetten. Weet je dat dit een soort is die veel minder vorst kan verdragen dan de fortunei ? :? Zou zo zonde zijn, want het is wel een heel mooie soort.

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 17 dec 2012 23:01

@René,
Ja daarom twijfel ik ook nog, de martianus is tot -10 graden vorstbestendig. Misschien dat ik hem eerst de komende jaren in kuip opkweek en dan verder zie. Mijn ervaring is wel dat zodra palmen een beginnende stam hebben een stuk meer aan kunnen dan als zaailing.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 18 dec 2012 00:00

Mooie planten.

Vult je collectie leuk aan zo.

:thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 18 dec 2012 00:17

De Parajubaea is ook zo'n soort waar ik op dit forum goede verhalen van heb gehoord, ook dit forum helpt je bij het aanvullen van je colectie.
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor keesvl op 18 dec 2012 09:47

Goede morgen,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik hou me ruim 10 jaar bezig met vn. palmen en yucca's
Ik heb enkele jaren geleden een parajubaea geprobeerd in de vollegrond (ca 1,5 m) . Dat was geen succes en dat ondanks het toepassen van bescherming.
Ik heb Sabal Palmetto's een grote en een paar kleine exemplaren. De grote heeft een aantal jaren buiten in de vollegrond gestaan. Na mijn verhuizing in 2006 heb ik deze in de kas gezet, er waren teveel problemen met speerrot. Na een moeizame start is de groei in de kas nu goed. Sabal is gevoelig voor verplanten vanwege de relatief grote wortelschade na verplanten.
Ik heb enkele Sabals Minor in de vollegrond gehad maar daar ben ik ook mee gestopt van de erg trage groei.
Bismarckia's vind ik een prachtige palm (helaas) alleen voor de huiskamer of serre.
Succes met je aanwinsten!

Groet

Kees
keesvl

10 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen