Christophe schreef:Hey Kevin,
Het schijnt dat de nieuwe bladeren slechts 20 dagen rood blijven, en dan gewoon groen worden. Weet jij of dit klopt?
Een plantje zou super zijn

Christophe
dat klopt....in een tropisch klimaat. hier zal het tijdens de zomer ook niet veel langer dan een maand rood blijven maar als je het geluk hebt om een nieuw blad te hebben in bijv. oktober dan is de kans groot dat hij de ganse winter rood blijft

.
zelf heb ik er een aantal zaailingen van die ik uit zaden heb gekweekt. als je verse zaden hebt kiemen ze erg gemakkelijk en snel maar oude zaden kiemen niet of erg slecht. (denk daar daar momenteel het prijsverschil zit tussen exogarden en europalms

) het gele blad is hoogstwaarschijnlijk door 1) droge lucht 2)spint en 3)mss ook een verkeerde grondsoort? heb dit probleem sinds kort ook bij enkele zaailingen maar bij mij komt het door voedingstekort. ze staan nog altijd in de potjes waar ik ze eind 2007 heb gezaaid maar zijn deze potjes nu ontgroeid en alle voedingstoffen zijn er vermoed ik nu ook uit. komend voorjaar moeten ze dus dringend verpot worden in verse aarde en een potmaatje groter

.
deze palmen kunnen verassend veel kou aan en ondervinden geen last van een enkele nachtvorst rond de -3°C. je kan ze dus redelijk koel overwinteren en dus op een onverwarmde en mss ook vochtigere (minder spint) kamer plaatsen...
gr
Kristof
gr
Kristof