Vruchten?? Ho maar.

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Vruchten?? Ho maar.

Berichtdoor krista op 11 sep 2012 09:57

Heb diverse subtrotropische bomen/struiken. 5 Citrus, 3 Kaki, Ananas guave, aardbijstruikje, Lulo naranjilla, chineesedadelboom en nog wat. Alles heeft wel bloesem gehad maar vruchten ho maar. Citrus veel handmatig bestoven. Planten krijgen regelmatig voeding, zowel speciale citrusvoeding voor de citrus en gedroogde koemest voor de meeste andere planten. M.n. de citrussen staan er niet echt mooi bij.
Als ik af en toe een citrus meeneem uit Spanje hebben deze mooie frisse groene bladeren,maar dit verandert in de loop der tijd bij bij thuis. Citrussen staan zomers buiten! Ananas guave, chineese dadel en kaki's staan in de volle grond en staan er mooi bij en blijven s'winters buiten. Heb bij enkele citrussen de grond vervangen door Cocopeat vermengd met wat grof zand en wat potgrond maar ook dat helpt niet echt. Vraag: is dit wel de juiste grond voor mn. citrus? Heb in het voorjaar wel spint gehad in de citrus waar ik wat laat achter kwam want je kunt ze haast niet zien, maar met een loep werd het wel duidelijk. Zijn goed te bestrijden met een antie spint product van Bayer.
Iemand idee waarom de citrussen er niet echt florisant bij staan? Vind de bladeren ook niet echt mooi groen, wat mogelijk ijzer gebrek is.
Mogelijk niet de juiste grond samenstelling?
Dank alvast
Chris
krista

4 bedankjes

Re: Vruchten?? Ho maar.

Berichtdoor GeL op 11 sep 2012 12:19

Dag Krista,

Mijn citrussen staan er al enkele jaren goed bij. Zie foto's onder de rubriek foto / video.
De planten staan in Asef Mediterrane Potgrond. Ik geef 2 à 3 maal voeding per jaar. Speciale voeding zou niet nodig zijn maar mijn ervaringen zijn toch niet je dat. Ik gebruik nu al enkele jaren de onderstaande voeding en de resultaten (groei en vruchtzetting) zijn prachtig.
Eerlijk gezegd duur maar wel de moeite.

Hier:
http://www.oscartintori.it/shop/index.p ... fe70acf7c9

De potgrond van onze sponsor DCM is ook heel erg goed, ik vind deze van structuur zelfs beter dan de Asef potgrond.

Veel succes, :thumb_up:
Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Ben op 11 sep 2012 19:49

Chris,
In welke potgrond staan de citrussen? Zware klei of luchtige potgrond? Wanneer zijn ze verpot?
Wat is de verhouding NPK van de gegeven mest? In welke periode mest gegeven?
De door spint aangetaste bladeren worden niet meer groen: het bladgroen is er nl gewoon uit gegeten. De kleur wordt dan geel/grijsgroen.
Citrus is zelfbestuivend, dus daar hoef je niets voor te doen.

Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Berichtdoor krista op 13 sep 2012 12:49

Ben
In welke potgrond welke citrus precies staat weet ik niet. Meestal als ik er een koop in Spanje zet ik deze na verloop van enige tijd in een grotere pot en haal dan wat grond wat los aan de buitenzijde zit er af en de grond deie verder nog los zit. Daarna zet ik deze in een grotere pot en vul de loze ruimtes met eem mengsel van cocopeat wat zeer grof zand en tuincentrum potgrond. Inderdaad is het vaak zo dat deze citrussen in zware klei staan. Vorig jaar heb ik van mijn Sanquinelli het wortelstelsel geheel uitgespoeld en de bloempot weer aangevuld met hoofdzakelijk cocopeat met wat potgrond. Meestal doe ik er dan ook wat gedroogde koemestkorrels door. Ook deze bloedsinaasappel staat er niet echt mooi bij. Heeft in het voorjaar erg vol met bloesem gezeten maar heeft niets opgeleverd. Ik heb één manderijnboompje met een paar redelijk grote vruchten.
Vraag: wanneer in betere potgrond(DCM),en eventeel uitspoelen van de wortels en wat mogelijk nog meer.
Overigens nog wat terzijde. Twee jaar geleden heb ik ongeveer 30 citrus stekken gepoot. Van deze stekken zijn er 4à5 stuks redelijk, maar het gaat niet echt snel.
Dank alvast, Chris
krista

4 bedankjes

Berichtdoor Ben op 13 sep 2012 13:57

Chris,
Denk dat er flink wat dingen veranderd moeten worden.
Potgrond: graag heel luchtig en grof. Gebruik niet teveel coocpeat: zitten vaak veel zouten in.
Pas uitspoelen in mei / juni / juli als er goede groei zichtbaar is. Dan zijn er ook nieuwe wortels gevormd en gaat de plant gewoon door.
Koemestkorrels geven meer humus in de grond, maar zijn niet echt bemesting.
De bloedsinasappel heeft misschien wel veel bloemen gemaakt om te kunnen overleven.
Niet alle citrussen zijn ideaal om te stekken. Sinaasappelen en mandarijnen kan men het best enten. Beworteling van mandarijnenstekken kan maanden tot een half jaar duren, kunnen zelfs bloeien en hebben dan soms nog geen wortels.
Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 14 sep 2012 00:15

Bij het verpotten van mijn citrussen meng ik wat bloed en beendermeel door de grond.
Dit gebruik ik ook als eerste voeding als ze uit de winter serre komen.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor krista op 15 sep 2012 18:54

Wat kan ik dan het beste op korte termijn doen mn. aan de citrussen?
Kan ik het beste nu de boompjes niet uispoelen maar wel er voorzichtig de huidige grond er af halen en in bv zoveel mogelijk DCM potgrond bij doen?
Wat moet ik mij voorstellen bij bloed/beendermeel, wat doet dit met de plant, want ik stel mij voor dat beendermeel een hoog kalkgehalte heeft?
Wat het stekken van citrus betreft heb ik inderdaad bloesem aan niet bewortelde stekken gehad. Overigens is dit stekken meer om te kijken wat het wordt en niet zo zeer om de
eventueel te vormen boompjes.
Chris
krista

4 bedankjes

Berichtdoor Ben op 15 sep 2012 20:48

Chris,
Ik zou op dit moment niets doen. Alleen zorgen dat de potgrond niet te lang te nat blijft of wordt. Dan pas in mei uitspoelen en opnieuw oppotten.
Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Berichtdoor krista op 20 sep 2012 19:48

Dank voor de antwoorden
Chris
krista

4 bedankjes

Berichtdoor bella9091 op 27 dec 2012 06:54

Oke, best een uitdaging dus? Veel zeggen, dat hij het beste in een kas gedijd.
Toch mooie planten, maar wat mooi is wilt ook het meest..
Join Pass4sure 100-101 exam online training program to successfully complete
bella9091

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten