Fruit uit eigen tuin

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Fruit uit eigen tuin

Berichtdoor Peleroly op 16 aug 2010 23:11

Wie van jullie vind het ook zo plezant om al eens iets te snoepen uit eigen tuin?
(enkele fotokes uit mijn eigen tuin. Binnenkort wordt het weer smullen)
Peter
kaki.JPG
Kaki
kaki.JPG (67.16 KiB) 5897 keer bekeken
panachée.JPG
Vijg (Panachée)
panachée.JPG (62.48 KiB) 5897 keer bekeken
petit negri.JPG
Vijg (Petit Negri)
petit negri.JPG (46.82 KiB) 5897 keer bekeken
ziziphus.JPG
Ziziphus jujuba
ziziphus.JPG (67.38 KiB) 5897 keer bekeken
velutina.JPG
Musa velutina
velutina.JPG (72 KiB) 5897 keer bekeken
Peleroly

48 bedankjes

Re: Fruit uit eigen tuin

Berichtdoor KevinC op 16 aug 2010 23:14

Hey Peter :)

Ziet er goed uit.

Ikzelf heb ook 2 jonge Kaki-bomen staan waar enkele vruchten hebben aangehangen maar ze zijn afgevallen toen ze nog klein waren. :(

Ziziphus jujubae heb ik wel veel vruchten van maar ze zijn nog kleiner dan jouw vruchten zo te zien. :p

Ik heb wel veel vijgen en druiven en ook gewone appels... :p
Heb ook nog 2 paw paw's staan, maar daar heb ik nog geen vruchten aan gehad.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor erna op 17 aug 2010 08:48

Hallo Peter,

Ik heb een kleine plant van de ziziphus, hij staat nu zo'n 30 cm hoog. Hoeveel jaar moeten ze zijn vooraleer vrucht te dragen ?

Zelf heb ik : vijg, een grote kersenboom, gele framboos, japanse wijnbes ( klimmer, lekkere bessen ), en verder nog een aardbeiboom ( nog geen vruchten aan), pas dit jaar aangeplant. Ook nog cranberrys ( nog geen fruit ) appelboom, perenboom, tamme en wilde kastanje. En dat is het.

beste groetjes,
Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor amourath op 17 aug 2010 09:09

Hier is het triestig: mijn druivelaar heeft amper 2 trosjes hangen, de vijg helemaal niks en de Musa's ook niks. Al een chance dat het stad hier in de straat perenbomen heeft geplant - vreemde keuze vind ik maar wel leuk, peren voor iedereen :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 17 aug 2010 09:24

Hey Erna :)

Ik heb een 2-jarige Ziziphus waar wel bloempjes hebben aangehangen maar geen vruchten. Hij staat in pot in de serre. Buiten in de volle grond heb ik er nog 2 staan van ongeveer 180cm hoog en die hangen wel vol vruchten.

Aardbeiboom heb ik ook gehad, geplant als klein struikje en na een jaar of 10 was het een grote struik van 4m hoog en een dikke stam. Plant had elk jaar veel vruchten.
Maar 2 winters terug was hij bijna volledig bevrozen en toen heb ik hem tot op een halve meter afgezaagd. In de zomer groeide hij terug maar de laatste winter heeft hem de nek gekost. Jammer.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 17 aug 2010 10:40

Mijn Arbutus is 2 winters geleden helaas ook tot tegen de grond weggevrozen. Inmiddels staan er al terug enkele bloemetjes in maar vruchten zal niet meer voor dit jaar zijn vrees ik.
Wat de ziziphus betreft heb ik nog weinig ervaring. Ze staan er nog maar van dit jaar. Het zouden geënte boompjes zijn van de varieteiten 'Li' en 'Lang'.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 aug 2010 13:04

amourath schreef:Hier is het triestig: mijn druivelaar heeft amper 2 trosjes hangen, de vijg helemaal niks en de Musa's ook niks. Al een chance dat het stad hier in de straat perenbomen heeft geplant - vreemde keuze vind ik maar wel leuk, peren voor iedereen :)

Bij mij hetzelfde bij de druiven, maar denk dat het mijn eigen fout is. Ik heb nog niet zolang druivelaars en heb gemerkt dat de druiven groeien op nieuwe ranken die op hun beurt groeien op de oude ranken van vorig jaar. Omdat ik vorig jaar de druivelaar zo fel heb terug gesnoeid, was er dus weinig plaats voor nieuwe ranken en dus druiven. Ik denk dat ik een trosje of 10 heb hangen. Vorig jaar hing de struik volledig vol, ik denk wel tussen de 60 en 80 trossen!

Je bent dus niet alleen ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 17 aug 2010 13:14

Christophe schreef:Bij mij hetzelfde bij de druiven, maar denk dat het mijn eigen fout is. Ik heb nog niet zolang druivelaars en heb gemerkt dat de druiven groeien op nieuwe ranken die op hun beurt groeien op de oude ranken van vorig jaar. Omdat ik vorig jaar de druivelaar zo fel heb terug gesnoeid, was er dus weinig plaats voor nieuwe ranken en dus druiven.

Ik heb niks gesnoeid :( Misschien verzorg ik ze gewoon niet goed, hebben druiven speciale behoeften? Ofwel heeft de plant zware schade gehad vorige winter, hij staat in een pot buiten en is de hele winter onbeschermd geweest.. dat kan ook.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 aug 2010 13:25

Mja, het kan ook van de winter geweest zijn, maar mijn druiven hebben er eigenlijk geen last van. Bij het aanplanten moet je (veel) stenen en kalk in de plantput mengen heb ik me laten vertellen, en dat heb ik dan ook maar gedaan. Jaarlijks wat kalk geven kan heus geen kwaad ;)

Als je te veel druiven hebt snoei je er best een paar weg zoals bij tomatenplanten. Anders krijg je vele, maar kleine vruchten. Ook kan je (maar dat is een monnikenwerk en doe ik zelf niet aan mee) per tros de kleine druifjes wegknippen zodat de andere druiven groter kunnen worden en je volle druiventrossen krijgt ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 23 okt 2012 19:33

Ik blijf erop hameren ;plant zoveel mogelijk fruit in eigen tuin.Vooral druiven nemen weinig plaats in,hebben grote voedingswaarde,zijn in te vriezen.Appel peer ,vijg in het westen,pawpaw,okkernoot,persik,pruimen,kiwibes en andere bessen.De voedselcrisis komt er de komende jaren aan en dan wil je iets lekkers om te eten.
Dejagere

45 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten