door Hitch op 08 nov 2022 18:56
Vorig jaar in januari liep ik even langs bij Exotica en daar tussen alle bladloze Brugmansia's stond 1 klein plantje nog vol in blad. Ik vond dat zo speciaal dat ik de plant mee naar huis heb genomen en in mijn veranda heb gezet waar het s' nachts nooit kouder word dan 10 graden en waar ik het als ik thuis ben warmstook tot 22 graden. Het plantje groeide gewoon het verdere verloop van de winter door van zo'n 30 cm bij aankoop tot een meter tegen maart/april. Vanaf dat de ijsheiligen gepasseerd waren verpotte ik hem naar een veel grotere kuip en ging hij buiten waar hij bleef tot half oktober. Bloei was wat tegengevallen maar de plant was ondertussen zo'n 1.8 m hoog. Ik zette hem terug in de veranda en toen sloeg hij als een bezetene aan de bloei maar hij begon gelijktijdig ook blad te laten vallen en ondertussen is hij dus volledig kaal. Dat had ik niet verwacht feitelijk gezien hij vorige winter dus groen was gebleven en groeide. Nu weet ik niet wat het beste is voor de plant, gewoon laten staan in de veranda of beter kouder wegzetten. Hij zou naar de garage kunnen waar het niet kouder word dan 5 graden maar er is wel geen licht. Ik heb vroeger ook Brugmansia's gehad welke ik toen poogde te overwinteren tussen mijn andere planten die in mijn serre stonden welke op 5 graden verwarmd werd maar de Brugmansia's schimmelden toen steeds weg.