vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: vivax

Berichtdoor TheLizard op 01 jul 2014 10:20

Even een hele andere vraag. Mijn aureocaulis maakt opeens ook hele groene halmen aan met een lichte, gele streep. Is dat normaal?
TheLizard
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 13 dec 2012 13:42
6 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 01 jul 2014 10:33

prutser 2 schreef:nou ik heb ongeveer 3 vierkante meter staan waar ze in groeien, er is 1 plant erin, maar door exstra mest en water ( zag gisteren op journaal dat we de droogste plek zijn ) komt hij toch mooi op hoogte, en ja compost dat lust hij zeker wel, en ja de nieuwe scheuten komen er dwars doorheen, dus geen probleem bij snoei boven de grond, en als je er toch een plant uit haal, zou dat zeker ten goede komen voor die anderen, maar zoals je al toetste ging het bij jou niet zo zeer om die dikte en hoogte, dat is wel het geval bij mij, en 5 a 6 meter halen ze zeker wel, en voor je het weet ,staat er een mooi bosje bamboe daar, het gaat namelijk behoorlijk snel, zeker als hij het naar zijn zin heeft, alleen bij zoveel planten op een kleine ruimte moet je de boel wel goed in de gaten houden dat het niet wil ontsnappen door er overheen te gaan, de eerste jaren gaan goed, maar daarna als het druk gaat worden , moet je goed op letten , maar zo met die begrenzer kan je het makkelijk zien , maar voorlopig lekker verwennen en groeien die handel,m,v,g, paul


Oké, dan ga ik misschien toch maar de kleine pol eruit halen denk ik... Misschien dat dat toch beter is. Vind die sowieso ook het minst mooi door zijn vele bladeren. Lijkt meer een struik dan een mooie bamboe haha.

Hoe dik zijn jouw bamboe Paul? En gooide je nou hele bananenschillen tussen de bamboe?

En hoevaak per jaar moet ik nu precies bemesten en water geven? Maandelijks mest of 3x per jaar bijvoorbeeld? En is het bij te veel water geven niet zo dat de plant "verzuipt"?

En de manier waarop ik compost geef: Bovenste grondlaag wat losmaken met een cultivator, dan de compost erop gooien en een beetje vermengen. Erna flink water geven.
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor erna op 01 jul 2014 12:32

YinYang schreef:
prutser 2 schreef: Erna flink water geven.


Ik heb het niet zo voor water, maar een fris wit wijntje of een fruitsapje sla ik niet af.. :lol:

groetjes,

Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor lapalmeraie op 01 jul 2014 13:39

:lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14417
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 01 jul 2014 13:43

Haha oke "daarna" water geven dan ;)
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 01 jul 2014 15:04

:lol: :lol: :lol:
oke, met wijn krijg je van die kronkel bamboe :lol:
nou yin yang, wat water betreft , droogte tijdens de groei is nooit goed, maar verzuipen moet ook weer niet, de bamboe die ik heb ( atrovaginata ) die kan je wel verzuipen, heeft lucht kanalen in zijn wortels, kan dus korte tijd onder water staan, maar die vivax heeft dat dus niet, maar gewoon lekker water tijdens de groei kan zeker geen kwaad,en schillen van banaan kan je er ook bij gooien, en bladeren enz , over bemestingen , tja, er zijn zoveel manieren van bemesten, ik hou het op natuurlijke mest stoffen , en niet op kunst mest, ik teel volledig biologisch , eerder schreef ik al hoe ik een soort van gier maakte van onkruiden , en ik geef het paarde mest, en dat paarde mest geef ik in de lente, dan begint de groei en hebben ze honger, in de herft geef ik niks, dan gaan ze toch in rust, en het paarde mest verteerd niet zo snel, en dan die gier erover , dat geef ik tot laat in de zomer , omdat de wortel groei dan in volle gang is ,en dat kost ook energie, vandaar, de dikte van de halmen zitten tegen de 5 cm aan, bij een hoogte van nu ruin 7 meter,
hallo Thelizard,
het komt vaker voor dat er een andere halm kleur uit de grond komt bij vivax aureocaulis als die is uit gegroeid , zou je hem er uit kunnen halen en apart planten, hij blijft dan die kleur of tekening behouden, soms geheel groen, soms groen met gele streep of geel met groene streep,je ziet het vaker bij die bamboe,dat er ineens groene halmen ertussen staan, dus niets aan de hand,m,v,g, paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 01 jul 2014 15:23

p.s. nog even terug komend op dat groente soepje, ik heb even snel een foto ervan gemaakt, ik geef dit ook aan de bananen en canna`s , en ze groeien erg goed , alleen stinkt het wel naar gier, dus geef het als de buren niet tuis zijn :lol: :lol:
Bijlagen
C.JPG
hier zie je de vat met onkruid soep voor de planten en bamboe
C.JPG (235.05 KiB) 5117 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 01 jul 2014 15:55

prutser 2 schreef:nou yin yang, wat water betreft , droogte tijdens de groei is nooit goed, maar verzuipen moet ook weer niet, de bamboe die ik heb ( atrovaginata ) die kan je wel verzuipen, heeft lucht kanalen in zijn wortels, kan dus korte tijd onder water staan, maar die vivax heeft dat dus niet, maar gewoon lekker water tijdens de groei kan zeker geen kwaad,en schillen van banaan kan je er ook bij gooien, en bladeren enz , over bemestingen , tja, er zijn zoveel manieren van bemesten, ik hou het op natuurlijke mest stoffen , en niet op kunst mest, ik teel volledig biologisch , eerder schreef ik al hoe ik een soort van gier maakte van onkruiden , en ik geef het paarde mest, en dat paarde mest geef ik in de lente, dan begint de groei en hebben ze honger, in de herft geef ik niks, dan gaan ze toch in rust, en het paarde mest verteerd niet zo snel, en dan die gier erover , dat geef ik tot laat in de zomer , omdat de wortel groei dan in volle gang is ,en dat kost ook energie, vandaar, de dikte van de halmen zitten tegen de 5 cm aan, bij een hoogte van nu ruin 7 meter,
paul


Oké, als het niet regent geef ik wel om de paar dagen water, zeker in de groeiperiode (lente, zomer). Dus als ik het goed heb, wat bemesten betreft:
- Lente: Paardenmest (maandelijks denk ik?)
- Zomer: Paardenmest + onkruid etc. (ook maandelijks?)
- Herft + winter: Niet bemesten. Wel een idee om dan boomschors op de grond te gooien?

Groentesoepje ziet er goed uit Paul! :D


NB: De kleinste pol (die met veel vertakking/blad) ga ik eruit halen, die wil me vader wel hebben. Dan hebben de andere 2 pollen een stuk meer ruimte om te groeien. Moeten ze de 5 meter wel halen denk ik zo.. :)
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor draco op 01 jul 2014 17:23

TheLizard schreef:Even een hele andere vraag. Mijn aureocaulis maakt opeens ook hele groene halmen aan met een lichte, gele streep. Is dat normaal?


Dat is normaal en het komt af en toe voor. Vorig jaar kreeg mijn vivax een halm die precies halfweg groen en geel verdeeld was, zodat van de tweeling zijtakken er een groen was en de ander geel. Als de halmen volledig groen uitlopen spreek je van revertant, terugkeer naar de oer- of wildvorm zogezegd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6753
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
687 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 01 jul 2014 18:41

ja je kan in herft of winter zeker wel boomschors er op strooien , maar paarde mest hoef je maar 1 keer te geven hoor, gewoon in de lente , het heeft dan rustig de tijd om te verteren, de compost kan je altijd geven en ook onkruid resten enz, ja gaat helemaal goed komen,
en over die oervorm, die zijn wel de sterkste, bij me buren heb ik juist die groene gegeven die ik had uitgestoken van een vivax aureocaulis, hij is nu al 4 meter hoog en helemaal groen, en dat blijft hij ook, over bamboe gesproken, nog een paar maanden , dan ben ik weer bij me vriendjes,
Bijlagen
D.JPG
me vriendjes bij me tuis in suriname
D.JPG (281.31 KiB) 5102 keer bekeken
E.JPG
dit wil ik ook hier he
E.JPG (239.47 KiB) 5102 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten