nu nog planten ?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

nu nog planten ?

Berichtdoor luiehond op 10 dec 2013 21:55

ik zou graag nog deze week (11 t/m 18 dec )Fargesia jiuzhaigou 1 , willen verplaatsen .

De planten zijn nieuw in de grond en de kluit is ingepakt in jutte in de grond ,ik wil ze graag in boom containers plaatsen van 80 liter ,omdat de grond te nat is waar ze staan .

ik heb er all een paar verzet, de pot aan de binnen en buiten kant ingepakt met bubbeltjes folie en de bovenkant afgedekt met bladeren ,maar tot wanneer kan ik dit blijven doen ,ik ben bang dat het binnen kort een keer vorst word en de planten dan dood gaan omdat ze geen wortel kunnen aanmaken ?
luiehond

0 bedankjes

Re: nu nog planten ?

Berichtdoor draco op 11 dec 2013 01:59

Deze bamboe is zeer winterhard en bleef onbeschadigd tijdens februari 2012 met -20°C vol in de vrieswind (windchill). Fargesia jiuzhaigou is een uitgesproken vochtminnende soort die gevoelig is voor uitdroging en zich daartegen beschermd door het blad in te rollen. Omdat deze exemplaren nog voorzien zijn van een kleine wortelkluit, is het risico op uitdroging aanzienlijk, of ze nu in volle grond staan of in een kuip. Dat laatste zou ik zeker afraden, tenzij de planten zonodig naar binnen kunnen. Blijven ze op hun plek staan, dan is vocht kennelijk voldoende beschikbaar. In de kuip is het aan te bevelen om water te geven zodra het dooit. Buiten kun je het vochtverlies door verdamping tijdens de vorst beperken door de bamboe te omhullen met fleecedoek, een grote vuilniszak of een rietmat.
Als het al niet is gebeurt zou ik de geknoopte (?) jute zak om de kluit wel aan de bovenzijde losmaken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor luiehond op 11 dec 2013 15:18

dank voor je reactie ,

Ik heb al wat in bakken staan ,ik stop met het verplaatsen en wacht tot het nieuwe seizoen dan maar ..

Afbeelding
luiehond

0 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 11 dec 2013 19:44

Ik zou ze met pot en al ingraven. Dan heb je met strenge vorst veel meer te zeggen.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Remy op 12 dec 2013 11:38

Ik verplant altijd alles in de winter zonder dat er iets dood gaat. Voordeel is dat de groei grotendeels stilstaat. In januari gaat heel de complete voorkant op de schop en dan moet ik ook weer een bamboe verplaatsen. Ik knip dan 3/4 van de halmen weg en steek een ruime kluit af en inderdaad water geven bij droog weer boven 0. In de zomer staat er weer een mooie volle struik!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 dec 2013 16:13

Dan heb je het wel over gezonde kluiten!
Bamboe slaat de reserves nl op in de halmen. Deze massaal weg snoeien is geen goed idee wanneer je al een zwakker/kleiner exemplaar hebt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 dec 2013 21:57

lapalmeraie schreef:Dan heb je het wel over gezonde kluiten!
Bamboe slaat de reserves nl op in de halmen. Deze massaal weg snoeien is geen goed idee wanneer je al een zwakker/kleiner exemplaar hebt.

Het belang van de groene halmen bij bamboe voor een krachtige hergroei in het voorjaar bleek duidelijk nadat in de vorstperiode van februari 2012 van enkele Phyllostachys soorten de halmen doodvroren. In het eerstvolgende seizoen bleef de uitgroei dun en laag. Dit jaar werden de nieuwe halmen weer iets hoger en ik verwacht pas in het derde of vierde seizoen een normale halmlengte.
Lage bamboe ondervindt naar mijn ervaring minder hinder van kortwieken. Dit geldt bijvoorbeeld voor Sasa(ella) glabra 'Albostriata' en Pleioblastus viridistriatus, waarbij de laatste mooier terug opkomt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Remy op 13 dec 2013 17:59

Ik houd me gewoon altijd aan de regel; wat er van onderen (wortels) verloren gaat, moet er van boven ook af. Bamboe kan slecht tegen verplanten maar met wat halmsnoei gaat dat best goed! Ook tijdens het verplanten water blijven gieten, zowel op de kluit als in het plantgat is ook wel aan te raden. Overigens heb ik geen ervaring met verplanten van phyllostachys soorten in de winter. Dat zal wat lastiger zijn denk ik, maar die fargesia's zijn ijzersterk!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 dec 2013 19:18

Remy schreef:Ik houd me gewoon altijd aan de regel; wat er van onderen (wortels) verloren gaat, moet er van boven ook af. Bamboe kan slecht tegen verplanten maar met wat halmsnoei gaat dat best goed! Ook tijdens het verplanten water blijven gieten, zowel op de kluit als in het plantgat is ook wel aan te raden. Overigens heb ik geen ervaring met verplanten van phyllostachys soorten in de winter. Dat zal wat lastiger zijn denk ik, maar die fargesia's zijn ijzersterk!

Akkoord, maar een selectie van te snoeien overmatig loof geniet de voorkeur, waarbij dunne en oude halmen eerst voor verwijdering in aanmerking komen, in plaats van halmen integraal te kortwieken.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Robbertvantil op 14 jan 2014 08:55

Mijn mening is om pas in april te planten of verplanten. Natuurlijk ligt het ook een beetje aan het soort. Een Fargesia jiuzhaigou kan je al prima in maart planten en verplanten. Houd alleen het blad goed in de gaten. Gaat het zich opkrullen of niet en blijft het een dag later ook nog opgekruld. In het laatste geval zal je moeten zorgen voor minder verdampingsoppervlak. Kort dan de zijtakken in en haal eventueel de kleinere/dunnere halmen weg.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven

6 bedankjes

Keer terug naar Bamboe's en grassen