Grasmaaisel bij onze bananen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Grasmaaisel bij onze bananen

Berichtdoor draco op 04 aug 2010 13:22

Net zoals ikzelf , zulle vele hier met plezier en open mond de topic gevolgd hebben waarin Michael ons liet weten wat te doen met ons grasmaaisel ( viewtopic.php?f=11&t=2409 ) namelijk rondom de stammen van onze Musa's en Maurelli's strooien , om zo'n extra groeistumulans te geven
Nu zou ik graag , in deze nieuwe topic hier , de resultaten eens willen zien ; want denk dat velen ( en ikzelf ook ) deze methode zullen toepassen , heb zelfs al gelezen dat Niek ermee gestart is
Dus zou het tof zijn mochten we hier onze resultaten kunnen meedelen en laten zien aan de hand van foto's
Wat ik persoonlijk ( en waarschijnlijk andere leden ook ) graag zou willen zien , is het verschil tussen 2 gelijkaardige banaanboompjes , de ene gewone mest , de andere met extra grasmaaisel .
Met wat geluk hebben we nog ( misschien ) 2 of iets meer maanden mooi weer , en kunnen onze banaanboompjes nog ook zolang doorgaan met groeien , en groeit ons gras ook ; dus moeten we toch al een verschil kunnen zien ( zeker als Michael zegt dat zijn Maurelli op 6 maand tijd van 25 cm naar een boom van 3 meter gaat )
Dus laat komen die resultaten , neem foto's van de (extra groei ) boompjes
draco

Re: Grasmaaisel bij onze bananen

Berichtdoor amourath op 04 aug 2010 14:00

Ik blijf me afvragen in hoeverre zo'n plant nog gezond is dan... ik vrees dat je op die manier enkel zwakke planten kweekt.
Wat ga je doen in de winter? Dan plots geen gras meer, dus dan krijg je een sterke terugval in groei? Hoe reageert de plant daar op? Michael verkoopt ze voor de winter, maar wij gaan onze planten wel houden eh... daarnaast heb ik ook geen behoegte aan een plant van 3 meter want dan krijg ik ze niet meer binnen :lol:

Bij mij staan de bananen in pot op het terras en in de border met schors errond, dus geen gras voor mij, ik vind het maar een vuile boel. Alles moet wat netjes blijven :mrgreen:
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten dus als degene die gaan experimenteren foto's willen maken... laat maar komen :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 aug 2010 14:36

Goed idee, een nieuw topic speciaal hiervoor.
Ik denk niet dat het heel ongezond is voor de planten hoor; het belangrijkste effect dat je met dit gras creëert is warmte op de grond. Gras verteert namelijk heel snel waardoor je snel behoorlijk wat warmte krijgt. Deze bodemwarmte simuleert de warme grond uit het oorspronkelijke habitat.Ook compenseert het de minder warme dagen zoals nu bijvoorbeeld.

Vergelijk het een beetje met kweken in serre, onder glas of met het plaatsen van een zwart doek op de grond in het voorjaar. Niets onnatuurlijks dus in mijn ogen. ;)

Ik vind het persoonlijk ook niet echt geweldig om heel de tuin vol te gooien met hopen gras, maar op plekken die minder opvallen wil ik het gerust proberen. Bovendien zit ik, zoals ik eerder al schreef met heel wat gras. In het voorjaar heb ik 3 compostbakken van elk 1³ gemaakt met de bedoeling één te vullen en na een half jaar alles over te hevelen etc. Nu 5 maanden later zitten ze alle drie al meer dan vol, voornamelijk met gras. Om een idee te geven :?

Ik heb in mijn bosje basjoos een hoop gras gelegd. Vooral omdat ik die dit seizoen eindelijk eens wat de hoogte in wil zien gaan. Het zijn de enige basjoo's dus 1 op 1 vergelijken gaat niet lukken. Wel kan ik het verschil met ervoor aangeven.

Tevens heb ik het toegepast in enkele potten: Musa sikkimensis, Musella lasiocarpa en enkele Canna's. Ook heb ik het toegepast bij een deel van de Canna musafolia Rubrums in volle grond. Dáár kan ik dus wel prima vergelijken.

Binnenkort meer...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 04 aug 2010 14:51

lapalmeraie schreef:Vergelijk het een beetje met kweken in serre, onder glas of met het plaatsen van een zwart doek op de grond in het voorjaar. Niets onnatuurlijks dus in mijn ogen. ;)

Neen, maar als je ze dan verkoopt aan mensen die ze in volle grond planten, zonder die extra warmte, wat dan?
Het is al genoeg bewezen dat palmen die in serres opgekweekt zijn bijlange zo sterk niet zijn als die in volle grond, dus vrees ik voor de bananen hetzelfde: er zijn nu al veel maurelli's die de winter niet halen, dan zal het met zo'n opgeschoten exemplaar alleen meer erger worden... nee?

We zien wel in 2011 zeker? ;)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 04 aug 2010 17:04

Hallo,

grasmaaisel zal waarschijnlijk wel goed zijn voor planten, vooral de warmte die wordt afgegeven lijkt mij de hoofdreden van de groei. Langs de andere kant, bij canna banana zijn de bananen in het voorjaar ook redelijk klein, maar tegen de ruilbeurs ( eind oktober ) staan ze toch ook meters hoog... en ze gebruiken geen grasmaaisel.
Het is wel goed dat het eens onderzocht wordt, hou ons in ieder geval op de hoogte.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 aug 2010 17:33

erna schreef:Hallo,

grasmaaisel zal waarschijnlijk wel goed zijn voor planten, vooral de warmte die wordt afgegeven lijkt mij de hoofdreden van de groei. Langs de andere kant, bij canna banana zijn de bananen in het voorjaar ook redelijk klein, maar tegen de ruilbeurs ( eind oktober ) staan ze toch ook meters hoog... en ze gebruiken geen grasmaaisel.
Het is wel goed dat het eens onderzocht wordt, hou ons in ieder geval op de hoogte.

groetjes, Erna

de bananen en andere exoten die bij Guus staan, , kan je belange niet vergelijken met de planten die wij hebben staan
alles staat daar het ganse jaar door in een "tropische" temperatuur onder zijn serre , wanneer het buiten zonnig is en bijv 25° dan mag je zeker zijn dat het in zijn "tuin" minstens 30 à 35° is
plus het feit dat tijdens de winter zijn planten nul komma nil procent last hebben van vorst , het is daar minstens tussen de 5 en 10° warm
het gevolg is dat zijn planten in optimale omstandigheden kunnen groeien , lekkere temp , geen windstoten of rukwinden , geen regenbui of hagelbuien
moest ik het ganse jaar door , al mijn exoten ook kunnen in volle grond zetten in zo'n kast van een serre , dan ben ik zeker dat ik ook mooie grote exemplaren zou hebben , en idd zonder grasmaaisel , maar nogmaals , ik vind niet dat je de exoten bij Canna Banana kan vergelijken met onze exemplaren in "open lucht"
draco

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 aug 2010 17:49

Hey Peter (Draco),

Dat is niet wat Erna bedoeld hoor, Erna bedoeld dat de warmte door de serre van Guus dat daardoor de bananen daar ook op één seizoen zeer hoog en groot worden en dat dus het trukje met het warme gras wel eens goed zou kunnen werken ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor erna op 04 aug 2010 17:59

Ja, dat wou ik zeggen, op 1 seizoen groeien ze bij canna banana ook zo hoog in de serre zonder gras, bij Michael groeiden ze ook in een serre (zie zijn foto's) maar met gras.
We zullen de resultaten van het gras niet echt dit jaar weten (denk ik), uiteindelijk is het al augustus. Mogelijks probeer ik het volgend jaar eens met 2 kleine musa's, eentje met en eentje zonder gras.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor erna op 04 aug 2010 18:03

Ik vergat er nog bij te zetten, dat de bananen die ik bedoel bij canna banana, niet in zijn proeftuin staat, het zijn deze in de verkoopsserre.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor philip op 04 aug 2010 18:10

Hoi
Als de graslaag te dik is bestaat dan de kans niet op rotten ipv composteren zodat het schadelijker is dan nuttig?
philip

11 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers