vital1 schreef:Dat verschil was mij ook al opgevallen. Ik ben benieuwd wie er gelijk heeft. Ik ben van plan komende winter eentje binnen te overwinteren en eentje in de volle grond.
Toch vraag ik mij af of er geen verschillen binnen het ras zijn. De persoon uit Amerika zegt dat haar plant met gemak 12 graden vorst overleeft. Loopt elk jaar opnieuw uit en geeft bloemen en fruit.
In welke staat is dat waar die mevrouw haar plant heeft staan? In New Orleans kan het soms -12 C vriezen. Maar dat zijn altijd korte koudeperiodes. Vaak is het binnen een paar dagen weer +20 C. En in zelzame gevallen kan je daar een ijsdag hebben. Maar dat is nog wat anders dan de maandenlange kou die we hier hebben. Daar in New Orleans is die bodemtemperatuur in de winter een stuk hoger dan hier, dus zelfs bij een korte vorstperiode van een etmaal blijven de rhizomen waarschijnlijk vorstvrij.
Ter vergelijk, New Orleans ligt op 30 graden noorderbreedte, het zeewater is daar nu, 7 februari 17 graden en even noordelijk als Cairo.
Nederland/Belgie zit je op 50 a 53 graden Noorderbreedte met een zeewatertemperatuur van 6 C. Maakt nog al een verschil en heel veel planten die in New Orleans winterhard zijn zijn hier alleen in een matig verwarmde kas winterhard...
Alexander