Musa Velutina / Ventricosum

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa Velutina / Ventricosum

Berichtdoor p e t e r op 25 jan 2013 21:00

In Costa Rica (foto) groeit deze banaan als bermonkruid.

Ik ben er vorige zomer geweest en ik heb er daar 2 van staan (aan het onkruid wieden geweest). Maar deze zijn volgens mij toch geen M. Veluntina. Ze worden groter en lijken in de winter beter door te groeien.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 jan 2013 22:28

Het probleem is hier vooral (er van uit gaande dat de kluit misschien wel redelijk wat vorst kan doorstaan voor een langere periode) dat de lente lamlendig traag op gang komt met voor deze bananesoort te lage stabiele t° die hij nodig heeft voor ontwikkeling.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 08 feb 2013 05:39

Nosferatu schreef:Een mooie dwerg soort slechts 1,2 m (4ft) hoog, draagt ​​een beetje wasachtige bladeren met een roze middennerf . De bloemen zijn roze tot oranje en geeft zeer decoratieve vruchten. Ze zijn eetbaar en redelijk zoet, maar ook vol met zaden. Deze soort is erg koud tolerant en zal zelfs ijzig winters buiten overleven. Als alternatief is het een uitstekende kamerplant en is het een van de weinige bananen die daadwerkelijk zal bloeien en vruchten geeft in huis.

http://www.zadengigant.nl

daarentegen:

Musa Velutina

Klein blijvende banaan, tot max. 1,5 meter hoog,afkomstig uit de koudere streken van Azië. Makkelijk te kweken op een luwe warme plek buitenshuis. Kan hele pollen vormen die de tuin een tropisch tintje geven. Bijzonder is dat deze soort makkelijk in bloei komt. Hij heeft gele bloemen die prachtig tegen de rode schutbladeren afsteken. De bloem kan al na een maand of 5 verschijnen het kan ook een jaar of wat duren. Daarna verschijnen eetbare, vrij zoete dwergbanaantjes, vol met kleine zwarte zaden dus niet echt een feest om te eten. Door z'n beperkte omvang is deze soort zeer geschikt als kuipplant. Ondanks wat geruchten die beweren dat deze banaan redelijk winterhard is, zijn er tot nu toe geen goede overwinter-ervaringen mee in NL/B. In Costa Rica (foto) groeit deze banaan als bermonkruid. Meegebrachte zaden bleken goed kiemkrachtig, er zitten er een stuk of honderd in een banaantje. Het bleek dat nadat de banaan al richting bederven ging de zaden veel makkelijker uit het vruchtvlees te pulken waren.

Musa velutina afkomstig uit koudere streken van Azie??? Siberie zeker. Zijn waarschijnlijk weer van die verkooppraatjes van en of andere kweker. Musa velutina komt van nature uit subtropische regenwouden en volgens de literatuur uit N.O. India, Assam. Nu daar kan het af en toe redelijk fris zijn, maar het is er nog warm genoeg voor cocospalmen. Ben er zelf geweest in maart 2010. Het was er toen al rond de 30 graden overdag. Maar in de vroege ochten had je wel een jas nodig. De winters zijn daar de droge tijd. Dus M. velutina aan de droge kant houden.

In de VS, vooral in de zuidelijke staten wordt M. velutina als een coldhardy soort gezien. Maar het klimaat is daar veel warmer dan in Belgie en Nederland!

In Europa kan hij alleen in Zuid Europa het jaar rond buiten, en dan alleen in de mildere kuststreken van Portugal tot Griekenland.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 08 feb 2013 05:58

vital1 schreef:Dat verschil was mij ook al opgevallen. Ik ben benieuwd wie er gelijk heeft. Ik ben van plan komende winter eentje binnen te overwinteren en eentje in de volle grond.
Toch vraag ik mij af of er geen verschillen binnen het ras zijn. De persoon uit Amerika zegt dat haar plant met gemak 12 graden vorst overleeft. Loopt elk jaar opnieuw uit en geeft bloemen en fruit.

In welke staat is dat waar die mevrouw haar plant heeft staan? In New Orleans kan het soms -12 C vriezen. Maar dat zijn altijd korte koudeperiodes. Vaak is het binnen een paar dagen weer +20 C. En in zelzame gevallen kan je daar een ijsdag hebben. Maar dat is nog wat anders dan de maandenlange kou die we hier hebben. Daar in New Orleans is die bodemtemperatuur in de winter een stuk hoger dan hier, dus zelfs bij een korte vorstperiode van een etmaal blijven de rhizomen waarschijnlijk vorstvrij.
Ter vergelijk, New Orleans ligt op 30 graden noorderbreedte, het zeewater is daar nu, 7 februari 17 graden en even noordelijk als Cairo.
Nederland/Belgie zit je op 50 a 53 graden Noorderbreedte met een zeewatertemperatuur van 6 C. Maakt nog al een verschil en heel veel planten die in New Orleans winterhard zijn zijn hier alleen in een matig verwarmde kas winterhard...

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 08 feb 2013 07:50

Waarom een verhandeling over New Orleans? Mijn contact in Amerika woont daar niet, woont in een streek waar het weer redelijk op dat bij ons lijkt. Vorstdagen zijn bij haar zeker geen uitzondering, eerder normaal.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 08 feb 2013 13:10

Bij mij deed hij het het best wanneer hij wat later in het voorjaar de volle grond in mocht tegen deze die ik ook in pot hield. Tegen de herfst ging hij dan terug de kuip in en werd hij fris en droog overwinterd.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 14 feb 2013 14:20

Mijn kennis uit Amerika heeft zaden toegestuurd van Musa Velutina. Zij heeft die vorig jaar geoogst. Ze zou er enkele sturen: het is dus veel te veel. Iemand - tegen portikosten- belangstelling voor enkele zaden?
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 14 feb 2013 14:44

Ja hoor, ik heb je een pub gestuurd ;)
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Kriss op 17 maart 2013 22:24

Vorig jaar in mei nam ik een velutina zaailing in huis. Ondertussen heeft hij een stamhoogte van 85 cm en daarbovenop nog een sigaar van 65 cm. Hij heeft de hele winter in de huiskamer gestaan wegens geen plaats in een koelere kamer. De temperatuur schommelt hier tussen de 18° en 22°. Begin november is hij zelf in rust gegaan en dus gestopt met groeien. In het vroege voorjaar is hij plots weer in gang geschoten, ik vermoed door de felle lichtweerkaatsing van de sneeuw die hier toch een paar dagen voor de venster lag. De t° in de huiskamer was immers niet hoger dan anders. Hij heeft nu al 2 volledige bladeren geproduceerd + die grote sigaar.
Een zonneklopper is ie duidelijk niet. Vorige zomer dacht ik dat hij het te warm had voor die grote venster, rond 16u krijgt hij namlijk de volle zon. De blaren gingen dan slap langs de nerven hangen maar herstelden zich wel na een tijd als ik de gordijn dichttrok. Een week of twee geleden werd het buiten wat warmer en scheen de zon mooi binnen en floeps, daar hingen ze weer. Heeft iemand hier ook die ervaring ?
Maar hij heeft de winter zonder problemen overleefd, hij groeit, hij gutteert en heeft alleen wat buine bladranden van te droge lucht denk ik.
grts

Kris
Kriss

0 bedankjes

Berichtdoor davea op 21 maart 2013 23:18

Bij mij staat de velutina ( heb hem net 1 jaar ) in een kuip
Met bodemverwarming, en een kweeklamp erboven.

Hoe groot worden ze tijdens de blloei? Zn het blikvangers tijdens de bloei
Of stelt het niet zoveel voor?
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers