wanneer bananenplant verpotten?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

wanneer bananenplant verpotten?

Berichtdoor Djeembee op 29 dec 2011 12:20

Hey,

Ik heb 2 bananenplanten (ze zijn iets van 6 jaar oud, als kleine plantjes meegebracht uit Gran Canaria).

Ik weet niet welke soort het precies is.

Na 2 jaar hebben de 2 planten uitlopers 'pups', gekregen. Deze zijn goed beginnen doorgroeien, Zo was ik verdubbeld van 2 naar 4 planten, elke moederplant had een pup.

Deze zomer heb ik ze verpot naar een grotere pot, ik ben verschoten hoe ze in omvang zijn toegenomen. (bijna tegen plafond)

Het viel me op dat de pups, de rol overnamen van de moederplant, bij één is de moederplant zelfs 'leeggezogen' en afgestorven, de pup heeft de rol overgenomen. Bij de andere zie ik hetzelfde proces bezig.

Hoe komt het dat plots de moederplant afsterft? En vooral nadat ik ze in een grotere pot verpot heb?
Ofwel vraagt de plant meer grond, en moet ik ze opnieuw verpotten? Maar ze zitten er slechts 4 a 5 maanden in.

En nog een vraagje, hoe zorg ik ervoor dat er terug nieuwe uitlopers gevormd worden? Er liggen wel keitjes op de aarde, misschien, dat dit niet goed is?

grtz

Jamie
Bijlagen
29122011041.jpg
hier is de moederplant verdwenen
29122011041.jpg (105.86 KiB) 9548 keer bekeken
29122011042.jpg
hier is de pup dubbel zo groot als de moederplant
29122011042.jpg (108.38 KiB) 9548 keer bekeken
Djeembee

0 bedankjes

Re: wanneer bananenplant verpotten?

Berichtdoor TropiRo op 31 dec 2011 12:45

Zo te zien gaat het hier om de dwarf cavendish.

Dat een pup de moederstam inhaald met groeien is vrij normaal bij Musa's verkregen uit weefselkweek of zaad.
De pups die uit de moederstam komen zijn bijna altijd sterker dan het orgineel vooral als het om zwaardpups gaat.

Het afstervan van de moederstam gebeurt vaak alleen als ze hebben gebloeid als het eerder gebeurd komt het vaak door te diep of te ondiep te hebben opgepot, bacterien, beschadigingen waar het vocht niet weg kan of gewoon door een zwak exemplaar die de geest geeft.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 31 dec 2011 12:59

Toch heb ik ook zo'n 10 jaar deze soort gehad. Wanneer je de pups er niet afhaalde ging de moederplant dood. Bloei heb ik er nooit in gehad. Ik heb dit voorval zeker vier keer gehad, daarna haalde ik steeds de pups er op tijd af en bleef de moederplant gewoon leven. Ik weet het, niet zoals een banaan het zou moeten doen maar toch....
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Djeembee op 03 jan 2012 12:04

En zijn er bepaalde technieken om er bananen aan te krijgen?
Djeembee

0 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 03 jan 2012 14:10

Neen, gewoon wachten tot er eens een bloem wil verschijnen. Ik heb een plant van 5jaar oud maar helaas nog steeds geen bloem.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Amar op 03 jan 2012 23:23

Lang geleden hebben wij ook hetzelfde gehad met onze bananenplant die bij de lokale bloemist was gekocht. Als de plant een bepaalde leeftijd had bereikt neemt de pup het over en sterft de moederplant af. Gek genoeg had die plant altijd maar één pup die het telkens overnam. In de bijna 7 jaren dat we de plant hadden was er geen enkele vorm van bloei tevoorschijn geweest.
Amar

15 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 03 jan 2012 23:46

Vroeger heb ik 2x een bloei gehad in de dwarf cavendish dat kreeg ik alleen voor elkaar door steeds de pups te verwijderen. De bloei kwam pas tevoorschijn als de plant ongeveer 6 jaar oud was.

Voor bijna alle eetbare Musa's hou ik de normale bloeitijd ( grand nain 18 maanden) aan en vermedigvuldig die maal 2 of 3 soms zelfs 4 keer om zo ongeveer uit te rekenen wanneer ze is ons klimaat gaan bloeien.
Dit omdat wij in ons klimaat maar een kwart van hun normale groeiseizoen kennen en dus nooit genoeg bladeren ( het aantal bladeren bepaald ongeveer wanneer hij gaat bloeien) aanmaakt in de tijd dat ze normaal moeten gaan bloeien.
Mooi voorbeeld is de M. lasiocarpa normaal zou die 3 à 4 maanden bloeien maar in ons klimaat 1 tot 1,5 jaar, dat komt door de bodemtemperatuur die maar zeer kort boven de 20 graden komt.

Gr. Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Djeembee op 17 jan 2012 16:45

ik leer bij :)

Vraagje, is het verantwoord om nu nog de moederplant los te koppelen van de pup?

Ik zie dat de moederplant heel snel achteruit gaat.

Of is het te laat?

De moederplant is zo'n 5 jaar oud. de pup 4 jaar
Djeembee

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jan 2012 18:02

Hoe ouder hoe beter. Dan heeft de pup immers meer eigen wortels ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers