Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor KevinC op 12 okt 2011 20:06

Hey iedereen :)

Vandaag heb ik mijn Maureli uitgegraven. Hij blijft nog buiten in pot tot het echt te koud word.

Hij is dit jaar goed gegroeit, dit voorjaar was hij zo:
Afbeelding

En vandaag is hij zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Re: Ensete ventricosum 'Maureli' uitgegraven

Berichtdoor barre op 12 okt 2011 20:14

welke doormeter van pot is da :-). Heb zowat hetzelfde probleem. Alle planten zijn te groot voor men potten en kan moeilijk allemaal metserkuipen gebruiken e.
Denk dat de grootste op een plastic gezet gaan worden in het tuinhuis.gewoon met de wortel bloot. Dit wordt ook een test want weet niet hoe goed ze daar overwinteren
barre

8 bedankjes

Berichtdoor erna op 12 okt 2011 21:09

hallo,

Vandaag hier ook de maurelli's uitgegraven, ze geven op het einde van de week koudere nachten, dus spelen we liever safe.. Staan nu op een lege slaapkamer boven te wachten op het voorjaar.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 12 okt 2011 22:41

Mooi exemplaar, u Maurelli, Kevin. :thumb_up:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 12 okt 2011 22:45

Ik heb de mijne vorig weekend ook uit gegraven. Hopelijk is het morgen een droge dag zodat ik deze kan oppotten.

Ik heb hem met veel moeite op een kruiwagen gekregen. Ik zou hem eigenlijk wel eens willen wegen. :?

Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 okt 2011 07:50

Amai, jullie zijn er allemaal al zo vroeg bij ?? :o
Hier blijft alles staan tot de eerste vorst, zodra je hem uitgraaft begint zijn (winter)tijd te lopen want je beschadigd de plant door zijn wortels af te steken natuurlijk. Je kunt het een beetje bekijken alsof je hem een paar kletsen om de oren geeft... :D
Ik wil de wintertijd zo kort mogelijk houden want de lengte van de winterslaap is het grootste probleem voor onze banaantjes, tot januari/februari gaat het steeds goed en gemakkelijk maar daarna begint het gevecht...
Als ik mijn monstertje uitgraaf zal ik hier ook foto's plaatsen. Ik hoop dat dat nog niet te gauw is, het weer ziet er voorlopig nog heel goed uit de komende 14 dagen dus :thumb_up: En hij groeit nog steeds zichtbaar door 8-)

Kevin, jouw Maurelli is ook wel flink gegroeid hoor :thumb_up: Wat een beauty ! 8-) Ik heb het je gezegt he begin dit jaar wat je mocht verwachten ;)
Een gouden tip : Zorg dat al het water uit de oksels is ! Dat is zeer belangrijk bij Ensete !

@Peter, kan ik best geloven dat het zwaar was. Daar verschiet je toch steeds van he hoe zwaar het is, ik onderschat het ook steeds :P Ik denk mocht je mijne nu zien dat je mottig werd :lol:
Als het je lukt die kanjer door de winter te krijgen hou er dan maar rekening mee dat zijn plekje volgend jaar groot genoeg is. Want hij zal dan exploderen !! :D
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor yakuza op 13 okt 2011 18:59

p e t e r schreef:Ik heb de mijne vorig weekend ook uit gegraven. Hopelijk is het morgen een droge dag zodat ik deze kan oppotten.

Ik heb hem met veel moeite op een kruiwagen gekregen. Ik zou hem eigenlijk wel eens willen wegen. :?

Afbeelding

Staat er nog blad aan bij jouw peter?

Greetz Yakuza
yakuza

14 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 13 okt 2011 21:48

Normaal laat ik alle bladeren eraan zodat deze nog goed kan verdampen. De 2 grootste raakten echten niet meer binnen dan, dus heb ik de bladeren gehalveerd.
Afbeelding
Ik zet ze eerst nog 1 a 2 maanden relatief warm zodat ze goed kunnen opdrogen. Daarna gaan ze koeler weg.
Afbeelding
Deze staat in zijn 120L kuip.

Afbeelding
De maurelli had nog geen zin om naar de winterstalling te verhuizen en hij stak zijn middenvinger op.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 14 okt 2011 16:46

Vandaag ook hier 2 maurelli's uitgegraven en direct het besluit genomen dat ze hier de deur uit gaan.
Heb kennissen gebeld en die komen ze morgenvroeg ophalen...gratis en voor niets.
Ik heb nu nog een kleinere, die slecht gegroeid is...maar verder komen er hier geen maurelli's meer.
Geen zin om me hier elk jaar een breuk aan te tillen en ondertussen mijn hele huis te verbouwen :mrgreen: om die dingen te overwinteren, hoe mooi ze ook zijn. Ben al naarstig op zoek naar andere planten. :lol: (Heb bijna 100 scheuten van de Musa Velutina in de kamer staan) :shock:

De nieuwe eigenaren wens ik veel plezier met de banaantjes. :thai:
Bijlagen
sized_Maurelli.jpg
sized_Maurelli.jpg (185.65 KiB) 7298 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Mul60 op 14 okt 2011 17:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 14 okt 2011 16:50

p e t e r schreef:.........

Jemig man, hoe heb je die op die kruiwagen gekregen en in die pot :applaus: ....zal wel half dood op de bank hebben gelegen daarna.
Mul60

47 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers