strelitzia's en vloerverwarming

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: strelitzia's en vloerverwarming

Berichtdoor erna op 09 feb 2014 23:46

Dat denk ik ook Paul.
Bij mij staat er eentje in een niet verwarmde serre, volledig droog.
In het voorjaar begin ik dan water te geven, en komt hij terug op gang. Bloemen heb ik dan meestal in de late lente.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 10 feb 2014 00:03

Blijft een moeilijke discussie. Veel planten zijn voorgeprogrammeerd om hun nageslacht in stand te houden. Een plant die verwaarloosd wordt gaat in bloei. Onze planten zetten we tegen onze wil in op een koele plaats. Het is immers winter en we kunnen ze niet veel beters bieden. In het zonnige zuiden krijgen ze de hele zomer nauwelijks regenwater (en dus verwaarloosd), het grondwater is dieper weggezakt en steeds moeilijker bereikbaar. Tevens wordt de zon intensiteit een stuk minder. De plant wil zijn soort laten overleven en voilà.
In het buitenland hebben de planten nauwelijks een rustperiode zoals wij die hen geven.
Hier wordt gezegd dat de plant niet in de volle zon kan. Dat kan ie wel, sterker nog, in het buitenland staan ze juist het hele jaar in de volle zon. Helaas, voor dat ze er hier aan gewend zijn is het al weer herfst.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 10 feb 2014 13:34

leuke discussie, Ik heb een aantal jonge planten. Ze staan in de winter binnen en in de zomer buiten. Onze tuin is op het zuiden, dus erg warm. Er sneuvelen dan ook wel een een paar bladeren, maar er blijven er genoeg over om een mooi aanzien te houden. Ik heb nu al 2 jaar bloei in een jonge plant (ongeveer 5 a 6 jaar oud) eerste bloem is net uit. Eigenlijk verwaarloos ik ze dus in de zomer. Geef alleen als het erg warm weer is en de potgrond kurk droog een plons water. :lol:
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor Frankster op 10 feb 2014 14:17

Heb zelf 7 volwassen Strelitziapollen staan in één pot; Staan altijd buiten zolang er geen strenge nachtvorst voorspeld wordt; Bloeiperiode tss begin mei (warme lente) en einde juni (vorige lente...). Droom ervan ze in de tuin uit te planten, maar dat gaat slecht aflopen weet ik... :cry:
Frankster

1 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 10 feb 2014 14:39

Mijn planten staan ook heel de zomer buiten in de zon, begin december heb ik ze binnen gezet, ook vloerverwarming, de temperatuur komt niet onder de 19°. In de ene pot staan 7 bloemknoppen in de andere 3. De eerste bloem komt nu open. In het voorjaar heb ik de pol opgesplitst in 2 delen omdat de pot gebarsten was. Je leest ook regelmatig dat ze na het verplanten geen bloem geven maar dat is dan blijkbaar ook een fabeltje.

groetjes
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 13 feb 2014 10:29

Ff vraagje... bij aveve heb ik gisteren mini strelitzias gezien.... amper 30 cm en al 4 bloemen.....hoe doen die dat? Ik slaag er nog niet in om een bloem te krijgen op een volwassen ex.
En neen, het waren geen plastic ex. :D
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 13 feb 2014 10:54

Waarschijnlijk heeft de mooie bloem de marktwaarde van de plant verhoogd en zijn er kwekers mee aan de gang gegaan om de plant wat compacter en dus aantrekkelijker te maken voor de consument.
Groeistoffen, remstoffen, juiste belichting enz.
Veel kans dat eens de plant bij je thuis staat en dus die stoffen niet meer toegediend krijgt, de plant zijn normale postuur zal krijgen. En jij maar denken dat je hem nog beter hebt opgekweekt dan de kwekerij. :shock:
Dit gaat trouwens met veel planten zo.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 feb 2014 11:15

En neen, het waren geen plastic ex.

Ook niet de bloemen?
Serieus hoor, heb dat al gezien, dat ze er plastic bloemen insteken om de plant wat meer tot de verbeelding te laten spreken.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 13 feb 2014 11:48

Aan de bloemen heb ik nt gevoeld
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 feb 2014 15:09

Aha! ;)
Ik heb er zelf bij eentje ook zo'n nepbloem in staan en velen trappen er in :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers