Zaaien Ravenala madagascariensis

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Zaaien Ravenala madagascariensis

Berichtdoor banaantje op 20 mei 2009 16:27

Hallo, allemaal,

Ging vandaag naar mijn zaadjes kijken om eventueel de grond wat bij te sproeien en ik zag dat ik in één pot 3 kiemers ineens had, netjes op een rij en van groot naar klein!! Heerlijk om dat nieuw leven van kortbij te aanschouwen!! :D Me so happy!! Ben ineens al potgrond, een paar potjes met 19 cm doorsnede en een zak koemest korrels... nog eventjes geduld en het verpotten kan beginnen!!

Nu zit ik met het volgende:

Heb al gelezen dat jullie bij het verpotten koemestkorrels toevoegen aan de potgrond. Nu is mijn vraag hoeveel dat eigenlijk mag zijn?? Is daar een bepaalde hoeveelheid voor voorzien?? Kan me wel voorstellen dat teveel koemest ook niet goed is, voor de wortels van het jonge plantje..

Iemand enig idee??

groetjes
een gelukkige bananenplantliefhebber :D
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 mei 2009 18:20

Beste "gelukkige bananenplantliefhebber" :D

Vooreerst proficiat met het succesvol kiemen van de Ravenala madagascariensis! Deze zijn niet zo makkelijk om te kiemen.

Als je de kleine plantjes verpot hoef je geen extra koemestkorrels onder de grond te mengen hoor. De potgrond is al meer dan genoeg bemest voor zo'n kleine zaailing. Laat de prille wortel eventjes groeien, en als je de volgende keer verpot mag je een beetje koemestkorrels onder de grond mengen. Dit hoeft inderdaad niet te veel te zijn. Moeilijk om te zeggen hoeveel ... ik neem ongeveer 100 ml koemestkorrels (half glas cola) op drie liter potgrond. Als het even kan, neem je siertuinmeststof van DCM. Dit gaat langer mee dan koemestkorrels en er zit veel meer in. Koemestkorrels zijn prima voor palmen, maar siertuinmeststof van DCM heeft toch dat ietsje meer. Ik gebruik het alle twee. Hangt een beetje van de situatie af.

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 mei 2009 19:06

Proficiat! Ik ben blij voor je dat het gelukt is. :D

Je ziet mooi hoe ze achter elkaar kiemen (en dus niet tegelijkertijd), de kans bestaat dus dat je nog kiemers krijgt.

Verplant de kiemling pas als het eerste blad gevormd wordt. Ervoor vinden ze niet leuk heb ik helaas al ondervonden... die kiemling vertoeft nu in andere oorden :cry:

Geniet ervan!
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 29 mei 2009 21:03

Hallo iedereen,

we zijn intussen negen dagen verder en er zijn intussen nog 2 kiemlingen bijgekomen... :D
ben vandaag trouwens ook begonnen met het verspenen van de eerste 3 kiemlingen, die intussen toch al tussen de 10 en 17 cm groot zijn.
ben voorzichtig te werk gegaan door met een klein lepeltje rond de jonge plantjes te graven tot ze los kwamen. voelde wel dat ik hier en daar wortel raakte, hoop dat ik niet teveel beschadig heb??
Is het normaal dat je niet teveel wortel ziet?? er was wel een heel klein kluitje maar om te zeggen dat zo een jong plantje al een heel wortelstelsel had, nee dat kan ik niet zeggen....
Ben trouwens bij het graven ook een andere kiemling tegengekomen, die blijkbaar zijn weg naar boven ah zoeken was; is het normaal dat de kiemers kronkelen ondergronds??
Heb bij het zaaien er namelijk voor gezorgd dat de zaadjes minstens 3 cm van elkaar afzaten, en dit kereltje zat vlak onder één van de kiemlingen die ik ah verspenen was...
En dan nog één vraagje (sorry eh): Gaan de jonge plantjes nu (na het verspenen) onmiddellijk verder met groeien of valt de groei even stil? Kan me wel voorstellen dat het verspenen toch wel het één en ander teweegbrengt bij zo een jonge plant...

alvast bedankt voor jullie tijd...

Groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 mei 2009 22:04

Hallo

Leuk dat het zo goed gaat met de Ravenala.
Het verspenen mbv een lepeltje werkt inderdaad het best.
Heel veel wortel hebben ze in dit stadium inderdaad nog niet.
Onderstaand een foto van één van mijn Ravenala's tijdens het verspenen;

Afbeelding

Bij het kiemen vormt het zaad een wortel die door de zwaartekracht naar benenen groeit opzoek naar water. Ook wordt er een soort buisje gevormd waaruit later een eerste blad zal komen. Dit buisje gaat op zoek naar licht. Als het zaadje wat dieper is gezakt, bijvoorbeeld door het water geven, kan het wel even duren voordat hij het licht heeft gevonden. Hierdoor kan hij gaan kronkelen. Ik heb zo bijvoorbeeld een Bismarckia staan met een gekruld blad. Die heeft ook te weinig licht gekregen in het begin.

Na het verpotten valt de groei inderdaad stil. Eerst zal de Ravenala zorgen dat zijn wortels weer wat verder ontwikkelen daarna zal het bovengrondse deel ook weer vlug de groei oppakken hoor.

Geen probleem al die vragen hoor, daar is het forum juist voor :D
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 31 mei 2009 00:47

als er daar later een stekje van verstuurt kan worden ben ik wel geintereseerd .Is wel een mooie (banane) plant. Ik ben toch juist als ik zeg dat het een soort banaan is?
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 mei 2009 22:30

De Ravenala en de Musa vallen onder dezelfde orde; Zingiberales. Daarna splisten de wegen, enerzijds de Musa's: 'familie Musaceae', anderzijds de Ravenala: 'familie Strelitziaceae'.
De Ravenala is dus nauw verwant met de Strelitzia.
Qua eigenschappen lijkt hij wel sterk op een banaan hoor.

De Ravenala is als plant nauwelijks terug te vinden in de handel en daarom minder gekend.
Het is echter wel een prachtige plant. Ik heb er enkele van staan. Zodra deze iets groter zijn zal je ze terugvinden in mijn webshop en op het forum onder de rubriek 'aangeboden'.

Vriendelijke groeten
La Palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 01 jun 2009 10:08

dan ga ik wss wel 1ntje aanschaffen;-) normaal komt men basjoo morgen toe. :D
groetn pietn
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 01 jun 2009 10:18

Het zal overmorgen worden, want de post is vandaag blijkbaar niet open. Sorry hoor. :?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 01 jun 2009 14:01

geen enkel probleem:p dus dan komt ie woensdag toe? :D zou ideaal zijn das men vrije dag deze week. kheb vandaag een musa lascorpia gekocht voor 4,95 euro.
Pietn

7 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers