Allemaal die mest is eigenlijk niet nodig hoor. Warmte is veel belangrijker en veel water ook natuurlijk. Velen zullen deze foto's al gezien hebben maar ik post ze toch nog eens als bewijs
Hieronder een foto van mijn Ensete ventricosum pas uitgeplant in volle grond
half Mei 2010 !! (Let niet op de rood omkringde maurelli in pot)
Deze plek is het warmste van de tuin en op een zonnige lente/zomerdag word het daar al snel 30°C en meer, op een
hete zomerdag zelfs in de 40°C ! Deze heeft zeer weinig meststoffen gekregen, mss 1 keer in heel het seizoen een hand koemestkorrels. Hieronder het resultaat aan het einde van Augustus !!

Die laatste bladeren werden echt gigantisch

jammer dat die toen niet nog een maandje kon groeien...
Hieronder nog een foto als ik hem terug uitgraafde voor te overwinteren. Hierop zie je beter de dikte van de stam, vergelijk maar met de kruiwagen ofwel met de terras tegels van 40cm op 40cm !

Voorlopig mijn dikste stam die ik al gehad heb in 3 jaar exoten, deze heeft dus vorig jaar een dikkere stam gekregen dan een
1 jaar oudere Maurelli die steeds achteraan de tuin (iets koelere plaats) heeft gestaan. Die dikke Maurelli staat nu op dit warme plekje, benieuwd wat het deze zomer zal worden !!

Idd prachtige tuin van Remko !
Maar zoals je ziet worden de Maurelli's meer smal en langwerpig door de hoge rondom staande planten, je moet ze echt plaats geven om dikke, vette stam te krijgen.