Conclusie na al die reacties is dus dat het gras totaal niets toevoegd aan de voeding van de plant maar alleen een soort van bodemverwarming. Bij het lezen van de eerste berichten over de grasvoeding verwonderde ik mezelf daar ook al over omdat vers gras eerst een heel eind ontbonden dient te worden alvorens het uberhaubt opgenomen kan worden door een plant.
Ik heb eens de test gedaan door weekelijks het gras in een 500L kuip te doen die lichtjes afwaterde. Onderaan had ik een stukje vijverfolie gelegd zodat ik alle vocht dat uit de irrigatie gaten liep kon opvangen in een ingegraven emmer. Af en toe een emmer water boven op het gras en onderaan liep er een zwarte stinkende smurrie uit.
1.
Deze "meststof" heb ik dan lichtjes verdund met water en zo telkens mijn basjoo's en andere musa's water gegeven. Ik had aanvankelmijk weinig verschil. Na enkele weken had ik iets grotere maar licht misvormde bladeren bij de basjoo.
2.
In de zwarte 500L kuip heb ik enkele musa's met pot gezet als test en hier gras rond en op gelegd.
De ensete, cavendisch, basjoo en sikkemens waren allen na 3 weken dood door verotting en allerhande wormen en larven die zich in het gras en de pot genesteld hadden.
Nogmaals, dit is mijn persoonlijke ervaring. Andere personen hadden hier in de volle grond betere ervaringen mee.
Dit topic gaat er ook over:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=11&t=2481&hilit=+gras#p26313