Musa zebrina met bloeiknop

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa zebrina met bloeiknop

Berichtdoor Christophe op 15 dec 2009 14:49

amourath schreef:
Christophe schreef:
Mooie foto's trouwens. Hoe maak je die zo? Met de zwarte achtergrond bedoel ik. Is dit in Photoshop of kan je die zo met je camera maken?

Gewoon een donkere achtergrond kiezen (een zwarte jas over een stoel is prima) en het diafragma helemaal open, daardoor wordt de achtergrodn mooi wazig en dus helemaal zwart. Geen photoshop nodig dus :)

Oow, zo doe je dat :D Bedankt voor info!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 15 dec 2009 15:14

Zo kan je het idd doen maar hier is het wel met een fotobewerkingsprogramma gedaan omdat ik niets zwart heb dat groot genoeg is... :p
De bewerking is wel niet zo nauwkeurig gedaan omdat ik nogal weinig tijd heb de laatste tijd. :p

Amourath, ik doe het meestal via photoshop zodat ik het diafragma niet volledig open moet zetten. ;)
Ik werk niet met L-glas dus volledig open zijn mijn lenzen niet zo scherp. :p

Ik hou het diafragma meestal op F8 of F9, daar zijn de meeste lenzen het scherpst. :)

grs
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 dec 2009 15:46

De photoshop bewerking was in dit geval inderdaad zichtbaar, maar wel mooi gedaan hoor ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 15 dec 2009 17:09

KevinC schreef:
Ik hou het diafragma meestal op F8 of F9, daar zijn de meeste lenzen het scherpst. :)

Hmmm, je hebt toch een behoorlijk grote DOF voor dat diafragma. Misschien eens andere afstanden proberen (of voor meer licht zorgen zodat je je F-waarde hoger krijgt :) maar dan krijg je weer meer detail in je achtergrond. Ideaal is om dit met een telelens te doen, en bij te lichten met invulflitsen etc). Maar we dwalen af... :mrgreen:

Mooie bloem! Bizar wel dat die er nu komt, staat de plant echt warm en licht? Vlakbij een chauffage en groot raam? Bij mij zijn alle bananen enkele weken volledig geleden stilgevallen (staan in de garage). Tot daarvoor groeiden ze rustig verder.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 15 dec 2009 17:58

:D
Deze zijn op F6.1 genomen denk ik. Een statief en speedlite flits zijn ook gebruikt maar zoals ik al zei had ik een beetje tijdstekort dus ging het allemaal maar vlug vlug. :p :)
Deze foto's zijn gemaakt met men 17-55mm, de volgende worden gemaakt met de 55-250mm. :)

Idd, ik heb de bloemknop ontdekt toen de plant al een week of 3 in de serre stond waar er toen toch al temperaturen van maar een graad of 8 waren.
Nu staat hij in de living vlak aan de verwarming en aan een groot raam.

Hij is ook maar een metertje hoog, normaal bloemen ze pas vanaf 150cm heb ik gelezen.

Ik heb een paar weken geleden een scheut verwijderd en daardoor heel wat wortels beschadigt, miss is de bloem een schrikreactie op die actie?
(wortels beschadigt, plant denkt dat hij dood gaat, soort moet voortbestaan dus gebruikt hij zijn laatste krachten om te bloeien)

Grts :)
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor amourath op 02 jan 2012 10:38

Spijtig dat er geen foto's meer gevolgd zijn van de eigenlijke banaantjes... maar misschien kan ik die straks zelf plaatsen, want ik heb vandeweek een bloemknop ontdekt in mijn Musa zebrina die overwintert in de woonkamer :)

'k Zal hem maar wat vloeibare mest geven zeker (doe ik anders nooit in de winter, winter = rust...)
De plant heb ik van Christophe, hij is ook nog niet zo oud denk ik dus wel leuk dat hij nu al gaat bloeien! Er staat ook 1 pup naast dus ik hoop dat die het straks over gaat nemen, voorlopig groeit die niet meer.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 02 jan 2012 10:51

Tof :thumb_up:
ik wacht in spanning om dit verder te volgen :)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 02 jan 2012 11:29

Mijn ervaring met de kleinere soorten is ook dat ze met ongeveer 1m tot 1,5m in bloei komen. Het tijdstip van bloei is niet afhankelijk van het seizoen maar komt gewoon na een bepaald aantal bladeren wat de plant gemaakt heeft. Zelf heb ik ook al diverse soorten in de winter in bloei gehad en binnenkort zit er weer een musa sp royal purple aan te komen. Zeker de eerste weken na verschijning van de bloem is het zeker de moeite waard om zelfs bijna dagelijks een plaatje te schieten. Daarna zal het echter in een veel rustiger tempo gaan en zelfs wekelijks niet meer de moeite zijn om een foto te maken. Mijn ervaring is dat alleen het eerste deel van de bloempjes ook daadwerkelijk banaantjes zullen worden. Dit zouden dan als het goed is ook de vrouwelijke bloemen zijn. De andere helft zijn dan als ik het goed heb de mannelijke en zullen geen banaantjes worden maar afvallen. Denk aan de foto's waarbij je na de tros altijd een lange geribbelde streng ziet met aan het eind de bloemknop. Verbeter me maar als ik het verkeerd heb.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor amourath op 13 jan 2012 02:08

Afbeelding

Afbeelding
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor plasta op 13 jan 2012 02:24

Mooi kunstwerkje :thumb_up:
In wat voor een ruimte staat de banaan, Amourath?

Raymond
plasta

146 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers