Ensete Ventricosum & Maurelli

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor djoeke op 31 jul 2010 16:56

He ja dat lijkt me ook wel een goed idee .
En dan kan je de rest van je planten verkopen of zijn er geen meer over ?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor rg14 op 31 jul 2010 17:29

ik zie hier veel verhalen over uitgraven en droog laten overwinteren, maar kan je hem ook gewoon binnen laten doorgroeien als je de ruimte hebt? dus voor het raam zetten en gewoon water geven.
rg14

3 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 jul 2010 18:04

rg14 schreef:ik zie hier veel verhalen over uitgraven en droog laten overwinteren, maar kan je hem ook gewoon binnen laten doorgroeien als je de ruimte hebt? dus voor het raam zetten en gewoon water geven.

dat kan ook , maar dan zal je zien dat je nooit zo'n mooie planten zal krijgen als buiten , ze worden te lang , hun bladeren zien er niet uit , geen rode kleur en als ze voor een venster staan groeien ze naar het licht toe en riskeren ze schuin te groeien
ik heb daar geen goeie ervaringen mee
of ik pak ze in en laat ze buiten overwinter ( dan spreek ik over de musa basjoo )
en de andere soorten ( maurelli , de gewone ventricosium , velutina , lasiocarpa enz ) overwinter ik op een donkere ( iets koelere ) plaats en breng ik die in een soort "winterslaap"
draco

Berichtdoor rg14 op 31 jul 2010 18:12

loopt hij dan geen schade op of gaat hij dan niet dood als je hem een paar maanden geen water geeft en als hij donker staat?
rg14

3 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 jul 2010 18:25

rg14 schreef:loopt hij dan geen schade op of gaat hij dan niet dood als je hem een paar maanden geen water geeft en als hij donker staat?

neen hoor , als je die rechtop laat staan in een pot met zijn "kluit" ( sommige voegen nog wat extra aarde toe als steun , andere laten gewoon de wortelkluit erin staan ) en zijn bladeren zijn afgesneden , en hij staat donker dan gaat hij in winterslaap
vergelijk het met dieren die ook een winterslaap doen ( een beer die maanden in zijn hol slaapt zonder eten en drinken , een schildpad die maanden onder de aarde kruipt enz )
en het zijn maar een viertal maanden , begin voorjaar ( maart ) kan je die dan eventueel in een andere kamer met licht plaatsen , beetje water geven en zo stilaan laten ontwaken
draco

Berichtdoor draco op 31 jul 2010 18:28

Tropthaipalms schreef:
Senseo72 schreef:Net gemaakt.
Nu 3 jaar in bezit.

3 Jaar in bezit ? dan lijkt mij deze Maurelli ook nog maar een klein plantje te zijn voor 3 jaar.
In 5 maanden tijd bereik ik grotere maurelli dan de maurelli van 3 jaar oud.
Maar dat zal wel te maken hebben omdat hij in een pot zit en de meeste mensen ook niet weten hoe je een banaan extreem vlug kan laten groeien op een natuurlijk manier zonder meststoffen te geven

Mvg Michael

hey Michael
denk dat , net als ik , vele leden hier willen weten op welke manier je een banaan extreem vlug kan laten groeien , zoals jij zegt
want zeg nu zelf , wat is er idd mooier dan een mooie grote maurelli of musa basjoo
dus , ik zou zeggen , deel ons jouw "geheim recept" mee en we zullen je tot in de eeuwigheid hier dankbaar zijn
draco

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jul 2010 20:47

Inderdaad; kennisdeling is immers het doel van ons lidmaatschap aan dit forum nietwaar ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 31 jul 2010 21:51

Het klinkt allemaal nogal geforceerd, een banaan die op een half jaar de hoogte/breedte bereikt waar hij normaagezien 3 jaar over doet... hoe gezond is zo'n plant dan nog? Misschien legt hij de eerste winter dan ook het loodje net omdat hij gemanipuleerd werd in z'n groei? Ik ben benieuwd...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 31 jul 2010 22:25

amourath schreef:Het klinkt allemaal nogal geforceerd, een banaan die op een half jaar de hoogte/breedte bereikt waar hij normaagezien 3 jaar over doet... hoe gezond is zo'n plant dan nog? Misschien legt hij de eerste winter dan ook het loodje net omdat hij gemanipuleerd werd in z'n groei? Ik ben benieuwd...

Mijn geheim recept is niet voor iedereen toegepast , want ik neem aan dat iedereen zijn tuin zo proper en mooi wil houden. Wie er echt niet om geeft kan dit geheim recept zoals je zegt toepassen. Ik neem aan dat iedereen die een tuin heeft wel gras bezit en moet afrijden.
Het gras wegvoeren naar het containerpark ofzo kan je ook , maar wij hebben een tuin van 2048 vierkant meter waarbij ik jarenlang geleden eens begonnen ben met al mijn afgereden gras rond mijn stammen van mijn bananen te smijten met hopen en bergen rond alle stammen van alle bananen die
ik opkweek in mijn tuin voor de verkoop. Wel ik kan je verzekeren dat je na 1,5 a 2 weken je ogen wijd zal opentrekken en verbluft staan door de plotse groei. Dit komt namelijk omdat gras die afgereden is begint te gissen en te verteren. Het verteringsstelsel word omgezet tot een echte broeikast waarbij je hand in de hoop gras steek heel warm is tot zelfs mogelijk dat je je hand er niet
kan inhouden van de warmte. Ook is het volgende dat het gras na een tijd zo verteert dat de hoop kleiner word en omgezet is tot natuurlijke mestof. Mits de hoop na tijd verkleint kan je altijd het gras er opnieuw rondsmijten.

Dus het geheim recept heeft de volgende voordelen.
- Word een broeikast rond de banaan en de grond
- Word omgezet tot natuurlijk meststof
- Het uitdrogen van de grond tegenhoud

Als voorbeeld heb ik begin mei een sikkemensis red tiger geplant van 20 cm groot die nu momenteel al een hoogte bezit van 3 meter !!!!
Wat de winterhardheid betreft heeft de banaan daar niet onder te leiden , ik kweek al jaren op deze manier bananen voor de verkoop waarbij ik de overige bananen perfect kan overwinteren.

Een Maurelli met 1 meter stam in paar maanden is geen probleem op deze manier en ze zal mooier staan dan de meeste maurellis in de tuinen van andere personen. Jammergenoeg heb ik alle grote Maurelli met stam 1 meter verkocht waarbij ik er geen voor mezelf had gehouden. De Maurellis had ik pas in begin maart verkocht nadat ik ze overwinterd had en ze terug begonnen te groeien.Had ik nog een van mijn overwinterde Maurellis die allemaal verkocht zijn had hij zeker dit jaar nu al een stam van 2 meter hoog. Dit jaar nieuwe geplant waarbij ik natuurlijk terug Maurellis heb met 1 meter stam. Dus nogmaals de winterhardheid heeft er zeker niets mee te maken.

Mvg Michael :thai:
Laatst bijgewerkt door Tropthaipalms op 31 jul 2010 22:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Tropthaipalms

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jul 2010 22:32

Bedankt voor deze duidelijke uitleg Michael, je eerste "bedankje" is binnen. ;)

Hiermee los je ook ineens mijn overvloed aan afgereden gras op.
Want ik zit met zo'n bijna 900m² gazon ook elke keer weer met de vraag wat ik ermee moet doen.

Ik ga jouw methode binnenkort is bij één soort proberen om te vergelijken.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers