De methode heeft in mijn geval me toch weer iets meer overtuigd, en begin ik wat dingen terug te zien wat helemaal in het begin door de opener van het topic werd vermeld.
Zoals verteld heb ik het uitgeprobeerd bij een Musa sikkimensis "Bengal tiger", ik merkte weinig verschil had geen negatieve ervaringen als sommige hier bij de Musa basjoo, het enigste wat opmerkelijk was direct 2 weken later dat de stam een stuk dikker en steviger werd. Echt een snellere groei was niet op te merken. Het gras ligt er nu 2 maandjes, en neem aan dat het even ze tijd nodig heb voordat het verteerd en dan de grond intrekt en etc. September daarin tegen verliep ook nog eens koel, en had zoiets van echt groeiverschil zie ik nog niet maar ook geen negatieve opmerkingen, de stam is dikker dus ik probeer het eens vanaf het begin volgend jaar. Eind september, eerste 2 dagen van Oktober rolde de plant een blad uit en het viel me op dat deze een stuk groter was dat zijn voorgangers en dat deze een stuk hoger stond dan het overige blad. Oktober starte warm met gemiddeld een dagtemperatuur hier van iets meer dan 20 graden en binnen de kortste keren was er nog een blad uitgerold en de volgende was al halverwege. Dat laatste gaat nu weer trager vanwege de koelere temperaturen. Het blad wat zich uitrolde was opnieuw zeer stevig en de afstand tussen het blad was inderdaad een stuk groter dan de bladeren die waren gegroeid zonder het gras. De bladafstand werd toen ook al eens in het topic genoemd, en daardoor sneller de hoogte in gingen.
Op de onderstaande foto's is duidelijk te zien dat de laatste 2 bladeren hoger van elkaar afstaan en hoger zitten dan de bladeren eronder, kort op elkaar (foto 2).
Foto 1

- PICT0003.JPG (258.72 KiB) 4703 keer bekeken
Foto 2

- PICT0004.JPG (264.51 KiB) 4703 keer bekeken
Foto 3, Ook op deze foto goed te zien de afstand tussen de laatste 2 bladeren en het blad eronder.

- PICT0005.JPG (261.03 KiB) 4703 keer bekeken
Wil niet beweren dat de methode echt lukt, maar de laatste ontwikkelingen geven wel aanleiding hiertoe. Volgend voorjaar ga ik dus zeker door met deze methode maar dan vanaf het begin en dus de zomer door. Normaal gesproken groeien bananen hier zeer traag hoeveel water en mest ik ze ook geef door de grondsoort hier wat in de zomermaanden bijna strandzand wordt, het houd dan ook nauwelijks water vast en al helemaal slecht voeding. Het gras hield inderdaad de ondergrond vochtig, wat logisch is en dus al 1 stap voor mij persoonlijk is om niet met verpieterde bananenplanten te zitten.
Ik ga het volgend jaar nog eens goed in de gaten houden en diverse bananen proberen, mocht de groei richting de 2 meter gaan heeft het voor mij dus wel nut want zo groot groeien ze hier normaal gesproken niet terwijl andere mensen dat wel voor elkaar krijgen zonder deze gras methode. Er werd in eerste instantie een beetje wantrouwig naar de methode gekeken, maar mocht dit gaan werken voor mij heeft het toch iets opgeleverd voor me. Musa basjoo zal ik dan maar niet gebruiken als proefkonijn, die werd immers afgeraden door de persoon die met dit idee naar voren kwam.
Robbin