Hoe gaat het met jullie Ravenala ?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Hoe gaat het met jullie Ravenala ?

Berichtdoor lapalmeraie op 01 aug 2010 00:18

Daar zitten inderdaad wel wat speciale mooie exemplaren tussen :o

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 01 aug 2010 00:24

Tropthaipalms schreef:Hallo Videomaster

Jij hebt ook echter de kans door het subtropische klimaat te planten wat je wil , waarom grijp je dan naar de gewone exemplaren en niet de collector items ? Een ravenala bestaat namelijk ook met witte strepen in het blad !

Woooow... daar zitten echt prachtige planten tussen (mijn zwak voor bont blad komt weer boven...), die Alociasia is echt de max! 't Zijn precies kunstwerkjes, met de hand geschilderd... en dat Ae ae-blad doet me denken naa van die camouflagetruitjes :)

(Off topic maar 't fascineert me... lees ik dat goed dat je ginder van geslacht gaat veranderen? Zo ja: welkom bij het 'zwakke' geslacht dan :lol: )
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 01 aug 2010 00:55

amourath schreef:

Jij hebt ook echter de kans door het subtropische klimaat te planten wat je wil , waarom grijp je dan naar de gewone exemplaren en niet de collector items ? Een ravenala bestaat namelijk ook met witte strepen in het blad !

Woooow... daar zitten echt prachtige planten tussen (mijn zwak voor bont blad komt weer boven...), die Alociasia is echt de max! 't Zijn precies kunstwerkjes, met de hand geschilderd... en dat Ae ae-blad doet me denken naa van die camouflagetruitjes :)

(Off topic maar 't fascineert me... lees ik dat goed dat je ginder van geslacht gaat veranderen? Zo ja: welkom bij het 'zwakke' geslacht dan :lol: )

-1ste foto: Ik kan nog zoveel fotos mailen wat ik bezit van collector items.
Dit jaar was ik er niet in geslaagd om van deze prachtige en beschermde bamboe een stekje uit te trekken omwille er teveel mensen rondliepen en de parkwachter te dicht kwamen. Maar binnenkort ga ik terug gaan overwinteren naar mijn 2de moederland waarbij het me nu wel zal lukken om er een stekje te bemachtigen om er in thailand in de tuin te planten.

-2de foto: Volgens mij de grootste soort bananen die er bestaan in de wereld , jammergenoeg is deze foto een paar dagen voor mijn vertrek en einde overwintering in thailand en kon ik moeilijk er nog een kopen en terug gaan om deze te planten want ik was al in Bangkok voor de vertrek naar koud belgie.

Wat de Alocasia SP betreft stuur mij een PB , ik heb er een tal of 15 exemplaren die in mijn serre gepland staan die eind september uit de grond moeten en binnengeplaats moeten worden voor overwintering. Ik ben sinds mijn laatste overwintering in thailand begonnen met een HRT behandeling van mannelijk naar vrouwelijk die ik verderzet in Belgie. Dit is inderdaad off topic maar ik wou je vraag dan toch beantwoorden. :D

Mvg Michael :thai:
DSCF2533.jpg
Bamboe Variegata
DSCF2533.jpg (173.18 KiB) 3898 keer bekeken

DSCF3013.jpg
Volgens mijn weten de grootste bananen die er bestaan in de wereld
DSCF3013.jpg (174.2 KiB) 3898 keer bekeken
Tropthaipalms

Berichtdoor videomaster op 01 aug 2010 02:06

Jij hebt ook echter de kans door het subtropische klimaat te planten wat je wil , waarom grijp je dan naar de gewone exemplaren en niet de collector items ?

Toen ik naar hier kwam wonen, wat ondertussen 6 jaar terug is, kende ik hoegenaamd niets van tropische planten. Nu staat de stadstuin naar mijn idee zodanig mooi ingegroeid dat ik er niets meer wil aan veranderen. De andere tuin/rijstveld van toch een 50.000m² heeft massaal mogelijkheden... moesten we er dagdagelijks kunnen zijn, wat dus niet het geval is en ze voorlopig enkel gebruikt wordt om jonge palmen te laten groeien. Ravenala's heb ik destijds enkel en alleen aangeplant om de zon van ons huis te houden, en niet zozeer vanwege de sierwaarde.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 01 aug 2010 18:33

videomaster schreef:

Jij hebt ook echter de kans door het subtropische klimaat te planten wat je wil , waarom grijp je dan naar de gewone exemplaren en niet de collector items ?

Toen ik naar hier kwam wonen, wat ondertussen 6 jaar terug is, kende ik hoegenaamd niets van tropische planten. Nu staat de stadstuin naar mijn idee zodanig mooi ingegroeid dat ik er niets meer wil aan veranderen. De andere tuin/rijstveld van toch een 50.000m² heeft massaal mogelijkheden... moesten we er dagdagelijks kunnen zijn, wat dus niet het geval is en ze voorlopig enkel gebruikt wordt om jonge palmen te laten groeien. Ravenala's heb ik destijds enkel en alleen aangeplant om de zon van ons huis te houden, en niet zozeer vanwege de sierwaarde.

Als je ooit iets zoekt van collector item die je wil hebben maar niet kan vinden in Thailand mag je het mij altijd vragen , De meeste collector items zoals de ravenala met witte strepen en de zeldzame bananen zal je op lokale markten en plantenzaken zeker niet vinden in Thailand. Ik heb door de jaren heen ik naar Thailand op reis begon te gaan , en nu al reeds jarenlang ga overwinteren en binnenkort er ga wonen aardig wat connecties gemaakt waarbij ik aan collector planten kan geraken die zelf in Thailand niet op lokale markten te vinden zijn. Maar zoals je weet zowel in Belgie als in Thailand kosten de collector item planten stukken duurder dan de gewone variateiten wat maar normaal is ook.
Als ik je kan helpen roep je maar , daar zijn vrienden namelijk voor.

Mvg Michael :thai:
Tropthaipalms

Berichtdoor videomaster op 01 aug 2010 23:46

Tropthaipalms schreef:Als ik je kan helpen roep je maar

Afbeelding De White elephant palm hadden we ondertussen al gevonden.

Afbeelding
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 02 aug 2010 00:24

videomaster schreef:

Afbeelding

Mooie palm , maar de bladeren zijn wat licht van kleur , normaal gezien zijn ze van deze palm heel donkergroen maar dit kan zijn omdat de palm mischien teveel zon staat. Deze soort is eigelijk een wilde palm die uit de jungle komt en bijna uitgestorven is in de wereld , Hij staat dan ook liever in de volledige schaduw en heeft niet zo graag felle zon en warmte op zijn hoofd. Volgens normen zou deze palm zelf vorst kunnen verdragen maar hoeveel weet niemand. Mijn exemplaren in belgie zijn nog iets te klein om even hun winterhardheid in een serre waar het vriest uit te proberen en de kans is maar klein dat ik het ooit nog zal uit proberen in belgie als de vorstbestendigheid van deze palm klopt . Ga je die niet planten in volle grond. Mijn groot exemplaar in Thailand is net iets groter en staat momenteel ook nog in pot , niet panikeren er is wel een knappe meid die voor mijn exemplaren zorgt dat ze af en toe eens water hebben :D Mijn exemplaren die ik geimporteerd heb naar Belgie van de white elephant palm zijn veel kleiner omdat ik ze anders niet kon smokkelen bij mijn import :D Wist je trouwens dat een white elephant palm groot is dat hij een harige stam heeft als een boomvaren ?

Mvg Michael
Tropthaipalms

Berichtdoor erna op 02 aug 2010 10:04

videomaster schreef:

Afbeelding

hallo videomaster,

Deze White elephant palm, heb je daar een latijnse naam voor ?
dank bij voorbaat,
Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 02 aug 2010 10:24

Hey Erna, dat is volgens mij de Kerriodoxa elegans. ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 02 aug 2010 13:42

[quote="Kevindat is volgens mij de Kerriodoxa elegans. [/quote]

Klopt, je kan ook wat googlen naar ปาล์มหลังขาว ;)
videomaster

31 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers