Maurelli

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Maurelli

Berichtdoor marc50 op 23 feb 2013 11:13

Hoi

Graag uw mening over mijn maurelli van 3-4 jaar oud in kuip , overwintering in de serre met een constante temeratuur van 08-12 graden .
Door dit forum- advies lukte het mij deze door de 4 de winter te loodsen , tot nu .......
Sinds een 4 tal weken hingen de 3 resterende bladeren "door te hangen" en de speer maakte slagzij, alle hadden een gele - bruine kleur ......
Na het lezen van de methodes die de forumleden hier toepassen , heb ik de stam een 25 cm ingekort, en gecontroleerd als er rotting was , bij deze niet het geval .....
Nu 2 weken later na zijn operatie , gebeurt er totaal niets , en als ik berichten lees op dit forum , moet de speer toch een beetje uitgroeien .
Naast de geopereerde , staan nog 3 exemlparen van 2-1 jaar oud in kuip , deze staan er uitstekend bij . Allen hebben geen drup water gekregen.
Ben ik nu te ongeduldig of ............. graag uw mening

Marc
marc50

9 bedankjes

Re: Maurelli

Berichtdoor palmgek op 23 feb 2013 11:37

Ik vrees dat je iets te rigoureus te werk bent gegaan. In deze tijd van het jaar staan deze planten in rust en is er weinig tot geen groei. Waardoor dit niet snel zal herstellen en ondertussen zit je wel met een serieuze wond die extra vatbaar is voor rot en schimmels.
Zou hem nu zo droog mogelijk houden en hopen dat er nog iets te redden is.
Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 feb 2013 14:43

Anders toch nu maar alvast warm wegzetten zodat de groei op gang komt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 feb 2013 14:45

ja zo zou ik het ook doen want anders geef ik hem geen kans. Het zal nog wel even duren voor er groei in gaat komen zo vroeg in het voorjaar. Warm zetten en nog geen water geven tot je echt groei ziet en dan langzaam watergift opbouwen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor erna op 23 feb 2013 17:17

Zou ik ook doen,voorlopig geen water, maar als je begint met watergift, zeker geen koud water, wel lauw.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Rob op 23 feb 2013 18:27

Eerst maar eens warm en licht zetten en weinig water geven totdat er tekenen van groei zijn.
De kleur van de zaagsnede is op zijn minst bemoedigend!
Als de hele handel nog stevig aanvoelt (en niet als appelmoes) dan heb je mogelijk iets te hardhandig ingegrepen maar is er wel degelijk een kans.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 23 feb 2013 20:09

Warm (+-20 graden), droog en zo licht mogelijk zetten Marc zoals mijn voorgangers ook zeggen. Deze moet je in groei verplichten anders gaat die kapot gaan. Eens die goed groeit en al een blad of twee heeft dan pas beetje water geven tenzij de grond (aarde) nog vochtig is. Want om eerlijk te zijn, ziet die aarde er toch behoorlijk nat uit ? :? Als die terug goed groeit dan komt dit zonder problemen van zelf terug goed en zie je hier komende zomer niks meer van. Succes.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor marc50 op 23 feb 2013 21:01

Hoi

Mijn eerste maurellies , bij start van de hobby, hadden geen enkele winter overleeft , symthonen waren altijd hetzelfde , einde jan. en feb waren de maanden waar de maurellies aftakelden .
Bruine -gele slappende doorhangende bladeren en de speer zo slap en bruin .
Waren niet meer te redden .
Deze symthonen zijn nu terug merkbaar bij mijn bijna 4 jaar oude exemplaar .
Bij deze had ik alle zacht-nat- rotte aanvoelende delen verwijderd , en zo kwam ik op ongeveer 25 cm verwijderd bananen vlees .
De aarde aan de voet is nat geworden bij het verwijderen van de delen .
Nu staat die in de woonkamer met 20 graden . Wordt vervolgd ....

Thanks aan allen

Marc
marc50

9 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 feb 2013 12:00

Kan ook liggen aan het feit dat je hem bij het stallen ter overwintering nog te nat hebt staan. Ik zet mijn exemplaren steeds al een week of soms zelfs weken vroeger opnieuw in kuip (allemaal afhankelijk van het weer en dan vooral de nattigheid) om de kluiten de kans te geven droog te worden. Als je ze in de winterstalling zet met een natte kluit vraag je sowieso om problemen want de verdamping ervan valt stil waardoor de kluit dus nat de winter ingaat. Dit geeft zonder twijfel rot.
Mijn exemplaren beginnen nu stilaan verdroogde bladeren te krijgen, wanneer ik ze stal laat ik ze altijd bladeren behouden, al de rest doe ik er af. Over een week snijd ik dan ook dat oudste grote blad af want de reden dat deze nu stilaan verdrogen is omdat de plant toch nog aan verdamping doet en hierdoor gaat de stam nu gaan verschrompelen. Ik laat vanaf volgende week dus nog enkel het nog uit te rollen blad aan de planten staan. Mochten de t° nu de hoogte in gaan of er veel zon is (komt op hetzelfde neer want dan schiet de t° in de serre zo de hoogte in) dan geef ik miniem water.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor roosje op 24 feb 2013 12:42

Beste Marc,
hopelijk komt het nog goed met de Maurelli. Ik denk dat je de volgende winter de plant beter uit zijn pot haalt en al de vochtige aarde van de kluit haalt en hem terugplaatst met een beetje droge aarde zo doe ik het en nog vele andere hier op het forum en lukt perfect....Zet hem maar lekker warm nu en hopelijk komt de plant snel op hang zodat hij alsnog gered is...Succes ermee...
roosje

3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers