Vragen over mijn nieuwe banaan

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Vragen over mijn nieuwe banaan

Berichtdoor Rik.85 op 16 mei 2013 11:04

Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier en heb al flink gezocht op het forum. toch hem ik nog een aantal vragen over mijn vorige week aangeschafte Musa Basjoo bij de groene prins. Hij stond in de kas en is ongeveer 70 CM lang en zat in een 7 Liter pot.

Mijn vragen: Zaterdag heb ik hem in de volle grond gezet en binnen 24 uur kwamen er 2 gele en behoorlijk gehavende bladen te voorschijn. de steel heeft totaal geen kracht en ze zijn dus ook al afgenapt. Nu staat de groei dan ook stil. en blijft het 3de blad binnen in het hart. ondanks dat ik de plant rijkelijk heb bemest en het nodige water heb gegeven

Is dit fenomeen normaal of heb ik gewoon weer te weinig geduld?

vraag 2 is, hoe groot zou een musa basjoo kunnen worden in een pot van 7 liter tot 15 liter? mogelijk plant verplaats ik hem dan weer uit de volle grond de pot in ivm de winter en mijn zolder die leeg staat.

Vraag 3: de stam is nu 70 cm hoog en een goede 7 tot 10 cm dik, (denk zelf dat dit dan zijn 2de haar word) Welke hoogte zou hij kunnen berijken in op een zonnige plek met genoeg water en voeding?
Rik.85

0 bedankjes

Re: Vragen over mijn nieuwe banaan

Berichtdoor Klaas-Jan op 16 mei 2013 17:58

Hallo Rik,

Wat bedoel je met dat er twee bladeren tevoorschijn komen in 24 uur. Lijkt me erg sterk.
Lekker in de grond laten staan, bemest heb je al, water geven doe je, nu gewoon geduldig afwachten en als het warmer wordt gaat hij vanzelf aan de groei. Maar twee bladeren per 24 uur zullen het denk ik niet worden...
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Rik.85 op 16 mei 2013 20:56

Waarschijnlijk omdat hij dus in de kas stond en de oude stam boven aan bekneld was de eerste regen zorgde er ook voor dat er wat oude bladen afvielen. het zijn lichtgele bladeren.
Rik.85

0 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 17 mei 2013 07:25

Oke, dus ik begrijp dat er geen twee nieuwe bladeren uit gegroeid zijn maar dat de twee bladeren bekneld zaten ergens. Het is me nog niet helemaal duidelijk maar een foto zou helpen, zijn hier ook gek op foto's.
Ik zou hem lekker in de grond laten en flink bemesten dan komt het vanzelf goed. Het blad gaat vanzelf beter en steviger worden en de hoogte zal aan de bemesting en vooral de zomer liggen. Welke zomer? Laten we hopen dat die nog begint... Succes in ieder geval en veel plezier met je Musa Basjoo. :)
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor steftielemans op 17 mei 2013 20:05

Ik denk dat je hem te vroeg geplaatst hebt
Onder de 5 graden stopt de groei

Ik denk dat jou basjoo als je hem goed bemest en water geeft, eind van de komende zomer ... zo'n 1,80 m word,maximaal behaalt hij een hoogte van 3/4 meter mits je de behoude stam bewaard

Mvg stef tielemans :thumb_up:
steftielemans

3 bedankjes

Berichtdoor Dieke op 17 mei 2013 22:28

@Rik,

Ik hoop dat je kan genieten van je musa basjoo

@Stef

Mag ik je vragen, ben je een bekende van het forum?
Ik zie dat je pas een aantal dagen geregistreerd staat.

Nergens zie ik iets staan over je kennis van bananen?

Is misschien handig als je verteld hoever je kennis reikt.
Ik vind het wel prettig om te weten of ik kan vertrouwen op hetgeen wat er geschreven wordt.

Groetjes Dieke
Dieke

28 bedankjes

Berichtdoor steftielemans op 17 mei 2013 22:43

Ik ben indd nieuw op het forum, en heb ook een paar bananen thuis staan. Ik lees heel veel op sites, en daar is de info denk ik wel te vertrouwen ;) maar als het niet klopt wat ik zeg dan moet je het ook zeggen, want ik wil mensen geen verkeerde dingen zeggen

Mvg stef
steftielemans

3 bedankjes

Berichtdoor steftielemans op 17 mei 2013 22:44

Hoe moet ik dan over mijn kennis vertellen?
steftielemans

3 bedankjes

Berichtdoor Dieke op 17 mei 2013 22:50

Hoi Stef,

Bij de volgende link is het misschien mogelijk om je even voor te stellen ;)

viewforum.php?f=25

Groetjes Dieke
Dieke

28 bedankjes

Berichtdoor Rik.85 op 22 mei 2013 11:37

Het ziet er naar uit dat het volgende blad wat nog in de stam zit gekruld een "volwassen " blad gaat worden. Is het misschien nog verstandig om de Musa Basjoo de komende weken nog weer binnen te zetten?

Dan had ik nog een vraag over de oude bladeren die aan de stam zitten, deze zijn zwart bevlekt en staan los van de stam. mag ik deze verwijderen of is het beter om ze te laten zitten?
Rik.85

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers