strelitzia's en vloerverwarming

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

strelitzia's en vloerverwarming

Berichtdoor saskiajourand op 06 feb 2014 23:43

Wij hebben gelijkvloers overal vloerverwarming, in de hal staat deze lager dan in de leefruimte.
In de leefruimte hebben we 1 grote strelitzia staan van 1m70, deze hebben we gekocht 2 jaar geleden en stond toen in volle bloei (ongeveer 14 bloemen) en 1 kleinere van bijna 5 jaar oud waarin we zelf nog nooit geen bloemen hebben gehad aangezien we deze hebben gekocht toen hij amper 20 cm hoog was (nu ongeveer 1m hoog). Ze staan rechtstreeks in contact met de vloer (dus niet op wieltjes) en staan in een continu temperatuur van zeker 20 graden. Nu krijgen we wel regelmatig nieuwe bladeren maar dus geen bloemen. Ze krijgen af en toe meststoffen en water naargelang de droogte van de potgrond. Een heel aantal bladeren zijn letterlijk misvormd (te smal, gekartelde randen, verdikkingen (net of je ze hebt uitgewrongen) op het blad zelf. In de hal beneden is geen plaats en staat voordeur regelmatig open dus veel tocht. Buitenzetten op terras is veel te warm (zuiderkant volledig, heel groot trekgat, volle zon en temperaturen dan boven 40 graden en nergens mogelijkheid tot schaduw) Wie kan mij zeggen wat en hoe we eindelijk bloemen kunnen krijgen, wat de beste manier is van verzorging rekening houdende met vloerverwarming, hoe dat we die misvormde bladeren kunnen vermijden en wat eigenlijk de beste omstandigheden voor deze planten?
Hebben er al heel wat van gelezen maar had graag toch nog wat antwoorden.
saskiajourand

0 bedankjes

Re: strelitzia's en vloerverwarming

Berichtdoor Eduard op 07 feb 2014 00:21

Hoi, zelf heb ik een jong exemplaar van zaad opgetrokken nu bijna 4 jaar, de plant is nu ook ongeveer 1 meter hoog en deze staat al 2 jaar op de vloerverwarming en groeit erg goed, dus daar kan het vervormde blad niet alleen van komen dat zie ik hier niet! Ik heb het laats ook pas gehoord dat de plant een flinke afkoeling nodig heeft om tot aanzet van bloei te kunnen komen, dus in het najaar toch een tijd buiten laten staan.
Andere ervaren strelitzia mensen hier op het forum zullen zeker nog wel wat aanvulling kunnen geven, succes met de planten.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Rob op 07 feb 2014 01:12

Als ie vroeg naar binnen gaat dan is 1 of 2 bloemen het maximale.
Ik heb dezelfde situatie: vloerverwarming en vrij warm met weinig bloemen als gevolg.
Dit jaar heeft ie tot midden december buiten gestaan; eens zien wat ie dit jaar doet. Ik heb al een bloemstemgel gespot btw dus ik heb hoge verwachtingen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 07 feb 2014 03:05

Ik heb nog steeds mijn twijfels over die koele periode. Die hebben ze in Spanje ook nauwelijks en hier in de huiskamers al helemaal niet.
Bij mijn zus staat een reginae en bij mijn moeder staat een mandela's gold het hele jaar binnen voor het raam op het zuiden en op de zelfde vaste plaats en deze komen steeds gewoon in bloei.
Niks geen koude periode maar wel een periode met minder uren zonlicht en uiteraard meer rood in het kleurenspectrum. En net zoals bij veel planten geldt, blauw voor groei, rood voor bloei. Is ook logisch, de plant krijgt slechtere groei omstandigheden, wil overleven dus gaat bloeien om zaad te kunnen produceren voor de voortplanting en het bestaan van zijn soort.

Let op met de vloerverwarming. De potgrond onderin de pot kan daardoor gortdroog worden terwijl de grond bovenin vochtig genoeg is. De wortels hoeven daar niet altijd blij mee te zijn.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 feb 2014 08:50

Mijn ervaring met de Strelitzia is dat een te warme overwintering inderdaad vervormde bladeren geeft. Wanneer de omstandigheden weer normaal zijn worden de volgende bladeren ook weer normaal. Het vervormde blad blijft uiteraard vervormd.

Qua bloei, ik volg de logica van Carlo, maar adhv de ervaringen hier bij mij thuis en de vele reacties die ik er via mijn site over krijg kan ik alleen maar stellen dat de plant hier toch echt een koele periode nodig blijkt te hebben. Te warm overwinteren, in de warme huiskamer bv, maakt dat er geen of nauwelijks bloemen gevormd worden. Bij koel overwinteren is dat wel het geval. Daarbij mag hij gerust behoorlijk donker staan.

Wat betreft vloerverwarming; daar heb persoonlijk geen ervaring mee maar het lijkt me toch iig gunstiger voor planten dan de klassieke verwarming. De meeste planten varen wel bij warmte van onder (stimulatie wortelgroei) en de warmte is veel gelijkmatiger en minder droog dan wanneer alle warmte van enkele radiatoren moet komen. De kans op uitdroging onderin de pot is idd bestaande maar anderzijds loopt het bij velen vaak mis omdat er juist te veel vocht onderin de pot blijft staan.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 07 feb 2014 12:04

Hoi hier staan alle grote planten op vloerverwarming en heb ik geen uitdroging verschijnselen, je giet van boven op de kluit en het water loopt uit op de schotel dus de redenering dat die vanonder uitdroogt deel ik niet, ben het er wel mee eens dat dit onnatuurlijk is en het geheel sneller uitdroogt en het beter is ze op vlonders te zetten, hier staan de zwaarste op vlonders, maar dat meer uit praktische overweging.
Ik giet een tot 2 keer maar dan ook wel behoorlijk en gelijkmatig zodat de hele kluit nat wordt en het water op de schotel loopt, dan weet je dat het goed verzadigt is, de dag erna is de schotel weer droog, dus geen kans op wortelrot, dit doe ik zolang ik planten heb en ze groeien er weelderig bij :fluiten:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor saskiajourand op 07 feb 2014 12:18

En waar en wanneer kan ik hem dan het beste buitenzetten? Hebben een vrijstaande woning met dus hele dag de zon wel ergens en vooral ook veel trekgaten qua wind en mij is gezegd geweest niet in de volle zon want dan verbranden de bladeren en niet in de tocht dus ja weten het ondertussen ook niet meer.
saskiajourand

0 bedankjes

Berichtdoor marcojarne op 07 feb 2014 22:08

Ik heb er 1 grote in de hal staan veel licht en in de winter vrij koel daar
In de zomer gaat hij maar buiten heeft nu 5 bloemstengels eerste bijna open en had in de zomer ook al gebloeid
Heb hem toen in stukken gezaagd (was te zwaar)
En niet lang daarna kwamen de bloemstengels dus idd iets van overlevingsdran

Ik hou hem altijd uit de felle middagzon ivm opkrullende bladeren en ook zoveel uit de wind ivm met buigende stengels

Groet Marco
marcojarne

0 bedankjes

Berichtdoor marcojarne op 07 feb 2014 22:09

Ik heb er 1 grote in de hal staan veel licht en in de winter vrij koel daar
In de zomer gaat hij maar buiten heeft nu 5 bloemstengels eerste bijna open en had in de zomer ook al gebloeid
Heb hem toen in stukken gezaagd (was te zwaar)
En niet lang daarna kwamen de bloemstengels dus idd iets van overlevingsdran

Ik hou hem altijd uit de felle middagzon ivm opkrullende bladeren en ook zoveel uit de wind ivm met buigende stengels

Groet Marco
marcojarne

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 09 feb 2014 23:13

hallo strelitzia vrienden, het is raar om te vermelden , maar ik kom regelmatig in suriname en daar groeien ze ook gewoon , zeker geen koele periode of minder zon, eigelijk alleen maar verwarde droge en natte tijden, maar de strelitzia`s bloeien daar met vele bloemen , en wel in golven, of periodes zoals je wilt, dus denk ik meer aan die rust periode die ze nodig hebben dan aan die koude periodes, het toeval wil meestal dat als het hier kouder is je de planten ook minder water gaat geven, in de droge tijden in su, krijgen ze ook beduidend minder water, dus mijn bedenkingen gaan ook daar dan van uit , dat ze gewoon een droge rust periode moeten hebben, of het nu warm is of niet, m,v,g, paul :thai:
prutser 2

23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers