banaanplant buiten overwinteren.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

banaanplant buiten overwinteren.

Berichtdoor willieman op 10 sep 2014 12:01

Ik zag een mooie taise banaan die de lekkere zoete 15 cm lange banaan geeft.

maar deze plant wordt 3 tot 5 meter hoog, hoe kan ik deze plant het beste laten overwinteren ?
Ik vrees dat binnen geen optie zal worden.

De hoogte van onder onze lichtstraat tot vloer is op het hoogste punt 320 cm

of wie heeft er tips, of ander advies.
willieman

0 bedankjes

Re: banaanplant buiten overwinteren.

Berichtdoor jos944 op 10 sep 2014 12:05

Het is wel belang om te weten om welke bananensoort het gaat.

sommige bananen sterven al af bij 5 graden boven nul... en andere pas bij 10 graden onder nul
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 10 sep 2014 12:05

Het helpt om te weten welke bananensoort het precies is.... Als je hem buiten wil overwinteren en hij heeft een minimum temperatuur van 10-15 graden dan geef ik het weinig kans...

Binnen overwinteren omdat hij te groot is zou niet zo'n probleem moeten zijn. Je kan je banaan gerust inkorten zodat hij net aan binnen past. Als dat niet zo zou zijn ga ik straks ook n probleem hebben met de banaan die ik in de kas heb staan :lol:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor willieman op 10 sep 2014 13:22

Het gaat om deze plant. Ik heb die banaantjes toen op in Thailand en die waren verschrikkelijk lekker.
ik lees wel dat hij 3 meter wordt.
en tot hoever kan ik deze inkorten ? tot op de stam zodat hij nieuwe uitschieters maakt >

maar als dit niet gaat wat kunnun jullie bananen experts dan wel aanbevelen ?

http://www.gekko-enterprise.com/products/musa?page=shop.product_details&flypage=vmj_naru.tpl&product_id=78&category_id=11
willieman

0 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 11 sep 2014 04:09

Een kas neerzetten, of polytunnel en voor tropische bananen boven de 10 graden houden!

Maar er zijn een aantal eetbare bananen die koeler kunnen overwinteren. Tot een paar graden vorst.
Deze komen uit o.a. de Himalaya waar ze tot op zo, n 1500 meter gekweekt worden.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor willieman op 11 sep 2014 06:39

ow , en de welke zijn dat.

Tuin is te klein voor kas of een tunnel te maken
willieman

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 11 sep 2014 09:49

Bananenplant kan je prima zover inkorten als je wil, echter als je banaantjes wil zal je wel een stukje stam over moeten houden. Als je dat niet doet en er moet weer een uitloper aan de gang dan begint de weg naar vruchten volledig opnieuw. Aangezien de meeste bananen in nederland pas na 3-4 jaar vrucht dragen lijkt me dat niet bepaald een optie...

Mijn Musa accuminata die ik nu voor de 2e zomer heb staat nu te genieten in de kas, die ga ik van de herfst weer bij mijn ouders in de huiskamer zetten. Ging vorig jaar ook prima, hoefde hem toen nog niet in te korten. Dit jaar denk ik dat er wel een stukje af gaat zodat als er nog een blad komt deze ook de ruimte heeft.

Onderstaande foto is mijn musa, ter referentie, ik ben ongeveer 1,93 groot.
Afbeelding
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 sep 2014 12:38

ik ben ongeveer 1,93 groot

Ongeveer... afhankelijk van het seizoen? :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor willieman op 11 sep 2014 12:46

zijn er ook kleinere bananen planten die ik in de zomer buiten kan zetten en in de winter binnen.

wel een mooie plant hoor . complimenten :thumb_up:
willieman

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 11 sep 2014 12:48

lapalmeraie, grapjas :lol: Afhankelijk van hoe lang je al uit bed bent, je krimpt gedurende de dag hé :fluiten: En dan heb je nog houding, schoenzolen, noem maar op :lol:
Maar dat is de laatste keer dat ik opgemeten ben en wat op mijn ID staat :lol: :fluiten:

@ Willie, Hangt er af wat je precies zoekt. Er zijn verschillende kleinere soorten zoals: Velutina, dwarf cavendish, super dwarf cavendish, laterita, coccinea, ornata. Maar dan zijn de meeste hier van weer niet te eten. Alleen de 2 cavendish varianten uit het lijstje zijn eetbaar (en zaadloos). Velutina was wel eetbaar geloof ik maar was 90% zaden.

Er zijn er ook nog wat andere zoals musa dai jao geloof ik maar uit mn hoofd weet ik niet hoe groot die worden en dit waren de eerste de beste kleine soorten die ik op kon noemen. Bovengenoemde soorten gaan tot de 2-3 meter geloof ik.
Itrme

70 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers