De Ravenala Madagascariënsis is van dezelfde familie als die van de Strelitzia, namelijk de Strelitziaceae.
Hij is dus een echte tropische plant. Met andere woorden kan je hem in ieder geval niet in de volle grond plaatsen. Plaats hem in een grote kuip, zodat hij ook met wind niet kan omwaaien. Doe dit niet meteen natuurlijk. Als je plantje amper 50cm hoog is moet je hem niet in een kuip van 200 liter plaatsen

Verder heeft hij net als de Strelitzia volle zon (of toch zeker voldoende zon) nodig, en voldoende water. Mensen verwarren zuiderse planten wel eens alsof ze weinig water nodig hebben. Dit gaat in ieder geval niet op voor alle zuiderse planten. Wie ooit bv. een palmboom of een druivelaar heeft verplant, weet dat deze wortels recht naar beneden groeien, dus van nature water opzoeken. Als je deze planten echter in een kuip plaatst, dien je het water niveau wel in het oog te houden. Vele kunnen wel tegen wat droogte hoor, maar bv. de Washingtonia Robusta of Filifera zijn er gevoelig aan. Zeker als zaailing.
Verder kan goede mest ook geen kwaad. Ik geef al mijn palmpjes gewone koemest. Dit werkt prima en is niet duur. Opnieuw uitkijken met kunstmest. Ik gebruik het niet graag. Planten beginnen er soms vreemd uit te zien ...
Als je graag bloemen hebt op je Ravenala Madagascariensis moet je in de eerste plaats nog een beetje geduld te hebben, en hem niet te veel verplanten. Bij de Strelitzia kan je dit goed zien. Mensen vragen zich af waar de bloemen blijven, en gaan ervan uit dat de pot te klein is, zodat ze deze opnieuw in een grotere pot plaatsen. Dit is begrijpelijk maar helemaal niet juist. Bij de Strelitzia gaat alle kracht eerst naar de wortels, alvorens bloemen aan te maken. Met andere woorden maakt de Strelitizia in de nieuwe pot eerst opnieuw wortels aan alvorens bloemen te geven. Het is opmerkelijk hoe snel er wortels bijkomen bij een klein plantje. Dit komt natuurlijk zodat ze ook bij droog weer, voldoende water kunnen opnemen.
Mijn Ravenala Madagascariënsis zaden zijn net aan het kiemen. Ik heb er 3 keer honderd in één pot gezaaid (wat eigenlijk wat veel is) en de eerste beginnen nu pas te kiemen. Na drie maanden dan nog wel. Ze staan gewoon in de serre, maar zouden eigenlijk een constante hoge temperatuur moeten hebben, dus ook s'nachts. Ik ben benieuwd hoeveel er gaan kiemen. Ik heb net nieuwe zaden van een nieuwe oogst. Ze zien (en zijn natuurlijk) er heel erg vers uit.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag,
Christophe