Micropropagatie - Weefselkweek

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Micropropagatie - Weefselkweek

Berichtdoor palmpje op 21 jun 2009 13:32

Ik heb zaterdag wat musa en ensete soorten gekocht bij Europalms (kleine plantjes). Deze zouden in vitro gekweekt zijn.

Na eventjes snel te googelen; komt het op het volgende neer: je neemt een deel van een plant bv een blad, je scheurt het in stukjes, wat chemische stoffen gebruiken en hop je hebt 500 nieuwe plantjes. :P

Nu komt mijn vraag : waar kan ik zo'n plantjes bestellen. Europalms moet die in vitrootjes ook ergens aankopen... :|
Bijlagen
a40b_1.jpg
a40b_1.jpg (18.06 KiB) 6614 keer bekeken
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
palmpje

1 bedankjes

Re: Micropropagatie - Weefselkweek

Berichtdoor Christophe op 21 jun 2009 13:47

Ik zou het zelf ook niet weten ... maar waarschijnlijk moet je die daar per duizend of zo afnemen en dat is wat te veel van het goede denk ik ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 21 jun 2009 14:05

Ik ken wel 2 bedrijven die kunnen vermeerderen maar zoals Christophe zeg minimale afname is dan 1000 stuks.

Heb nog een interessant stukje daarover gevonden

Wat is in vitro vermeerderen?

In vitro betekent eigenlijk gewoon: in glas. Stukjes plantenweefsel (blad, wortel…) worden steriel in glazen potjes op een geschikte voedingsbodem geplaatst. Als je daar de juiste voedingsstoffen en plantenhormonen aan toevoegt, kunnen de weefselstukjes uitgroeien tot een nieuwe plant. De verschillende stukjes weefsel van één plant ontwikkelen zich allemaal tot precies dezelfde planten. Het zijn dus allemaal klonen van de oorspronkelijke plant, met net hetzelfde erfelijk materiaal.

De in vitro plant heeft naast de gebruikelijke bestanddelen als water en mineralen, ook chemische bestanddelen nodig voor een optimale groei. Onder deze chemische bestanddelen bevinden zich ook de plantengroeiregulatoren. Onder normale omstandigheden worden ze in uiterst kleine concentraties (nmol) door de plant zelf geproduceerd en getransporteerd naar de plantendelen waar ze voor hun effect zorgen. Soms hebben ze echter ook ter plaatse een specifieke werking. Onder in vitro omstandigheden is het in 85% van de gevallen nodig om planten­groeiregulatoren aan het medium toe te voegen.

Voor het leven en de groei is die suiker vooral van belang voor de energievoorziening van het plantenweefsel. Het stukje weefsel heeft onvoldoende bladgroen om de suikers zelf te maken. Voor de groei zijn de meststoffen erg belangrijk. De ingewikkelde stoffen zoals die vitaminen zijn een soort bouwstenen voor de stofwisseling in het plantenweefsel. Dat zijn uiterst gecompliceerde processen.

Met de groeistoffen in vitro is te regelen of er wortels, of callus, of knoppen, of scheuten en dergelijke aan het plantweefsel groeien. Dit is heel sterk afhankelijk van de concentratie, waardoor de effecten positief of precies tegengesteld kunnen zijn. De 7 soorten plantengroeiregulatoren kunnen opgesplitst worden in 3 groepen, de groeiremmende (abscisinezuur en ethyleen), de groeistimulerende (auxine, cytokinine, brassinosteroïden en gibberelline) en de plantengroeiregulatoren die worden geproduceerd als respons op ernstige stress (jasmoninezuur en salicylzuur). Veel effecten van deze componenten zijn na jaren onderzoek al gekend, maar men is er nog niet in geslaagd om alles volledig uit te diepen.

Bron: de tuinkrant
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor palmpje op 21 jun 2009 14:31

Tropiro,

Ik vond deze link op het internet, dit geeft de indruk dat het niet zo complex hoeft te zijn als het lijkt. Alhoewel de aangeboden spulletjes niet goedkoop zijn!

http://www.kitchenculturekit.com/Index.htm

Bedankt voor de info.

Dit artikel is interessant ! : gaat over micropropagatie van musa met fotos

http://www.geocities.com/k2benson/TCoverview/TCban/TCban.html
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
palmpje

1 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 21 jun 2009 15:34

Interesante artikels Palmpje, ik ga me daar eens in verdiepen en misschien zo'n kit aanschaven, lijkt me een leuke uitdaging.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 21 jun 2009 16:03

Hey, ik wil ook zo'n kit aanschaffen. Het is echter helemaal nieuw voor me. Als mensen suggesties kunnen doen voor mij en andere leden van het forum kunnen ze dit gerust in deze topic posten!

De prijs valt nog wel mee vind ik ...
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor imme op 21 jun 2009 16:38

hier nog een link over weefselkweek.
http://staff.science.uva.nl/~dcslob/les ... lkweek.htm

imme.
imme

4 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 21 jun 2009 18:54

Ik denk dat we gewoon zo'n simpele kit moeten aanschaffen en dan moeten gaan experimenteren, denk niet dat de experts informatie vrij geven hoe je het beste kan vermeerderen maar ga wel kijken of ik erachter kan komen.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor palmpje op 21 jun 2009 19:49

Ben eens benieuwd naar de reactie van Lapalmeraie. Misschien heeft hij in zijn studie wel proefjes gedaan of informatie erover gekregen in een cursus.
palmpje

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jun 2009 19:52

Hallo

Nee eigenlijk niet, Christophe vertelde me over de techniek en dat was ook het eerste dat ik ervan hoorde. Over in vitro baby's hebben we wél hele theoriën gekregen maar niet over plantjes :lol:

Vriendelijke groet
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers