Colocasia Esculenta burg. stem uitlopers...

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Colocasia Esculenta burg. stem uitlopers...

Berichtdoor roosje op 11 okt 2014 15:29

Mijn colocasia heeft verschillende rhizomen die aan het uiteinde boven de grond uitkomen en waar bladvorm is aangekomen...
Mag ik deze uitloper afsnijden en dan oppotten om zo nieuwe planten te verkrijgen?
Hoeveel centimeter moet ik zeker hebben van deze rhizoom om ze op te potten?
Moet dit in zaai en stekgrond doen of speelt de grondsoort geen rol?
Hoe moet ik ze overwinteren, in de woonkamer en droog of regelmatig water geven om het plantje zo de winter door te krijgen?
roosje

3 bedankjes

Re: Colocasia Esculenta burg. stem uitlopers...

Berichtdoor jaak op 11 okt 2014 16:00

Andy, aan de verdikking van de uitloper is wortelvorming en daarachter mag je afsnijden, oppotten doe ik in gewone potgrond en goed water geven.
Overwinteren doe ik in de garage bij gemiddeld 10 graden en heel af en toe krijgen ze een klein beetje water.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor roosje op 11 okt 2014 16:25

Hey Jaak, gaat het blad er dan ook aan blijven gedurende de overwintering in de garage bij 10 graden of moet ik mij geen zorgen maken als ze hun blad verliezen en lopen ze in het voorjaar terug uit..
Ik wist niet dat ze zo nieuwe planten vormden, sommige komen maar boven 40cm van de hoofdplant..
In het begin dacht ik waarom komen die wortels eigenlijk boven de grond maar nu weet ik waarom...de natuur zit toch raar in mekaar...
Bij de meeste planten zoeken ze de diepte op maar bij deze is het puur om nieuwe plantjes voort te brengen.. ;)
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor jaak op 11 okt 2014 18:59

door ze heel licht vochtig te houden behouden ze hun blad en in het voorjaar groeien ze mooi verder Andy dus geen probleem al kan het al eens voorvallen dat er eentje mislukt,ik vind dit ook één van de gemakkelijke Colocasia's.
Als je nu nog stekt kunnen ze nog wat wortels vormen en als ze naar binnen gaan daar is het dan nog wat warmer dan buiten dan kan de wortelvorming nog wat verder gaan,ja de natuur zorgt voor zichzelf :D

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor snarfie op 15 okt 2014 16:28

mijn burgundy stem maakte dit jaar als een gek uitlopers, k geloof een stuk of acht, had hem vorig jaar van sylvan gekregen als niet meer dan een knolletje. dit was hem een paar maanden geleden:
Afbeelding

nu heeft hij maar twee bladeren, maar een boel uitlopers. ik had er twee gewoon afgebroken op het dunste punt, en zijn nu goed geworteld en aan de groei, had ze een maand geleden opgepot
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
snarfie

7 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 15 okt 2014 22:34

Deze doet het bij mij ook erg goed.
Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 okt 2014 08:39

Mooi exemplaar idd Peter! En met bloem. :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten