Middel tegen spint? Colocasia’s

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Middel tegen spint? Colocasia’s

Berichtdoor Frederic op 19 okt 2024 18:58

Beste medeliefhebbers van exotische planten.
Ik ben persoonlijk nogal een colocasia - liefhebber en overwinter deze dan ook in de serre.
Wat ook redelijk goed lukt. Wel hebben ze enorm veel last van spint.
Waar ik een goed product voor had. Namelijk spider mite control van Smc ( https://www.amazon.co.uk/SMC-Control-Sp ... B003VNATI6). Het probleem is dat ik hier niet meer aan geraak. Dus hierbij mijn vraag of:
A) iemand een idee heeft hoe ik hier zou aan geraken
B) iemand een ander goei middel/ bestrijding tegen spint heeft?

Alvast bedankt voor de tips!
Mvg
Frederic
Frederic

2 bedankjes

Re: Middel tegen spint? Colocasia’s

Berichtdoor draco op 22 okt 2024 00:09

De laatste keer dat ik spint met een acaricide heb proberen te bestrijden was met Masur van Bayer. Als dat nog bestaat is het vanwege de veiligheid niet meer voor particulieren te koop. Of dat helpt betwijfel ik, links of rechtom krijgen we toch wel genoeg giftige stoffen binnen. Ik bestrijd spint preventief door ontvankelijke planten met water af te spuiten. Maar bij voorkeur kies ik (kamer)planten die weinig gevoelig zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

697 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 okt 2024 14:22

Ik heb erg goeie resultaten met Vernotex van Edialux.
De paraffineolie vormt een film over de hele plant die een langdurige drempel vormt tegen spint is mijn ervaring.
Ik spuit alle planten heel goed in voordat ik ze in huis haal (binnenkort mag ik weer :roll: ) en in principe volstaat dat voor de hele overwintering.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

849 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 26 okt 2024 16:57

Spint.
Spint kan niet tegen een luchtvochtigheid van 100%en als je spint bij een kleine plant wil bestrijden dan moet je hem helemaal nat spuiten en er dan een plastic zak over doen. Regelmatig alles opnieuw natspuiten en de plant tussendoor eens laten opdrogen ivm schimmels.
Na 2 weken is de spint nagenoeg verdwenen.

Maar bij grote planten werkt dit niet zo met de plastic zak.
Ik heb vroeger een tijd lang last van spint gehad op een komkommerplant en dan met chemische troep spuiten is dan niet zo handig.
Ik wist dat een hoop planten “vergif” ter verdediging aanmaken als ze aangevallen worden en zo ben ik gaan experimenteren.
Maar van alles wat ik uitprobeerde werkte niets en toen ik op een dag met Spaanse pepers bezig was
Kreeg ik het idee deze eens af te koken en als middel tegen spint te gebruiken.
Dit werkte erg goed en heb het al meerdere malen uitgeprobeerd bij diverse planten uitgeprobeerd.
Recept :
Kook 4 tot 6 chilli’s of Spaanse pepers ( Fijn gesneden) in 1 liter water voor 25 minuten en laat het geheel afkoelen. Je kan ook chili vlokken nemen.
Zeef het dan door het door een koffiefilter te laten lopen en vul het weer aan tot een liter in totaal.
Doe dit in een plantenspuit en spuit de plant hiermee overal helemaal nat.
Herhaal dit enkele dagen. Na 2 behandelingen was ik al 80% - 90% van de spint kwijt.
Behandel zolang totdat spint weg is.

Let op:
Als je in een gesloten ruimte spuit grijp de nevel je bij de adem evenals je het aan het afkoken bent.
Was je handen goed na het bespuiten van de planten want als je het in je ogen wrijft dan geeft dit een erg branderig gevoel.

Graag voor de gene die dit wil proberen wat reacties over jullie resultaten.
Marc_S

65 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten