Oleander verzorging

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Oleander verzorging

Berichtdoor francois eijkhout op 29 okt 2011 12:52

Beste Palmvrienden ik heb deze zomer 4Oleanders aangeschaft zij hebben fantastisch gebloeid en nog nu ze straks naar binnen moeten wilde ik ze op een onverwarmde zolder zetten hebben jullie nuttige tips.
Bij voorbaat dank hartelijke groeten Francois :thai:
francois eijkhout

84 bedankjes

Re: Oleander verzorging

Berichtdoor GeL op 29 okt 2011 13:13

Dag Francois,

Oleander tussen de 5 en de 10°C binnen overwinteren, niet te nat houden, gewoon lichtjes vochtig en geen mest geven, die laatste geldt trouwens voor zowat alle planten die men wil overwinteren.
Opletten voor voor luis en schildluis (zeepsopje gebruiken) en op tijd een beetje verluchten. Ze kunnen wel wat vorst verdragen, maar dan kortstondig.

Bij mijn ouders staan trouwens al een tiental jaar oleanders op het terras (zuid-georiënteerd) in de winter buiten, wel beschut in een hoek maar zonder ander bescherming zoals vliesdoek. Eén keer zijn ze tot op pot niveau (2 winters terug) afgevroren, net zoals de Laurus nobilis die er naast stond (ook 10 jaar oud). In de lente is alles vanuit de pot terug omhoog geschoten alsof er niets aan de hand was.

Groeten,

Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 29 okt 2011 13:25

Bedankt Michel voor de duidelijke uitleg groeten Francois :thai:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 29 okt 2011 13:56

Hey Francois,

ik heb hier een Oleander "villa romaine" in de volle grond. Heeft vorige winter totaal onbeschermd overleeft, zelfs geen schade! Staat 's zomers half-schaduw en van oktober t/m april ziet ie helemaal geen zon.
Dit is natuurlijk niet normaal voor Oleander, maar er zitten blijkbaar behoorlijk harde exemplaren tussen. Weet je ook welke jij hebt?

gr. Maurice
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 29 okt 2011 20:54

Hoi Maurice de namen ken ik niet ik heb 2rode dit is het eenvoudige soort van lidl hebben het eerste jaar al gebloeid en verder heb ik er 2 die komen bij graka vandaan wit heel chique ze zitten nog vol knop weet jij de namen van de drie palmpjes die ik van jou heb gekregen de ene is heel donker groen en hing het zaad nog aan volgens mij geen trachie alvast bedankt groeten francois :thai:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 okt 2011 21:45

Ik heb idee dat oleander best wat kunnen hebben. Bij ons heeft de plant - 8 gehad en stond voledig droog. In tuinhuisje. De plant begon wel wat slecht te worden. Blad afval enz. Maar daar is niets meer van te zien.

Mochten ze gedeeltelijk kapot gaan snoei ze helemaal terug (tot 10cm) lopen ze gewoon weer uit. Ideaal!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 29 okt 2011 21:47

Dan zou ik ze lekker koel en vorstvrij overwinteren, voor de zekerheid ;)

1 van de 3 palmpjes die je van mij hebt is iig een Butyagrus "nabonnandii". De andere 2 weet ik niet meer zeker, Livistona nitida en Trachycarpus latisectus misschien? Post er anders eens foto's van.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 30 okt 2011 08:57

Klopt Maurice bedankt voor de moeite Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 30 okt 2011 08:59

Bedankt Sylvan Janssen groeten Francois :thai:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 okt 2011 11:31

Hey Francois

Ik heb ook al jaren een Oleander staan.
Welke soort het is weet ik niet meer. Het kaartje is inmiddels totaal verbleekt :D

In ieder geval stond hij de eerste jaren op m'n balkon gewoon enkel met een plastic zak erover. Dat ging prima. In de extreem koude winter van 2009-2010 stond hij in het tuinhuis op klosjes zodat hij niet op de koude vloer moest staan. Ook hield ik de potgrond vrijwel droog. Dat ging allemaal prima.
Afgelopen jaar heb ik hem buiten laten staan, ingepakt in vliesdoek.
Er heeft zelfs een hele tijd wat sneeuw op gelegen.
In het voorjaar waren alle bladeren dor. :oops:
Dus ben ik rigoureus gaan terugsnoeien.

Hij is weer volledig uitgelopen! :)
Ook op een tak die ik nog had laten zitten. Dus als ik hem niet gesnoeid had, was hij ook weer mooi geweest. Maar ja... al doende leer je bij hè. :roll:

Kortom. Taaie jongens die Oleanders ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten