Dat is goed nieuws! Ik ben vandaag ook nog eens gaan kijken bij de groep waar die vandaan komt deze bloemen waren vorige week nog helemaal rood maar nu zijn ze helemaal groen geworden en niet compact, nog een teken dat het manicata is! Waar heb je je uitspraak eigenlijk op gebaseerd Sven? Interessant om te weten
Een beetje roodachtige schijn in het hart (tijdens de groei is dit weinig, vanaf de herfst tot het uitlopen is het groeipunt vaak knalrood vanbinnen. En verder gewoon de vorm van het blad, de dikte van de stengels, de vele oude dode heharing rond het groeipunt en de vorm hiervan. Een grote G. manicata is makkelijk te herkennen. Bij kleinere moet je echt naar details zoals rood in het hart gaan kijken.
Hmm intressant. Ik ben in iedergeval erg blij dat het toch een Manicata blijk te zijn in plaats van een tinctoria. Hij is trouwens nog niet volwassen toch? Waar die vandaan komt waren zelf planten met stengels van 5-6cm in diameter en misschien nog wel iets groter, terwijl deze pas 3 cm diameter heeft.
Hij is zeker niet op zijn grootst, maar toch goed op weg. Hoe groot hij uiteindelijk zal worden hangt meer af van de stnadplaats, voeding en water dat hij krijgt.
Hier is mijn tweede plant te zien. Ik heb hem bij de intratuin gekocht en hij werd verkocht als een Manicata maar dat zeg niet zo veel volgens mij. Ik denk dat het een tincotria is maar ik ben geen goede kenner hiervan. Is het een manicata of tinctoria? Hier zijn enkele foto's van de plant.
En de laatste foto. Op deze foto is te zien dat de droogte erg verradelijk kan zijn. Gister kwam ik thuis en toen trof ik deze plant helemaal verwelkt aan terwijl ik hem de dag ervoor nog water had gegeven hij trok voor het grootste deel weer bij toen ik hem water gaf maar er is duidelijk blijvende beschadiging te zien. Deze temperatuur is heerlijk voor de planten maar de planten die je net hebt geplant kun je met de gieter naast blijven staan.
Ja de nerven van het nieuwe blad zijn erg rood en daarom dacht ik ook dat het een tinctoria is maar de nerven van de volgroeide bladeren zijn helemaal groen dus misschien verkleurd dat in de zon.