De Tetra P. op de foto is ongeveer 4 jaar oud (foto is genomen bij valavond). De kop werd tijdens de winter droog gehouden, verder geen bescherming. De stammen (+/- 75 cm) van een andere T.P, waarvan de kop niet droog werd gehouden, hebben de vorige winter niet overleefd.De plant startte terug vanop de basis. Beide planten staan onbegrensd in volle grond, geen last van woekeren. Zolang je de wortels niet beschadigd (bv door te schoffelen) komen er amper uitlopers boven.
Wat mij opvalt is dat ik bij de hoogte van deze plant toch een dikkere stam zou verwachten eigenlijk. Als die zo groot is vind ik hem alleszins wel op zijn mooist. Ik verwacht ook niet dat hij hier in ons klimaat hoger zal worden dan de plant op de foto. Dit zou dan weer kunnen betekenen dat jou plant nu toch aan het woekeren zal slaan. Afwachten maar.
Ik vind ze ook erg gaaf, wie eens een uitloper over heeft . Eens hem in het wild neerzetten op een guerilla gardening stukje lijkt me leuk, vele mensen zullen dus langs lopen en toch even blijven staan.
Ik heb ze nog nooit in een tuincentrum gezien, worden ze daar ook verkocht? of zijn het echt planten die je niet in een tuincentrum krijgt te zien?
Voor zover ik me kan herinneren heb ik deze zomer amper 2 uitlopers afgebroken. ik heb ervaren dat zolang je de wortel niet beschadigd je ook geen uitlopers hebt. Heb enkele foto's bijgevoegd die een beter idee van de stamdikte geven.
Bijlagen
stam van de TP die op de vorige foto staat
tetra41.jpg (182.79 KiB) 7130 keer bekeken
verdikking indien de kop afvriest en de stam overleeft
tetra51.jpg (160.96 KiB) 7130 keer bekeken
stam van een TP die vanuit de basis terug uitloopt
Inderdaad ja, en dat na 4 jaar staat die van jou heel de dag in de zon of niet. Ik heb er hier eentje staan namelijk die in de zomer pas laat in de middag zo krijgt. Ik hoop dat die van mij ook zo groot zal gaan worden.
En geef je jou tetra ook ieder jaar mest of doe je er niets aan.
Gr. roel
2013/2014, min -1.4°C 2014/2015, min -5.6°C 2015/2016, min -7.6°C
In de zomer staat de plant vanaf +-10 uur tot zonsondergang in de zon , staat in arme grond (uitgegraven grond van de vijver) en krijgt 1 keer per jaar wat mest zoals alle andere planten in de tuin. Geen speciale behandelingen dus.
We hebben hem al ca 8 jaar staan. Tweede jaar heeft hij gebloeid!! (na 2 zachte winters) We beschermen de planten ''s winters nooit wat natuurlijk tot veel schade leidt.Er is echter altijd wel een stam die het overleeft. In één stam hebben we dit jaar weer bloemknoppen. Toch hier maar een dubbel zakje omgedaan bij de lichte nachtvorsten. Hebben goede hoop dat ze het overleeft hebben. Zal een foto plaatsen mochten ze open gaan.