Tetrapanax verplaatsen.

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Tetrapanax verplaatsen.

Berichtdoor Mul60 op 08 maart 2014 13:45

Moet een tetrapanax verplaatsen...staat van vorig jaar in volle grond, al een stevige plant.
Kan deze nu al uitgegraven worden en verplaatst..of beter nog heel even wachten. :?:
Mul60

47 bedankjes

Re: Tetrapanax verplaatsen.

Berichtdoor jaak op 08 maart 2014 14:00

Ik heb mijn Tetrapanax in het verleden al 2 maal verplaatst rond deze tijd en is er telkens mooi doorgekomen, probeer er een mooie kluit aan te houden en direkt op de nieuwe plaats uitplanten, ik ga de mijne nu voor een derde en laatste keer verplanten :roll: dat word dan echt wel de definitieve plaats :roll: :lol:

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 08 maart 2014 14:21

Dank je!
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 maart 2014 14:13

Enkel wanneer ze al een stuk groter zijn kunnen ze er slecht tegen is mijn ervaring.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 11 maart 2014 14:56

Goedemiddag,

Een Tetrapanax houdt in het algemeen niet zo erg van verplanten (uitzonderingen daargelaten).

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 11 maart 2014 20:59

Hanselman schreef:Goedemiddag,

Een Tetrapanax houdt in het algemeen niet zo erg van verplanten (uitzonderingen daargelaten).

m.v.g.
Hans. :mrgreen:

Heb hier al 15jaar Tetrapanax, vele scheuten laten doorschieten en nadien verplant of weggegeven aan mensen die hier op zoek naar waren, nog nooit 1 probleem ondervonden met verplanten. Waar haal jij de info dat deze niet in het algemeen houd van verplanten? Tetrapanax is vrij sterk, wortelt zeer goed en mits de nodige zorg na het verplanten doet die het perfect.

succes

Björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 19 apr 2014 08:37

Heb vorige maand een trachy verplant van 8j, direct in zijn nieuwe standplaats gestoken met flink wat grondverbeteraar rond de kluit, geloof het of niet maar deze staat nu met 11 bloemen te bloeien en heeft er niks van geweten, was nochtans niet simpel om hem uit te krijgen en ik heb zeer zeker veel wortels beschadigd dus bij deze een trachy laat zich heel simpel uitgraven. Trouwens de grote exemplaren worden in Spanje en Italië met de kraan uitgegraven in pot gestoken en naar België vervoert ... hier steken wij ze dan ook maar in de grond, wat is het verschil hé ....

groeten

björn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 19 apr 2014 10:18

@ bjoveer:

Als je die maar vorige maand verplant hebt dan begint die plant het nu nog maar te vatten dat die het met de helft van zijn wortels moet doen. Het zou mij zeer sterk verbazen moest je in de komende 2 tot 3 maanden niet vaststellen dat er een aantal bladeren versneld afsterven.
Zorg ervoor dat de verdamping van de bladeren in verhouding staat met het aantal wortels dat de boom nog overheeft. Beste kan je alle bladeren samenbinden ofwel een deel van de bladeren snoeien.

De bloemen zou ik tot volledige grootte laten uitgroeien en dan direct afsnijden, plant moet nu terog wortels aanmaken , geen energie steken in bloemen en zaad maken.

In mijn ervaring kan je een TF "gemakkelijk" verplanten, maar de plant loopt er toch telkens een terugslag van op. Bij mij zie ik dat een boom meestal tot 3 jaar nodig heeft om er terug volledig bovenop te komen.

Wat bertreft de tretrapanx : geen ervaring mee.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 16 dec 2014 08:43

Wat ik me afvroeg?
Ik heb mijn tetrapanax (nog klein - plantenbeurs Haps) afgedekt met bladeren en een vliesdoek rond het stammetje. Daarover heb ik een emmer gezet met een zware steen bovenop. Maar kan ik dit zo gedurende de winter gewoon aan zijn lot overlaten of doe ik er toch beter aan door de emmer er regelmatig even vanaf te nemen, zodat er verse lucht bij kan?
Domme vraag misschien ...
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 dec 2014 10:29

Ik bescherm die eigenlijk helemaal niet.
Hij staat wel op een verhoogde border en volgens mij is dat de succesfactor, droge voeten.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten