Tetrapanax vs Dicksonia Antarctica

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Tetrapanax vs Dicksonia Antarctica

Berichtdoor thijsschetters op 05 maart 2015 13:14

Hoi allemaal,

Ik zit met een vraag. Ik heb een tetrapanax 'steroidal giant' staan. Hij maakt (zoals bekend) flinke uitlopers en vaak pups aan. Ik heb al eerder een verhaal gelezen hier over een pup die uit een Dicksonia groeide. Nu zit ik met het volgende dilemma; ik wil dit jaar dus een Dicksonia aanschaffen. Deze zou op ongeveer een meter of anderhalve meter afstand van de tetra moeten komen. Het is sowieso onmogelijk nu nog de tetrapanax te begrenzen.

Nu is de vraag: Wat is wijsheid? Moet ik de dicksonia om hem te beschermen in een rizhoombegrenzer zetten? Moet ik de gok gewoon nemen en planten? Of is het de beste optie om de dicksonia op de (minder mooie plek) aan de andere kant van mijn 'beekje' te zetten om hem tegen de tetra te beschermen? Alvast bedankt voor jullie advies.

Mvg Thijs
thijsschetters

1 bedankjes

Re: Tetrapanax vs Dicksonia Antarctica

Berichtdoor lapalmeraie op 05 maart 2015 13:17

Je zou eventueel een stukje worteldoek aan de Tetrapanax kant in de grond kunnen stoppen tijdens de aanplant. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen, zeker niet als je zelf geregeld eens een spade in de grond stopt tussen beide. De uitlopers zitten ook zeer oppervlakkig in de grond ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor thijsschetters op 05 maart 2015 13:52

Bedankt voor de tip. De buren waren aan het graven in de tuin, en kwamen daarbij op zo'n 30cm diepte de wortels van mijn tetrapanax tegen, die door de gemetselde scheidingsmuur heen groeide. Toegegeven, de voegen waren al niet al te best meer, maar toch.
thijsschetters

1 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 05 maart 2015 17:44

maar wortels en uitlopers zit een groot verschil tussen
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor fernman op 05 maart 2015 19:23

Tetrapanax is bij mij ooit 5 meter verder uitgekomen en kwam aan de andere kant van een muurtje boven. Hij moet dan onder een meter beton gegaan zijn en terug boven gekomen waar de grond een meter hoger lag. Dus ik denk niet dat het zin heeft om de boomvaren een paar meter verder te zettten.
Trouwens hij zal er niet van weten hoor. Bij mijn diksonia's zat waarschijnlijk zaad bij aankomst uit Tasmanie want daar groeiden enkele acasia's op. Na de strenge winters waren de dicksonia"s dood maar de stammen staan er nog. En na zoveel jaren zie ik , en dit in de winter!, een nieuw jong acasia staan!
Het straffe is dat de voorgaande sneuvelden met enkele graden vorst! Het is een sub-tropische soort met geweldig klein blad.
Enfin, ik wijk uit, ik zou de dicksonia plaatsen waar je hem het liefste hebt. Hou wel rekening met de bladgroei van zowel de boomvaren als de tetrapanx!
Groeten
Mario
http://www.greendragongarden.be
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor thijsschetters op 06 maart 2015 08:59

Dit zijn in ieder geval bemoedigende antwoorden.

@plantinjetuin: Mijn ervaring met tetrapanax is dat daar redelijk weinig verschil in zit, hij maakt gewoon in 1 keer een uitloper aan zijn wortels.

@fernman: ik ga hem dan inderdaad gewoon plaatsen waar ik hem wil. en voor wat betreft de bladgroei, je moet nu in de zomer ook al bijna door de tetrapanax heenlopen, ze staan juist op een smal stuk in de tuin. :D (Tussen onze aanbouw en de aanbouw van de buren, rijtjeshuizen.) Dit heb ik juist gedaan zodat je vanuit de woonkamer veel groen ziet, terwijl je daarachter nog aardig wat leefruimte heb, ondanks de kleine tuin. Achter het smalle stuk staan alleen borders.
thijsschetters

1 bedankjes

Berichtdoor Herman op 10 apr 2015 19:03

Dag Thijs, ik zit met het zelfde probleem, nou ja als je het een probleem vind,
Indien je een uitloper niet bevalt , dus een verkeerde plek, dan gewoon de schop er in.
Klaar is Kees.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (80.04 KiB) 4547 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (122.73 KiB) 4547 keer bekeken
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 10 apr 2015 19:23

Ik zou zeggen pak een bank en blijf staan :mrgreen:
Schitterent Herman wat een blad .