snoeien bougainvillea

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

snoeien bougainvillea

Berichtdoor xride1 op 15 okt 2010 12:03

Hey,

Wanneer snoeien jullie de bougainvillea? De meningen lopen hierover nogal uiteen; net voor hij in de winterstalling gaat of in het voorjaar want, snoeien doet groeien. Wat is jullie ervaring?

groetjes,
Daniëlle
xride1

14 bedankjes

Re: snoeien bougainvillea

Berichtdoor margaretha op 21 okt 2010 22:45

Snoeien mag maar hoeft eigenlijk niet. De planten bloeien op de scheuten die ze tijdens het groeiseizoen vormen en mogen dan ook na de bloei worden gesnoeid om ruimte in de winterberging uit te sparen.Wanneer de plant uitgebloeid is mag je snoeien tot op twee ogen van het nieuw gevormde hout rekening houdende met de gewenste vorm. Te lange takken kan men dieper snoeien met de hoop dat ze terug uitlopen op slapende ogen.

gr Margaretha
margaretha

7 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 22 okt 2010 07:54

Mijn bougainvillea snoei ik ook ieder jaar redelijk fel - ik probeer ook te wachten tot de meeste bloemen uitgebloeid zijn en in de praktijk snoei ik de niet bloeiende takken sterk terug bij het binnenkomen .Hij bloeit toch op het nieuwe hout dus mag je vrij diep snoeien .Aanvankelijk snoei ik tot waar er nog 2 blaadjes aan de tak staan , en als hij dan op de kale takken terug uitloopt , dan snoei ik hem vaak nog heel wat lager .Zo krijg je een stevige plant die na een tijd een hoofstam krijgt die zichzelf steunt en blijft de struik redelijk open , zodat er lucht en licht in kan en het geen broeihaard is voor insecten .Wel is het belangrijk dat hij niet te warm staat in de winter ,maar graag licht .Mijn eerste bougainvillea stond in de zomer in de warme veranda en in de winter kwam hij in de living met als gevolg enorme bladval en nauwelijks of geen bloem .Nu staat mijn bougainvillea vanaf half mei buiten in de zon tot ongeveer half september en heb ik zo goed als heel de zomer heel veel bloemen en vaak bloeit hij binnen nog een hele tijd door .
Succes ermee
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 22 okt 2010 09:56

Interessant allemaal, ik snap eigenlijk niet precies over die 2 ogen, met het terugsnoeien.
Hoe ziet zo'n oog er precies uit dan?
Bloeien op nieuw hout, wat doet zo'n plant met het oude hout?
Dit hoor ik ook vaak met Hortensia.

Alvast bedankt!

Txs.

Groet,
John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 okt 2010 22:04

Een oog:

Afbeelding

bron

Bij planten die bloeien op "nieuw hout" mag je diep snoeien; de bloemen komen immers op de takjes die in hetzelfde seizoen gevormd worden.

Bij planten die bloeien op "oud/meerjarig hout" is diep snoeien niet aangeraden als je bloemen wilt; de bloemen groeien immers op het hout van de voorgaande jaren.

;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 24 okt 2010 23:01

DSCN0898.JPG
DSCN0898.JPG (206.86 KiB) 20305 keer bekeken

Deze werd einde februari volledig teruggesnoeid tot op de hoofdtakken (dus niet tot op 2 ogen) en zie hier het resultaat. Staat te bloeien van begin juni en staat praktisch nog even mooi als in augustus (nog niet veel verdroogde bloemen), toen de foto werd genomen. Staat nog altijd buiten en wordt overwinterd in de veranda waar hij dan wel alle blad verliest. Is nu 6 jaar oud

groeten
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 25 okt 2010 09:22

Zoet er mooi uit Zezinho!
Ook de mijne staan nog steeds in bloei en buiten. Ik hoop dat ze het overleven want ze hebben deze nacht vorst over zich gehad. Normaal zet ik ze 's avonds binnen bij vorst voorspelling maar ik had het niet verwacht dat het deze nacht ging vriezen. Zo op het zicht zien ze er nog goed uit.

groetjes
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 25 okt 2010 09:23

lapalmeraie schreef:Een oog:

Afbeelding

bron

Bij planten die bloeien op "nieuw hout" mag je diep snoeien; de bloemen komen immers op de takjes die in hetzelfde seizoen gevormd worden.

Bij planten die bloeien op "oud/meerjarig hout" is diep snoeien niet aangeraden als je bloemen wilt; de bloemen groeien immers op het hout van de voorgaande jaren.

;)

Vrgr
Niek

Owwkeej, om de 2e oog te bepalen, is dat inclusief of exclusief de zwellende- en slapende ogen?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 okt 2010 21:42

Ik vermoed van wel...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 26 okt 2010 04:09

Wij gaan daar gewoon met de electrische haagschaar over, soms zelfs met de bosmaaier :o ..... zonder rekening te houden met ogen enz.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten