door lily-anne op 22 okt 2010 07:54
Mijn bougainvillea snoei ik ook ieder jaar redelijk fel - ik probeer ook te wachten tot de meeste bloemen uitgebloeid zijn en in de praktijk snoei ik de niet bloeiende takken sterk terug bij het binnenkomen .Hij bloeit toch op het nieuwe hout dus mag je vrij diep snoeien .Aanvankelijk snoei ik tot waar er nog 2 blaadjes aan de tak staan , en als hij dan op de kale takken terug uitloopt , dan snoei ik hem vaak nog heel wat lager .Zo krijg je een stevige plant die na een tijd een hoofstam krijgt die zichzelf steunt en blijft de struik redelijk open , zodat er lucht en licht in kan en het geen broeihaard is voor insecten .Wel is het belangrijk dat hij niet te warm staat in de winter ,maar graag licht .Mijn eerste bougainvillea stond in de zomer in de warme veranda en in de winter kwam hij in de living met als gevolg enorme bladval en nauwelijks of geen bloem .Nu staat mijn bougainvillea vanaf half mei buiten in de zon tot ongeveer half september en heb ik zo goed als heel de zomer heel veel bloemen en vaak bloeit hij binnen nog een hele tijd door .
Succes ermee
Lily-Anne