aanplant voortuintje

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

aanplant voortuintje

Berichtdoor t'olijfke op 13 aug 2011 22:14

Hallo,
Eind dit jaar zou ik graag mijn voortuintje (5.4m x 5m) aanplanten.Nu heb ik in mijn achtertuin al een aantal exoten/mediterane staan en wil ik op dit elan verder gaan. Heeft er iemand suggesties wat ik zoal van exoten/mediteranen in m'n voortuintje zou kunnen plaatsen? In sierbak zou ik in ieder geval al een olea europea bonsai planten maar zoek nog iets die ook opvallend bloeit :), ik dacht aan een Albizia struik of op stam maar deze plant zou te groot worden voor in het tuintje.
Ahn ja en tuintje ligt half schaduw/zon.
Iemand suggesties ?
Mercikes
t'olijfke

0 bedankjes

Re: aanplant voortuintje

Berichtdoor erna op 13 aug 2011 22:34

Hallo,

Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn, en geen dure palmen enz. in je voortuintje planten. Er zijn al enkele mensen op dit forum die al planten kwijt geraakt zijn door diefstal...

Je zou in het meest schaduw gedeelte bv. clerodendron bungei kunnen zetten, en voor bloeiende planten bv. zoeken bij de alstroemeria's. Daar bestaan al verschillende kleuren van en deze zijn goed winterhard.
Ook een lagerstroemia zou mooi zijn ( moet wel zoveel mogelijk in de zon staan), dit is in struikvorm te krijgen.

groetjes, en veel succes nog met je tuintje.

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Toon op 14 aug 2011 23:47

Canna's zijn ook heel makkelijk lijkt me of een Musa basjoo..
Siergrassen kunnen ook een exotische look geven net zoals speciale knol en bolgewassen..
Zorg er vooral voor dat je geen BOMEN gaat plaatsen want die ga je toch moeten snoeien en een boom die je echt MOET snoeien staat niet op zijn plaats..
Toon

8 bedankjes

Berichtdoor plasta op 15 aug 2011 00:04

Poncirus Trifoliata?
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Toon op 15 aug 2011 00:07

Als je me een pb'tje stuurt met misschien wat foto's kan ik altijd even kijken wat mooi zou staan.
Tuinarchitectuur is mijn hobby en hopelijk toekomstig beroep :)

Groeten
Toon
Toon

8 bedankjes

Berichtdoor t'olijfke op 15 aug 2011 10:08

Toon,
Hier een fotoke van de bestaande voortuin. Alle planten worden verwijderd eveneens de keien.Rechts komt een nieuwe afsluiting van 0.90 hoog(cocopaneel). int midden v/h tuintje komt een graniet paadje van 0.60 breedt, int center van tuin springt het padje rechts in om zo rechtegenover de deur uit te komen. (brievenbus wordt verplaatst en komt rechts naast het padje vooraan), evenals voor de voorgevel een paadje.de oprit en het voetpad worden gescheiden met een betonborduur. Maar nu de beplanting? in ieder geval wil ik een blikvanger in bak (olea europea bonsai), siergras, lavendel,buxus als afboording, maar ook wat exotische bloeiers? suggesties?
Toon schreef:Als je me een pb'tje stuurt met misschien wat foto's kan ik altijd even kijken wat mooi zou staan.

Groeten
Toon
Toon schreef:Als je me een pb'tje stuurt met misschien wat foto's kan ik altijd even kijken wat mooi zou staan.

Groeten
Toon
Bijlagen
IMG_3202.jpg
IMG_3202.jpg (230.64 KiB) 6347 keer bekeken
IMG_3203.jpg
IMG_3203.jpg (205.99 KiB) 6347 keer bekeken
t'olijfke

0 bedankjes

Berichtdoor Toon op 15 aug 2011 10:38

Oke, de paadjes zijn me niet echt duidelijk :D
Als ik je een tip mag geven, Less is more.
Een Olea, prachtig om in het midden te zetten. en kies verder nog max 2 of 3 planten om er te zetten. VB. Siergras en lavendel. Een klein blijvend siergrasje zoals een penisetum kan je perfect als afboording gebruiken naast het padje om naar de voordeur te gaan (zoals de foto nu is). Plaats een Olea in volle grond of kies een andere speciale boom die ook een prachtige blikvanger kan zijn. En plaats er rondom lavendel. Zorg dat je een padje hebt voor je raam naast de voordeur zodat je nog steeds je raam makkelijk kan kuisen, en laat het verder zo.
Zo wordt alle aandacht naar het huis getrokken zonder dat je een zwaar zicht hebt. Als dan nog eens bananen en canna's en vijgen in pot en soorten yucca's en alles dat er op trekt gaat zetten, gaat alles zo ontzettend vol staan dat het ook niet meer mooi wordt..
Als dit je wat lijkt, wil ik gerust gratis een klein schetsje maken van je voortuintje en dan wordt het al duidelijker wat ik bedoel.. Dat zal wel pas begin september worden dan..
Ik hoor het dan nog wel van je.

Groeten
Toon
Toon

8 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 15 aug 2011 19:01

Kniphofia's worden ook dikwijls vergeten. compleet winterhard en zeker een opvallende bloei.....als je enkele soorten plant die op verschillende tijdstippen bloeien heb je er bijna een seizoen lang plezier aan...

hier eentje die momenteel in bloei staat (in de voortuin ;) )
DSC00649.JPG
DSC00649.JPG (289.03 KiB) 6323 keer bekeken
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 aug 2011 10:56

Die zijn inderdaad prachtig :D

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor t'olijfke op 18 aug 2011 08:05

Toon
Merci voor de uitleg, een schets mag je maken , alhoewel ik in grote lijnen al weet hoe het er zal moeten uitzien. Belangrijker is de aanplanting ,soort planten (exoten),...
t'olijfke

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten