http://durablegardening.blogspot.be/2011/01/whats-difference-alocasia-colocasia-and.html
En omdat ik al vaak de vraag heb gekregen hoe je het verschil kan zien tussen deze geslachten zal ik hier een paar zaken oplijsten:
Belangrijk herkenningspunt is waar de bladsteel overgaat naar blad:
Is dat aan de rand of bijna aan de randof kort bij een diepe insijding => Alocasia of Xanthosoma
In het blad => Colocasia of Remusatia
(op enkele uitzonderingen na zoals A. polly, A. longiloba A. wentii en mss nog enkele)
Colocasia 'Grande'

Colocasia fontanseii

Alocasia calidora

Alocasia macrorhiza 'Black Stem'

Dan de bladstand, die is bij Alocasia rechtopstaand of horizontaal
* Ter verduidelijking hiermee bedoel ik dat de hoek tussen blad en bladsteel bijna of volledig 180° is, dus ongeveer recht door loopt. Met hangende bladstand staat het blad haaks of met een heel kleine hoek tegenover de bladsteel.
Alocasia

Colocasia, Remusatia

Colocasia , Remusatia laten hun blad meestal hangen ( op enkele uitzonderingen na zoals horizontale bladstand bij C. gigantea en sommige esculenta var. (Burgundy stem, Coffee Cups,..))
De bladstand van Xanthosoma is er een beetje tussenin. Sommige soorten hangen echt zoals X. violaceum , andere soorten hebben eerder een rechtopstaand blad zoals X. robustum.
En wat ik zelf merk is dat Alocasia, en Remusatia niet waterafstotend zijn, en de meeste Colocasia’s en Xanthosoma's wel (op enkele uitzonderingen na zoals C. fontanesii en soms C. grande)
En dan nog de stam: Alocasia's kunnen een stam maken.
Colocasia, Remusatia maken normaal nooit een stam. Wel een (grote) knol die een stukje boven de grond kan komen. Maar elk groeiseizoen wordt er een nieuwe knol gevormd boven de oude knol.
Aan het einde van het groeiseizoen begint de oude knol meestal weg te rotten.
Xanthosoma is een geval tussenin. Soms maken ze een kruipende of staande stam, maar dat heb ik nog niet kunnen vaststellen bij mijn eigen exemplaren.
Simpel toch, en een geluk dat er geen uitzonderingen op de regeltjes zijn

Als jullie aanvullingen, vragen of bemerkingen hebben hoor ik het graag

Groeten,
Sven