Witte stippen Areca Goudpalm

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Witte stippen Areca Goudpalm

Berichtdoor Svasti op 03 sep 2013 23:22

Hallo allemaal,

Ik had een lang bericht getypt maar tijdens het toevoegen van foto's is alles per ongeluk verwijderd. Heel vervelend, vooral op dit tijdstip met een werkdag voor de boeg.

Ik heb nu geen zin meer om alles opnieuw te typen in een verhaal dus zal het samenvatten:

Palm:
- Sinds mei in huis
- Deed het erg goed tot enkele weken geleden
- Standplaats in het midden van het huis in een hoek. Paar keer per week in de woonkamer voor meer zonlicht.
- Water werd ongeveer 3 keer per week gegeven, pot heeft gaten onderin. Nooit water zien liggen.
- Sinds juli 1 x per week klein beetje vloeibare palmvoeding tijdens het water geven
- 2 nieuwe takken gegroeid, erg mooi jong groen van kleur, steken nu al boven de rest van de bladeren uit.

Problemen:
- Sinds enkele weken geleden begonnen
- Eerst enkele witte korrels op de aarde/grond. Kon ze fijnmaken, maar niet tot poeder want ze waren/zijn niet droog.
- Daarna witte stippen op enkele takjes. Daarna ook op wat bladeren
- Stipjes werden langwerpig en meer. Kleine ophopingen ervan in de hoekjes van 2 takjes.
- Een klein nieuw palmpje dat groeide, is helemaal misvormd gegroeid en groeit niet meer verder
- De twee nieuwe jong groene takken openen niet meer verder. De laatste bladeren hadden naar mijn gevoel 2 weken geleden al los moeten raken van elkaar, maar zitten nog steeds vast.
- Een ander jong takje helemaal onderin is in korte tijd helemaal donkergrijs uitgedroogd. Erafgeknipt.
- Een andere kleine tak is helemaal onderaan vlak aan de grond bruin/grijd/vochtig geworden en kon de tak eraf breken. Stammetje steekt nu nog een cm uit boven de grond. Hij zit te stevig in de grond.
- Inmiddels 5 a 6 takken er vanaf geknipt. Nu ziet hij er nog vol uit, maar ben bang dat ie straks kaal wordt als ik door moet blijven knippen.

Guys, please help! Is dit wolluis? Zoja, wat kan ik er het best aan doen en wat zou de oorzaak kunnen zijn van de andere rare symptomen?

https://plus.google.com/photos/10770702 ... tuzX4qmtQw

Ps. deze foto's zijn in het begin gemaakt. De stipjes zijn de laatste paar dagen 2 keer zoveel en blijven zich langzaam verspreiden over andere takken.
Svasti

0 bedankjes

Re: Witte stippen Areca Goudpalm

Berichtdoor s.janssen op 03 sep 2013 23:32

Ik denk dat je wel is gelijk kan hebben met de wolluis, als ik jou was zal ik alle besmette delen zo snel mogelijk zorgen dat het weg is. Zet desnoods de palm in de douche en spuit alles er af met douche kop.

Voorzichtig met water geven, tussendoor goed laten uitdrogen voordat je opnieuw water gaat geven. Palmen in de woonkamer de woonkamer niet te veel water geven, ze verdampen minder door minder licht.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Witte stippen Areca Goudpalm

Berichtdoor Rob op 07 sep 2013 00:58

Onmiskenbaar wolluis. Hier heb ik ze ook wel eens op de goudpalm in de huiskamer en de oorzaak is vrijwel altijd het bewateren. Sinds ik heb verpot in betere grond is het een stuk minder.
Ik heb er al meer dan een jaar last van op sommige andere soorten...

Wat hier goed werkt is afnemen met een keukensponsje en een beetje water. Als je een tuinslang hebt, plant op een schaduw dag naar buiten doen en een keer of wat goed afspuiten

Vwb water geven:
1 x per week doen en iets meer in een keer, zodat je onder de pot water ziet. Zorg wel voor goede grond! Als ik na een week de grond voel dan is ie al redelijk droog.

Tot slot: je hebt een dypsis lutescens; Areca is de onjuiste en erg verwarrende 'tuincentra benaming'. Areca is een andere palm soort die niets van doen heeft met de goudpalm. Zoek Areca catechu maar eens op... erg mooi en erg verschillend. Ik heb hier overigens net een bak van 100 zaden met een pak kiemers staan van A. catechu... :thumb_up:

Succes met je Dypsis!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?