Howea met wolluis

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Howea met wolluis

Berichtdoor lapalmeraie op 08 maart 2010 21:21

Een tijd terug ontdekte ik wolluis op mijn Howea.
Sindsdien is hij ondanks behandeling met BayerGarden's Provado hard achteruit gegaan.
Vrijdagavond kon ik er zelfs een speer uittrekken :o

Omdat ik daardoor twijfelde over de gezondheid van de wortels heb ik hem zaterdag uit de pot gehaal om de wortels te controleren. Die zagen er nog goed uit. Om zeker te zijn heb ik toch de kluit maar schoon gespoeld en hem opnieuw opgepot met verse palmengrond en hem opnieuw bespoten tegen luis.

Hopelijk komt hij erdoor... want hij ziet er niet uit nu :|

Howea aandoening.JPG
Howea aandoening.JPG (73.11 KiB) 4848 keer bekeken

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Re: Howea met wolluis

Berichtdoor KevinC op 08 maart 2010 21:31

Hey Niek

Ik had een tijdje geleden ook eens een orchidee met wolluis en heb toen de luizen met water en een spons van de bladeren en de bloeistengel gewassen en daarna gespoten met 'Gardiflor anti bladluis', wat ook tegen schildluis werkt.

Na 1 behandeling heb ik nooit nog een wolluis op de desbetreffende plant gezien. ;)

Groetjes en succes,
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 08 maart 2010 21:33

meestal kan je ook wolluis van je plant afspoelen met water

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 maart 2010 12:47

De Howea gaat er steeds slechter uitzien. Misschien heeft het buiten staan 'm ook geen goed gedaan :oops: Gisteren kon ik een speer uittrekken. Inmiddels staan hij weer binnen maar nu op een lichtere plaats. Iemand nog suggesties?

Howea.JPG
Howea.JPG (66.08 KiB) 4803 keer bekeken

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 maart 2010 22:53

De Howea is einde oefening... :(

Gisteren kon ik de stam van het grootste exemplaar er zo uit trekken. Aan de basis helemaal gerot.
Waarschijnlijk heeft het buiten zetten na besproeien tegen wolluis hem helemaal geen goed gedaan.
Ook het controleren van de wortels blijkt achteraf niet slim te zijn geweest. Terwijl ik juist dacht dat daar een probleem zat is dat paradoxaal genoeg de dooddoener geweest :oops:
Hierbij zijn waarschijnlijk wat wortels van de al verzwakte palm beschadigd en moest ik schoonspoelen met koud water omdat ik niets anders voor handen had. Vervolgens weer terug in verse potgrond die ook redelijk koud en vochtig was omdat die nog buiten lag.

Kortom, een beetje mijn eigen schuld. Maar zijn we ook weer wijzer geworden hè :roll:

Morgen ga ik nog proberen om de andere twee exemplaren uit dezelfde pot over te planten in kleinere potten met drogere potgrond.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?