Overleden Fortunei

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Overleden Fortunei

Berichtdoor Ruud op 27 feb 2015 17:59

Vandaag mijn overleden Forunei uit de grond gehaald
Hij was erg zwaar dus eerst een stuk van de kluit afgestoken
Na de eeste steek zag ik gelijk de lichte kleverige klei !
Met poten had ik dat niet gezien omdat de wortels er toch wel doorheen gegroeid waren
Opzich moet dat goed zijn lijkt mij
Ik denk dat ik over twee weken een nieuwe ga planten die staat deze winter al onder de overkaping wel buiten
Dit keer maak ik een mengsel van 5 zakken palmaarde, 1 zak cocopeat, koemestkorrels, 1 zak Vivimus en beendermeel hopend dat het nu beter gaat !
Dit is trouwens al mijn 3de exemplaar en de laatste !
Het lijkt wel of ze het op die plek niet doen
Er is geen grondwater trouwens
Eerrst mijn eigen mengsel, dan een halve meter zand, dan de gewone grond niks mis mee lijkt mij
Toch voor de zekerheid 2M diepe gaten geboort met grind
Meer kan ik niet doen lijkt mij !!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Re: Overleden Fortunei

Berichtdoor Sub T op 27 feb 2015 21:05

Hoe groot was de boom? Hoe lang heeft ie er gestaan, en heeft ie ooit goed gegroeid op die plek?
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 27 feb 2015 21:12

Als er rond het gegraven gat alleen maar klei en de gaten niet door de kleilaag heengaan heb je er niets aan.
In de winter verzamelt daar alleen maar water in en staan de wortels veel te nat.
Dat geeft wortelrot enz. met uiteindelijke dood van de plant. Heb dit zelf ook al meegemaakt en het beste is de plant zo klein mogelijk daar te planten zodat de wortels zich kunnen aanpassen aan de grond, of ieder jaar een grotere pot geven.
Dan ook ieder jaar het percentage klei ophogen totdat je op 75% klei zit en dan planten.
Wortels passen zich aan de klei aan en na planten hebben de wortels geen probleem om verder te groeien.

Nu zullen mensen roepen dat wortels zich niet zo aanpassen. Een sanseveria die te veel water krijgt rot heel vlug weg. En gek dat deze delfde plant ook als op hydrocultuur gekweekt wordt.

Dus wortels passen zich heel goed aan omstandigheden aan maar hebben er tijd voor nodig.

Namaste

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 27 feb 2015 21:13

O ja, was de plant geacclimatiseerd aan ons klimaat? Of kwamen ze van een handelaar, die ze mischien net heeft geimporteerd uit spanje ofzo? Staat de plant beschut of open? Al deze zaken hebben een grote invloed op de vorstbestendigheid.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 27 feb 2015 22:14

De palm heeft er 1 seisoen gestaan en vorig jaar geen vorst gezien
Wel veel regen ook was hij iets gegroeid en heeft hij gebloeid net voor de winter trok ik de speer er zo uit
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor Rob op 27 feb 2015 22:25

Aangezien het een opstaande bak is, zou vorst indringing in de bak nog een issue kunnen zijn, maar normaal gesproken zou Vlaardingen redelijk safe moeten zijn Ruud, dus aan de temperatuur ligt het echt niet. Zeker gezien de laatste twee winters kan dat niet het issue zijn. Dit lijkt dus echt te wijzen naar de wortels. De grond oogt zanderig genoeg en ook vrij droog, dus ik acht de kans klein dat je hem verzopen hebt op je kleiige ondergrond

Ik denk als je de grond goed voorziet en een goede gezonde palm koopt op 70 cm stam max dan komt het goed. De grotere jongens hebben echt wel meer moeite aan te passen, zoals ook Marc al zei, en zelf als je ze iets kleiner aanplant dan groeien ze het verschil in enkele jaren alweer dicht. Vroeg aanplanten zodat ie het hele jaar heeft en het eerste jaar indien nodig beschermen.

Alternatief is om hem in een bak in te graven en binnen te overwinteren. Ik zou echter gewoon met de geleerde kennis een nieuwe zetten. Voor 10 bossen snijbloemen, ben je weer in de lucht met je Trachy!

PS: Ik heb hier een exemplaar staan die het ook nooit echt goed heeft gedaan, heeft afgelopen najaar al de geest gegeven; hij gaat er dit voorjaar ook uit. Ik ben benieuwd wat daar uit de grond komt aan kluit, maar verbaas me nergens over. Je bent dus niet alleen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 27 feb 2015 22:57

Ik lees dat de palm een kleikluit had en niet dat de palm in de klei stond. Tevens dat er een halve meter zand onder ligt, zal dit de oorzaak niet wezen?
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 27 feb 2015 23:56

Volgens mij de palm niet gezond geweest bij aanplant. Ik zou zelf ook nooit een trachy aanschaffen groter dan 70cm stam. En liefst minimaal 1jaar in pot geacclimatiseerd voor ze in volle grond gaan. In vele gevallen (optimale standplaats) niet nodig, maar het acclimatiseren verhoogt zeker ook de slaagkansen!
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 maart 2015 12:09

Je ziet totaal geen wortelgroei.
Typisch gevalletje van een echte kleikluit dus. Helaas...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 02 maart 2015 20:19

Op naar het volgende exemplaar nog even wachten dan gaat hij weer de volle grond in
Ruud

10 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?