Stamrot????

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Stamrot????

Berichtdoor Patty op 08 jul 2010 08:56

Hallo allen,
tot mijn grote schrik ontdekte ik gisteren zwarte "knobbels" op de takken van één van mijn Oleanders. Die zwarte plekken zitten op de kleinere bloemtakken. De ergst aangetaste tak heb ik afgeknipt en daar heb ik een foto van gemaakt. Weet iemand wat dit kan zijn? Het ziet eruit als een ziekte en niet als een aantasting maar ik heb geen idee.

Alvast bedankt en groeten,
Patty
Bijlagen
IMG_0153.JPG
IMG_0153.JPG (186.31 KiB) 6796 keer bekeken
IMG_0145.JPG
IMG_0145.JPG (209.1 KiB) 6796 keer bekeken
Patty

29 bedankjes

Re: Stamrot????

Berichtdoor amourath op 08 jul 2010 09:19

Het doet mij denken aan bacteriekanker, daar zijn oleanders wel gevoelig voor. Als anderen dit kunnen bevestigen: terugsnoeien tot alles weg is, verder helaas weinig tegen te beginnen...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 08 jul 2010 16:30

lijkt idd erg veel op kanker...
aangetaste delen weg snoeien of op dikke takken uitsnijden tot in het gezonde...
dr was ook iets dat je kon spuiten ga strax ff zoeken voor je...
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor Patty op 09 jul 2010 13:59

Dank jullie wel voor je reactie. Op dit moment lijkt de plant er niet zoveel last van te hebben, dus ik laat het zo lang mogelijk zitten anders heb ik geen bloemen meer in deze Oleander.
Weten jullie of het besmettelijk is, ik heb namelijk nog 4 Oleanders staan en die hebben vooralsnog nergens last van.

Plantinjetuin: Ik hoor graag van je of er een middeltje tegen bestaat.

groeten Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 jul 2010 14:14

Dit heb ik teruggevonden op 't net (ging wel over populieren maar 't is dezelfde ziekte):
Bacteriekanker
Bacteriekanker kent vele verschijningsvormen, maar worden gekenmerkt door wratachtige, min of meer langgerekte, onregelmatige verdikkingen op stam of takken, die zowel open als gesloten kunnen zijn. De kankers zijn onregelmatig van vorm en kunnen op dikke takken en de stam een omvang van enkele tientallen centimeters bereiken en vele jaren oud worden. De neerwaartse sapstroom kan erdoor worden afgesnoerd, waardoor delen van de kroon en het wortelstelsel of de hele boom kunnen afsterven. Vooral dunnere takken worden vaak afgesnoerd. Bomen met grote kankers kunnen echter nog jarenlang in leven blijven en daardoor een potentiële infectiebron zijn voor gezonde populieren in de naast omgeving.

De bomen worden in het voorjaar geïnfecteerd via de littekens van afgevallen steunblaadjes en knopschubben. In april/mei vindt vanuit de kankers slijmvorming aan jonge takkankers en aan randen van oudere kankers plaats. Vooral bij regenachtig weer is dit goed zichtbaar. Dit slijm bevat grote hoeveelheden bacteriën, die door wind en regen de ziekte op andere bomen kunnen overbrengen via de littekens van de afgevallen knopschubben, maar vooral via de littekens van de steunblaadjes. Naast deze voorjaarsinfectie, die als voornaamste moet worden beschouwd, kan soms in de nazomer een tweede infectieperiode voorkomen, waarbij dan de littekens van de afgevallen bladeren als entree voor de bacterie fungeren. Na geslaagde infectie kunnen al na zes maanden nieuwe kankertjes worden waargenomen, die meestal in het volgende voorjaar slijm produceren. Aantasting vindt vooral plaats bij bomen die ouder zijn dan 10 jaar. Door aangetaste bomen op te ruimen, kan de kans op bacteriekanker verminderd worden.

Ik zou er dus toch maar voorzichtig mee zijn... :?
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Patty op 09 jul 2010 14:42

Dank je wel Amourath! Ik had het artikel ook gevonden maar wist niet dat het om dezelfde ziekte ging. Ik ga vanmiddag dan maar afscheid nemen van mijn mooie plant. Zucht.

groeten Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 jul 2010 15:36

Patty schreef:Dank je wel Amourath! Ik had het artikel ook gevonden maar wist niet dat het om dezelfde ziekte ging. Ik ga vanmiddag dan maar afscheid nemen van mijn mooie plant. Zucht.

groeten Patty

Je kan ook de adviezen van andere leden afwachten (want ik ben niet alwetend en heb het soms wel eens fout ook :lol: ) maar zet hem in afwachting dan wat verder weg van de andere planten ;)
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 11 jul 2010 16:15

ik heb nog even gezoct maar tegen bacterie kanker is niet te spuiten je zou wel de andere bomen en planten preventief met rovral kunnen spuiten. de plekken vertonen ook overeenkomsten met vruchtboom kanker, in dat geval zou rovral (of een andere goede fungicide) ook moetten helpen
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor Patty op 12 jul 2010 08:26

Dank je wel voor je reactie.

Ik heb de plant "in isolatie" gezet. Op dit moment is het nog een plaatje om te zien en vind ik het zonde om 'm weg te gooien. We zulllen wel zien.

groeten en nogmaals bedankt,

Patty
Patty

29 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?