Vraagje

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vraagje

Berichtdoor banaantje op 17 jun 2009 15:00

Hallo, aangezien ik niet weet over welke soort bananenplant het gaat heb ik maar een nieuw onderwerp genomen...

Het gaat namelijk over een banenplant waarvan ik de zaadjes in het begin van het jaar bij de large heb bestelt. Vreesde dat er niet veel van ging komen maar uiteindelijk is vorige maan toch een zaadje gekiemd. Lang heb ik gedacht dat het jonge plantje het niet ging overleven, omdat hij nogal slapjes erbij hing, maar in het begin van de week zag ik dat hij zijn tweede blaadje omhoog ah duwen is.
Nu is mijn vraag; ik zie dat aan de onderkant van de stengel een duidelijke verdikking waarneembaar is, zo ver zelfs dat de stengel dreigt open te scheuren. Weet niet goed hoe ik het moet zeggen, maar tis precies of er teveel druk op de stengel zit, hij krijgt precies niet de kans om mee te groeien... De stengel gaapt echt aan de onderkant en het lijkt of het volgende blad dubbel geplooid zit.
Is er nog iemand die dit ooit al meegemaakt heeft?? Mss moet ik ene kant van de stengel wel voorzichtig open snijden om het opkomende blad alle kansen te geven?? Of gewoon afwachten, mss dat het zich toch nog wel hersteld... weet iemand raad??

gr
banaantje

0 bedankjes

Re: Vraagje

Berichtdoor banaantje op 17 jun 2009 15:25

hier 2 fotos van het desbetreffende plantje. Iemand trouwens enig idee over welke soort het gaat?? :D[
bananenplant1.jpg
bananenplant1.jpg (149.41 KiB) 3826 keer bekeken

bananenplant2.jpg
bananenplant2.jpg (140.14 KiB) 3828 keer bekeken

Als je goed kijkt zie je onder aan de stengel de uitstulping zitten (heb mijn best gedaan om het zo goed mogelijk in beeld te brengen :? )

groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 22 jun 2009 21:26

hallo,

aangezien ik geen reactie heb ontvangen en het toch echt niet uitzag voor het plantje heb ik de gok maar gewaagd en het buitenste blaadje van de stengel voorzichtig los gemaakt. Het ziet er niet uit maar ik heb al onmiddelijk gemerkt dat het opkomende blaadje nu tenminste wel mooi recht omhoog groeit. Afwachten hoe het verder evolueert ma naar mijn gevoel is het wel beter zo. Moesten er toch nog mensen zijn die al een dergelijk voorval meegemaakt hebben, mogen ze mij natuurlijk altijd hun ervaringen hierrond doorsturen...

groetjes
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 22 jun 2009 23:10

Wel ik heb onlangs ook een Musa basjoo open gesneden omdat de bovenkant scheef hing, maar ik wel merkte dat er een nieuw blad op komst was. Hoewel dit aanvankelijk goed leek te gaan is de stengel toch afgestorven :( Nu heb ik echter gemerkt dat er net naast de plant twee nieuwe zijscheuten groeien, dus dit zit wel goed! ;)

Het is nog een beetje vroeg om waar te nemen om welke soort het gaat. Stond dit niet op de verpakking van de zaadjes ...?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 27 jun 2009 13:15

hoi,

nee, de soort stond er niet op vermeld. Weet niet of je de large kent, maar dat is een catalogus met pop mechandising waar je dan uit kan bestellen. Je hebt dan naast bandshirts, funnyshirts, cd's, dvd's,... ook hebbedingetjes die op zich niks te maken hebben met (pop)muziek, zoals een bierhelm, fopspullen en dan ook planten (vleesetende plant, bananenplant,...)
En zo ben ik dus voor het eerst in aanraking gekomen (en blijkbaar ook gebeten :D ) met bananenplanten.
Het plantje lijk het op zich ook goed te doen, er is zich nu duidelijk een 3de blad ah vormen, dus voorlopig zit het wel snor. Als ie wat groter is zal ik nog eens een foto posten, kunnen jullie mij mss helpen bepalen om welke soort het gaat.

Thnx voor de respons

greetz
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 27 jun 2009 13:24

Als de plant groter zal zijn, is het inderdaad makkelijker om te bepalen om welke soort het gaat. Vermits de plant uit zo'n boekje komt dat je omschrijft, zal het waarschijnlijk om een courante soort gaan.

Hangt er een zaadje aan de plant. Als de plant gezaaid is, hangt het er normaal nog aan. Bij planten die in vitro gekweekt worden is dit uiteraard niet. De Ensete's hebben over het algemeen ronde zaden. De Musa zaden lijken meer op kiezeltjes.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?