Oleander zwarte vlekken op blad

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Oleander zwarte vlekken op blad

Berichtdoor Guynness op 06 jun 2024 15:30

Beste,
Mijn oleanders hebben de winter goed doorstaan in volle grond maar nu merk ik donkere plekken op enkele bladeren. Ik heb een tip gekregen om dit tegen te gaan, zijnde: een bakpoeder oplossing,
1 eetlepel backing powder, 1/2 theelepeltje dreft en 2 liter water. Samen in een sproeifles en spuiten.
Heeft hier iemand ervaring mee? Wou dit ook gewoon maar meegeven. Gr Guy
Zie ook enkele foto's
IMG_0427.jpg
Mijn Oleander
IMG_0427.jpg (124.4 KiB) 4494 keer bekeken
IMG_0428.jpg
Mijn Oleander Detail
IMG_0428.jpg (125.79 KiB) 4494 keer bekeken
Guynness

0 bedankjes

Berichtdoor PeterHoofddorp op 06 jun 2024 20:21

Ik heb verscheidene Oleanders in de volle grond staan.
Ik heb dit voorjaar flink moeten snoeien om ze in toom te houden, vorige zomer zijn ze bijna in omvang verdubbeld. Was nu meer dan 3 meter hoog. Heb er weer ruim een meter vanaf gehaald.
Ook kwam ik daarbij de zwarte knokige misvormingen tegen. Eigenlijk heb ik dat elk voorjaar wel in sommige Oleanders. Ik snoei het echt ruim weg. Daarna komt het niet terug.
Gewoon wekknippen dus.
PeterHoofddorp

109 bedankjes

Berichtdoor johny op 11 jun 2024 08:26

Sub T schreef:In natte zomers krijgen oleanders last van een soort schimmel "Ascochyta", waardoor de toppen beginnen in te rotten, vaak begint het aan de basis van een bloemtak. Meestal begint het pas op te vallen tijdens/na de winterstalling. Het is belangrijk dat je die toppen opspoort en wegknipt, want als je het verder laat rotten kan de schimmel verder naar beneden trekken, uiteindelijk ook naar de basis van de plant waardoor die zelfs kan afsterven.
Ik moet hier meestal na de winter enkele toppen wegsnoeien van mijn planten en dan heb ik er de rest van de zomer geen last meer van.
Deze info vond ik ook:
"Zo kunnen de planten in natte zomers aangetast worden door de schimmel Ascochyta: er ontstaan bruine vlekken in de bladoksels en in het blad en de jonge scheuten verwelken. De schimmel verspreidt zich via waterdruppels. De plant moet dan dus meteen uit de regen gezet worden. Alle aangetaste delen moeten uit de plant verwijderd worden, waarna het snoeigereedschap goed ontsmet moet worden."

Hier idem zwarte schimmel in toppen is hardnekig moet uit geknipt
johny

99 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jun 2024 11:08

Hier staat de Oleander in pot heel het jaar buiten en kreeg tijdens de vorstperiodes enkel een thermohoes. De vele regen heeft inderdaad ook de zwarte vlekken gegeven maar ik zie erboven toch weer gezond blad verschijnen. Ik verwacht dat de aangetaste bladeren gewoon zullen verdrogen en afvallen. ;)
Bijlagen
image0.jpeg
image0.jpeg (245.25 KiB) 4401 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?