Te vochtig in verwarmd palm-kweekbakje????

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Te vochtig in verwarmd palm-kweekbakje????

Berichtdoor Huub op 08 jun 2011 16:55

Hallo,
op advies van Patty verplaats ik dit naar een nieuwe onderwerp (Patty, bedankt).

Ondanks verse zaden, die ik (in maart 2011) zelf in Zuid Afrika heb geraapt, valt het resultaat van mijn verwarmd kweekbakje me wat tegen.
Ik heb een verwarmd kweekakje (43 cm breed en 33 cm diep en 23 cm hoog) met een constante temperatuur van 25,5 graden. Voordien (van januari - april 2011) stond hij op 30 graden (was misschien te warm???).

In de verwarmde bak staat een iets kleiner bakje met 10 vakjes zaden (zie bijlage).
Op de bijlage lijkt de grond wat droog, maar dat is niet zo.

Maar.........., het resultaat van kiemen valt mij tegen. Heel af en toe komt er een kiem en dat ondanks zeer verschillende zaden (vanaf januari - april geen enekele kiem.

Vanwege het onderliggende verwarmingsplaatje, geef ik het zand af en toe wat water (anders droogt het uit).
Op de bodem van de grote bak (niet in de binnenbak met zaden), komt automatisch een bodempje water te staan. Ondanks dat ik de Cocopeat, 6 maanden geleden, in de magnetron had verwarmd en het bakje constant gesloten is, liggen er ruim 10, verdronken, kleine vliegjes in het water (dat zij niet meer leven, ben ik wel blij mee).

Zou het in de bak te vochtig kunnen zijn waarom het kiemen minder goed gaat??
Is het beter het bakje af en toe te luchten?

De zaadjes heb ik 7 april 2010 geplaatst en zijn van: Dypsis Lutecens (23 - 27 graden), Sygrus Romanoffiana (23 - 27), Chamaerops Humilis (21 - 25), Jubea Chilensis (30 -35) ik weet dat het bij de JC heel lang duurt, Trachycarpus Fortunei, Butia Capitate, Phoenix Reclinata (reeds 1 gekiemd), Washingtonia Filfeva (reeds 1 gekiemd), Phoenix Roebellini (reeds 2 gekiemd).

Gaarne info.

Groetjes,
Huub
Bijlagen
Verwarmd kweekbakje per 7 april 2011 - kopie.jpg
Verwarmd kweekbakje per 7 april 2011 - kopie.jpg (106.99 KiB) 2457 keer bekeken
Huub

12 bedankjes

Re: Te vochtig in verwarmd palm-kweekbakje????

Berichtdoor arian1970 op 08 jun 2011 18:41

Trachycarpus fortunei, kiemde bij mij binnen 2 maanden op de vensterbank, washingtonia en phoenix ook rond die tijd, misschien zijn het wat oudere zaden.
Ik had mijn zaden wel een paar dagen laten wellen in lauw water, elke dag een paar keer het water verversen en daarna gezaaid, dus ik weet het ook niet maar deze 3 soorten zouden toch wel sneller moeten kiemen als een jaar.
De jubaea was bij mij ook heel laat, de tijd weet ik niet meer. Met de andere soorten hierboven geen ervaring.
Anders bestel er nog een paar bij een andere zaadleverancier misschien heb je dan meer succes.

Arian
arian1970

9 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 jun 2011 20:23

Waarom dek je de zaden niet af?
Ze zien er behoorlijk droog uit en zolang zij geen vocht kunnen opnemen zullen ze niet kiemen.
En inderdaad, bij sommige soorten duurt het dan nog lang hoor. Mijn record is de Jubaea met zo'n 18 maanden ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Huub op 08 jun 2011 21:22

Hallo,
foutje bedankt.
De foto is gemaakt VOORDAT de zaden in het zand geduwd zijn en voordat ze water hebben gekregen. Ik doe dat altijd om achteraf te weten wat opgekomen is.

Hierbij een actuele foto (net genomen).

P.S.
Je ziet daar drie kiemers.
Ik laat ze deze keer zo lang mogelijk (tot ze bijna tegen de deksel zitten) in het kiembakje doorgroeien.
pit forum heb ik gelezen dat de palmpjes daardoor een "voorsprong" krijgen.
Hartelijk dank,

Groet,
Huub
Bijlagen
Kweekbakje 8-06-2011 - 2 klein.jpg
Kweekbakje 8-06-2011 - 2 klein.jpg (55.67 KiB) 2435 keer bekeken
Huub

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 jun 2011 21:38

Dat lijkt me vochtig genoeg.
Te vochtig zie je snel genoeg, dan heb je meestal schimmelvorming.
Het zal dus een kwestie van geduldig afwachten zijn :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?