Sanseveria verzorging?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Sanseveria verzorging?

Berichtdoor amourath op 04 mei 2010 14:59

Mijn werkcollega's denken dat ik een miraculeuse plantendokter ben, en vandaag zijn er al 2 langs geweest met hun bureauplantje om 'redding' te vragen :D Voor eentje kwam alle hulp te laat, het was weggerot, en de 2e is een sansevaria (de vrouwentongen vanop grootmoeders vensterbank, jawel!) en die kan ook wat hulp gebruiken... het blad is licht gerimpeld en wat toegekruld. Ik heb even de aarde gevoeld: kurkdroog, maar geen luchtige mix, wat zanderige grond.

Hoe verzorg je deze plant? Het lijkt me een soort vetplant, die weinig water nodig heeft en liefst een goed doorlatende grond?
Ik ga hem in elk geval al verpotten, nu staat hij in zo'n gesloten cache-pot, misschien staat er onderin wel 5 cm water... :? Cactusgrond een goed idee? Of beter gewone potaarde met wat perliet?
Alle tips zijn welkom om onze bureauplant te redden! :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Re: Sanseveria verzorging?

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2010 16:03

Aan de beschrijving te horen heeft hij gewoon dorst... :roll:
Als de grond zo droog is kun je 'm waarschijnlijk ook zo uit de pot tillen.
Dan zie je meteen of er onderin water staat. Het zou me verwonderen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 05 mei 2010 09:08

't Was net het omgekeerde... de plant stond in volle klei! :shock: Ik vond die pot al erg zwaar, zelfs voor een stenen geval... De verkoper daarvan moest een draai rond z'n oren krijgen! :x

Ik heb de plant eruit gehaald, ze heeft amper wortels... de klei er wat van tussen gespoeld en opgepot in een mix van potgrond en cactusgrond met perliet erbij. Het is een sterke plant, met een beetje geluk komt dat wel weer goed.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 mei 2010 10:50

De planten treffen het met jou amourath (en de collega's ook) :D
Vetplanten hebben sowieso maar een beperkt en vooral oppervlakkig wortelgestel hoor.
De Sanseveria is inderdaad wel een taaie. Stekken kan zelfs gewoon door het blad in stukjes te knippen en die in potgrond te steken.
En met zo'n welness behandeling zal het zeker goedkomen. :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 05 mei 2010 11:41

lapalmeraie schreef:
Vetplanten hebben sowieso maar een beperkt en vooral oppervlakkig wortelgestel hoor.

Daar kan je best gelijk in hebben, maar er was écht weinig, zo een viertal krulletjes... 't was een beetje zielig :) De plant heeft ook totaal geen houvast meer, ik ga hem een steunstokje moeten geven. Al bij al is het knap dat hij het zo lang in die klei heeft volgehouden!

Ik vind groen op kantoor wel leuk hoor, ik ben indertijd begonnen met een ficus mee te brengen en er zijn me al een aantal collega's gevolgd. 't Is rustgevend én goed voor de lucht ook.
Daarnaast heb ik ook een aquarium met 2 goudvissen staan op m'n bureau, de eigenaar heeft ze hier gelaten toen hij vertrok dus 't waren weesjes... :mrgreen:
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor vv1975 op 15 jan 2012 13:17

De middenste stek die groeit precies alleen. Die is al 2 x zo groot dan de anderen. Dat is wel ni mooi. Hij wordt dan ook heel dun bovenaan. Mogen we deze afknippen?
Intussen is er ook wel een mooie bloem gegroeit. (a)
Veerle
vv1975

0 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 15 jan 2012 13:51

Hey Amourath een sanseviria is een echte verwaarloosplant ouwe wijve plant ,maar ze zijn weer in de mode, verder als ze normaal in potgrond staan zijn ze bijna niet kapot te krijgen .
bij studenten staan ze vaak in de vensterbank en krijgen bier koffie urine :o :o en willen niet dood.
dus heel weinig water geven dan komen ze ook in bloei een witte bloem geeft zij heel subtiel
Succes Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?