Help wat doe ik verkeerd?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Help wat doe ik verkeerd?

Berichtdoor stokking op 18 mei 2010 12:27

Hallo allemaal,

Ik ben hier pas nieuw, en ben ook pas begonnen met palmpjes.
Nu heb ik een aantal Trachycarpus fortunei staan staan van zo'n 3-4 jaar die ik vorige maand heb gekocht en gepland.
Maar nu beginnen ze gelig eruit te zien en lijkt wel of ze gaan verdorren, niet allemaal maar het word wel steeds erger.
Ik heb koemestkorrels gebruikt, kalk en potgrond vermengd met de aarde.

Ik zal proberen wat foto's te plaatsen hier zodat jullie kunnen zien hoe ze er uit zien nu.
Ik vind het heel erg want ik kreeg er echt zin in, maar zo is het niet leuk meer, ik ben bang dat ze niet meer te redden zijn.

weet iemand mischien wat ik verkeerd doe?

Alvast bedankt!

groetjes, Marco
Bijlagen
DSC01140.JPG
DSC01140.JPG (201.25 KiB) 5949 keer bekeken
stokking

0 bedankjes

Re: Help wat doe ik verkeerd?

Berichtdoor stokking op 18 mei 2010 12:51

Ik kon niet meer foto's plaatsen, maar nu zijn ze verkleind.
Hier nog een paar.
Bijlagen
Herschaalde kopie van DSC01134.jpg
Herschaalde kopie van DSC01134.jpg (55.64 KiB) 5943 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSC01140.jpg
Herschaalde kopie van DSC01140.jpg (53.36 KiB) 5943 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSC01141.jpg
Herschaalde kopie van DSC01141.jpg (68.84 KiB) 5943 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSC01142.jpg
Herschaalde kopie van DSC01142.jpg (57.73 KiB) 5943 keer bekeken
stokking

0 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 18 mei 2010 12:59

Dat ziet er niet te best uit! Nu, ik kan me echt niet uiten over de omstandigheden in België, maar als ik zoiets hier moest zien zou ik denken "te veel (plotselinge) zon"?
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor amourath op 18 mei 2010 13:25

Ik denk ook aan zonnebrand... stonden de palmen daarvoor ook al in de zon? Hebben ze de kans gehad om daar aan te wennen?
Als het effectief verbranding is dan zal het nieuwe blad wel groen zijn én ineens ook tegen de zon kunnen. Het bruine blad is niet meer te redden.

Als de palmen al in de zon stonden meoten we wat anders zoeken: zitten er beestjes op het blad? Hoe waren de wortels toen je ze hebt geplant? Is de grond nat of droog?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 18 mei 2010 13:53

Hallo Marco

Ten eerste welkom op het forum :D

Ik heb hetzelfde voor bij een aantal Trachy's van ongeveer dezelfde leeftijd.
Bij deze ligt het probleem eerder bij de wortels denk ik.
Waarschijnlijk hadden ze nog niet veel wortels gevormd waardoor de verplaatsing en daarna de blootstelling aan de elementen er net teveel aan is geweest. Misschien hebben ze zelfs even droog gestaan (bv. blote wortels zonder potgrond)?
De plant verdampt immers door het blad gewoon vocht terwijl de kleine wortels onvoldoende of geen water konden opnemen.

Zou dit ook bij jou de oorzaak kunnen zijn?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor stokking op 18 mei 2010 14:50

Hallo,

Dank jullie wel voor de snelle reacties, ik zou niet weten hoe ze daarvoor stonden, maar ze hebben bijna geen zon gehad bij mij in de tuin.

ik heb daarnet nog 1 eruit gehaald en zat toch goed vast met de wortel, en beestjes heb ik ook niet gezien.

Ik heb ook andere staan die ik eerder had, 1 fortunei van een jaar of 6-7 en een wagnerianus van een jaar of 4-5, en wat fortunai zaailingen (in de zelfde grond) die het wel goed doen.

ik bergrijp er ook nix van :? , maar ik hoop wel dat ze het gaan redden, ik was echt blij met mijn palmpjes.

ik heb er een foto bijgedaan, hoe ze er 3 weken geleden bijstonden.
Het lijkt wel of ze nu allemaal gaan vervagen (behalve de palmjes die ik al eerder had), ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar hoop er wel snel achter te komen.

Ik sproei elke dag behalve als het regend, is dit teveel of te weinig?

Grotjes, Marco
Bijlagen
Herschaalde kopie van DSC01076.jpg
Herschaalde kopie van DSC01076.jpg (70.33 KiB) 5928 keer bekeken
stokking

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 18 mei 2010 15:06

Daar in volle grond krijgen ze toch zon? Een paar uur volle middagzon kan al teveel zijn voor plantjes die uit een kas komen bvb.
Zie je nog groei bij de plantjes?

Het sproeien: veel hangt af van de grond waarop je plant natuurlijk, zandgrond vraagt veel meer water dan klei. De afgelopen weken was het vrij droog dus dan kunnen ze wel een sproeibeurt hebben.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor stokking op 18 mei 2010 15:20

Oh dat wist ik niet, ik dacht echte volle zomerzon want die moet nog komen lol.
Dan zal het daar wel aan liggen, maar wat wel raar is sommige staan in de schaduw van een grote boom en daar zijn ook al wat plantjes verdort.
Er zijn er wel bij die het redelijk goed doen en daar is wel groei bij te zien.

Maar stel dat ze wel uit een kas kwamen, zijn ze dan nog te redden?
Of gaat het erger worden want het weer word steeds beter, is er mischien nog iets aan te doen dan?

Groetjes, Marco
stokking

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 18 mei 2010 15:33

Als verbranding inderdaad het probleem zou zijn dan is dit probleem bij de nieuwe bladeren opgelost.
Maar aangezien ook de planten in de schaduw dit probleem heb betwijfel ik of dit de oorzaak echt is...
Vielen de jonge plantjes niet om toen ze nog in pot zaten?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 18 mei 2010 15:37

stokking schreef:Maar stel dat ze wel uit een kas kwamen, zijn ze dan nog te redden?
Of gaat het erger worden want het weer word steeds beter, is er mischien nog iets aan te doen dan?

Ja hoor, maak je geen zorgen. Het bruine blad nu is uiteraard verloren, maar alle blaadjes die er nu aankomen zullen wél tegen de zon kunnen en mooi groen zijn. Het gaan nog even zielige boompjes zijn maar een trachycarpus is een vlotte groeier, tegen deze zomer gaan ze er al véél beter uit gaan zien!

Toch even in de gaten houden, want zoals lapalmeraie zegt is het vreemd dat ook de plantjes in de schaduw er last van hebben, misschien toch weinig wortels? (Ook dan gewoon wachten, geef de plant de kans om aan te slaan, ga nu niet opnieuw gaan graven ofzo...)

Trachy's zijn sterk hoor, ik had een zaailing met 1 blaadje die volledig 'weg' was door het ontsnapte konijn van de buren... en ondertussen komt een nieuw blad piepen :) Niet te snel opgeven!
amourath

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?