mieren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

mieren

Berichtdoor fordbully op 13 jun 2011 00:05

Ik heb heel veel mieren activiteit in de tuin, is dit schadelijk voor de bananen, palmen en zo ja wat kan ik hier het best aan doen, als ze niet schadelijk zijn best laten?
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Re: mieren

Berichtdoor Christophe op 13 jun 2011 00:11

Zeer bizar, maar de buren (alle buren) bij ons hebben ook bijzonder veel last van mieren ... en bij ons niks :)

Weet zelf niet hoe dit komt, en heb er dus (gelukkig) geen ervaring mee. 8-)

Ben wel benieuwd of ze schade aanrichten, maar ik vermoed van niet eigenlijk.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 13 jun 2011 00:13

t is ook de eerste keer, zal eens met kokend water proberen of koffiedik, die heb ik toch elke morgen ;)
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor plasta op 13 jun 2011 00:16

Een nest kan toch in de loop der jaren behoorlijk groot worden en ik had er ook behoorlijk last van.
Wat bij mij goed heeft gewerkt, is een "mierenbuffet van Ecostyle".

Een stukje op internet over de mier en de bladluis
Bladluizen zijn kleine, meestal groene, insecten die leven op planten. Ze zuigen sap uit de planten. Er zit suiker in plantensap. Bladluizen krijgen, als ze sap zuigen, eigenlijk te veel suiker binnen. Zoveel suiker hebben ze niet nodig. Wat ze teveel aan suiker hebben poepen ze uit. We noemen deze poep honingdauw. De mieren zijn er dol op. Zij kunnen de suiker die is uitgepoept goed gebruiken. Als een werkster suiker wil, gaat ze naar een bladluis toe. Ze trommelt op het achterlijf van de bladluis met haar voelsprietjes. De bladluis poept dan een druppel honingdauw uit. Die mier drinkt dat dan op en gaat naar een andere bladluis. Als de werkster genoeg honingdauw opgelikt heeft, is haar achterlijf heel wat dikker geworden. De honingdauw zit in de krop. De suiker is namelijk niet voor de werkster zelf. Ze gaat terug naar het nest. Onderweg en in het nest geeft ze aan de kleine mieren druppeltjes honingdauw. Die bedelen erom. De kleine mieren geven het dan weer aan de larven. In één zomer kan een kolonie van bruine wegmieren één liter honingdauw hebben gehaald. In een groot bosmierennest is dat tientallen liters per jaar.

Sommige mieren blijven bij de bladluizen om ze te bewaken. Ze pakken de bladluizen op als het winter wordt. Ze brengen ze naar het nest. De bladluizen worden daar op stal gezet. Je kunt de mieren wel een beetje vergelijken met veeboeren die hun koeien melken en ’s winters op stal zetten. Een paar mierensoorten leven alleen van de suiker van bladluizen. Een voorbeeld is de gele weidemier. Die leven onder de grond. Het melkvee bestaat uit wortelluizen. Dat zijn bladluizen die aan de wortels van het gras zuigen.
Google maar eens op mier en bladluis.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 jun 2011 01:26

Veel Mieren zijn een teken van vruchtbare grond en is heel goed voor het bodemleven !! Zeker laten tenzij het echt een plaag word natuurlijk of ze ergens zitten waar je ze niet wil hebben.... :)
Zijn helemaal niet schadelijk voor onze bananen of palmen ofzo hoor ! ;)
Ik heb ook veel mieren in de tuin, je mag gelijk waar een spade in de grond steken of je steekt in een rosse mierenhoop ! :D
Binnekort gaan die vliegende mieren weer opstijgen, dan is het hier even een drukke luchthaven hoor. Niet normaal hoeveel van die vieze beesten hier zitten/vliegen dan. :shock:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor plasta op 13 jun 2011 01:42

Ik grijp ook alleen in als het te gek wordt, of het komt binnen natuurlijk.
Maar dan helpt het buffet goed, zonder huisdieren etc in gevaar te brengen. Beter dan poedertjes en blikjes, is mijn ervaring.
Het mieren/bladluizen tafereel aanschouw ik bijna dagelijks in mijn appelboompje en is prachtig om te volgen :happy_thai:

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 13 jun 2011 12:37

Mieren helpen mee aan de drainage van de grond dankzij het blijven aanleggen van gangen en steeds deze intact te houden en te blijven graven.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jun 2011 21:53

Inderdaad. En waar je ze weg wilt houden strooi je een beetje kaneelpoeder. Werkt prima.
Binnenshuis ben ik dan weer veel minder tolerant :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 15 jun 2011 19:23

Da is dus niet alleen hier, de mieren zitten hier vooral tussen de bladeren van de bananen, maar als dat geen kwaad kan blijven ze maar zitten :)

Grt
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 15 jun 2011 21:27

Als er mieren tussen de bladeren van je banaan zitten, dan zullen er ook wel luizen zitten lijkt me? Is dat niet erg/schadelijk voor je banaan?
Sodiac

41 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?