Washingtonia verzorging

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Washingtonia verzorging

Berichtdoor TropiRo op 05 mei 2009 20:47

@LP, hoe je een Filibusta precies kunt herkennen weet ik ook niet, ze zeggen dat hij de beste kenmerken van beide heeft, rood/ bruine stam en smal, donker groen blad en minder stekels op de stelen maar ik heb tot nu niet echt een refferentie punt daarvoor. Zal binnenkort eens aan een kweker vragen wat de exacte kenmerken zijn.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor palmpje op 05 mei 2009 21:49

Tijd voor een beetje details van de Washingtonia. Ik heb op hetzelfde moment van het aanplanten van de Washingtonia ook deze Trachycarpus ( geen fortunei, maar wat het is weet ik niet ) in de grond gezet en die heeft nu zijn eerste nieuwe blad gevormd. Dit eerste nieuwe blad :| is ook niet wat het zou moeten zijn. Hij vertoont plaatsen waar geen bladgroen is, het blad is gewoon wit. Zie op de detailfotos ter verduidelijking.

Als er toch ijzerchelaat moet gebruikt worden, is dat dan een tijdelijk 'lapmiddel' of is er iets mis met de bodemsamenstelling?
Bijlagen
DSC00614kl.JPG
Washingtonia Stekels; bruin en klein
DSC00614kl.JPG (91.89 KiB) 4102 keer bekeken
DSC00615kl.JPG
Washingtonia draden
DSC00615kl.JPG (63.32 KiB) 4101 keer bekeken
DSC00616kl.JPG
Meer Washingtonia draden bij jonge bladen, die verdwijnen relatief snel bij het ontwikkelen van het blad
DSC00616kl.JPG (82.11 KiB) 4102 keer bekeken
DSC00617kl.JPG
donker roodbruine strepen aan de onderkant van de bladsteel
DSC00617kl.JPG (83.33 KiB) 4102 keer bekeken
DSC00618kl.JPG
nogmaals donker roodbruine strepen
DSC00618kl.JPG (51.12 KiB) 4102 keer bekeken
DSC00619kl.JPG
oudere bladeren: lichtgroen met gele vlekken
DSC00619kl.JPG (67.88 KiB) 4102 keer bekeken
DSC00620kl.JPG
nieuw blad van goede kwaliteit, echter veel kleiner en lichtgroen
DSC00620kl.JPG (43.12 KiB) 4102 keer bekeken
DSC00621kl.JPG
Trachycarpus met nieuw lichtgroen blad met witte vlekken
DSC00621kl.JPG (86.08 KiB) 4103 keer bekeken
DSC00622kl.JPG
Hier in detail het vreemde nieuwe trachy blad
DSC00622kl.JPG (62 KiB) 4103 keer bekeken
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
palmpje

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 mei 2009 21:58

De Washingtonia is zeker en vast een robusta. Dat wordt op deze foto's veel duidelijker.
Het blad lijkt mij wel OK hoor. Het oude blad is afgeschreven en zal langzaam verdorren. Dat kun je ook met extra voedingstoffen ook niet meer redden. Maar het nieuwe blad ziet er mooi uit. En de speer? Is die nog mooi?

De kleine Trachycarpus lijkt op een wagerianus, maar daarvoor vraag ik toch een 2e mening voor de zekerheid ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 05 mei 2009 22:14

De Trachycarpus vindt ik ook niet echt op een Wangerianus lijken, lijkt meer op een kruising tussen een Fortunei X Wangerianus een Takil maar ga toch voor een Fortunei. Het is het eerst blad wat eruit komt sinds je hem hebt geplant? ik zou eerst afwachten hoe het 2de bald eruit ziet voordat je gaat kijken naar de grond samenstelling, ik zie wel op de foto dat de grond erg droog is, zorg dat de grond net buiten de wortelkluit vochtig blijft zo zorg je er ook voor dat ze wortels gestimuleerd worden om te groeien. Nu je hem in de volle grond hebt gezet gaat de palm eerst zijn wortels uitbreiden en daarna pas weer energie in zijn bladeren steken, daarom kan het blad ook iets verkleurd zijn.

zo ziet mijn wagie eruit van ongeveer dezelfde maat:
Afbeelding

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 mei 2009 22:22

Je hebt gelijk Ro. De wagerianus heeft een nog specieker blad. Een takil zou best kunnen maar die zijn eerder zeldzaam in de handel. Kleinere kans dat je die 'per ongeluk' aanschaft ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor palmpje op 31 mei 2009 19:17

Om nog even hierop terug te komen. Ik blijf maar piekeren over wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn van de verkleuring van de bladeren. De palmen zijn aangeplant in een grond die vermoedelijk het best zou kunnen omschreven worden als een klei-achtige grond.

De grond slaat dicht bij regen, en barst bij aanhoudende droogte. Is het mogelijk dat de palm deze grond helemaal niet lust? Ik heb de grond zelf niet vermengt met zwarte potgrond of zand bij het aanplanten. Heb ik een grove fout gemaakt?
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
palmpje

1 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 31 mei 2009 22:58

Zoals je de grond omschrijft is het niet het meest ideale, je kan het beste het plantgat groter wegsteken en vullen met zwarte aarde, ongeveer 90 cm diep en 90 cm rond (voor de washintoina, de trachycarpus kan kleiner) en eventueel onderin het gat een laag kiezels leggen. Ik weet niet of je hem bemest maar anders kan je het beste een grote hand gazonmest (zitten verschillende voedingen in)rond de palmen gooien en elke dag water geven, tenzij het regent natuurlijk, het is belangrijk dat je de eerste tijd de grond vochtig houdt en ruim eromheen.

Als je een palmboom of plant aanplant kan je het beste de aarde rond de wortels deels verwiijderen voorzichtig met de hand of met water wegspoelen, het plantgat moet een een stuk ruimer uitgraven en dan de plant in het plantgat zetten met ruim water en dan de resteerende grond met water goed inwateren, op deze manier geef je de wortels een signaal dat ze moeten gaan groeien en de plant staat ook meteen een stuk steviger.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?