bruine bladeren strelitzia

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: bruine bladeren strelitzia

Berichtdoor lapalmeraie op 30 jan 2011 19:36

kamiel2 schreef:na zoveel jaren en nu ik misschien eens een bloem mag verwachten!!

Zoals ik reeds schreef op het andere forum, heeft de plant een koele periode nodig om in bloei te komen. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 31 jan 2011 22:08

Is het niet veel te warm waar de plant nu staat ? Het verschil in vochtigheidsgraad met buiten is natuurlijk heel groot . Bij mij staat hij in de veranda die ik vorstvrij hou
( min 7 °C ) hij groeit stilaan verder en heeft al een 5 tal bloemen op komst die binnen de 2 maand wel zullen open komen denk ik . Krijgt af en toe wat water in de winter maar echt niet veel .Spint kan je ook zien met een heel sterk vergrootglas of als je heel fijn water kan vernevelen op de onderkant van de bladeren , dan kan je fijne spindraden zien .
succes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 31 jan 2011 22:21

De mijne bloeit nu ook ,er zijn al 2 stengels uitgebloeid van de 6.
Dat je bladeren verkleuren is denk ik het gevolg van het binnen staan [droge lucht ]
Heb ik ook, knip ze als ze te ver verdrogen gewoon af.

@ Lilly anne,

Als je zoals jij doet ,ze koud overwintert is het normaal dat ze later bloeien.
In hun thuisland bloeien ze ook rond de periode ,Dec ,jan.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 31 jan 2011 22:32

Heb ff wat foto,s gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet heb ik er van de week de schaar nog in gezet 8-)
Ze kunnen heel wat hebben,zijn echt taaie rakkers.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 31 jan 2011 23:19

Prachtig zeg! En dat minder in de winter :)
EDIT: MIDDEN in de winter! :)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 31 jan 2011 23:49

Kan dan ook niet achterblijven hé.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De mijne staat na de ijsheiligen tot voor de eerste vorst buiten om daarna naar de woonkamer te verhuizen. Ik heb vorig jaar ook last gehad van spint maar zonder veel bladschade. Ik denk ook eerder aan wortelschade door te natte grond en/of droge lucht.

Er zijn in totaal een nog een 5-tal bloemstengels op komst.
Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

strelitzia

Berichtdoor kamiel2 op 09 apr 2011 13:19

Beste vrienden,
Ik krijg mijn strelitzia's niet onder controle, de bladeren blijven bruin worden, heb al alles geprobeerd minder water, meer water, behandeling tegen spint,het begint met de bladranden en gaat dan gewoon verder, heb ook al 1 plant verpot en gesplitst maar helpt ook niet, het resultaat van deze operatie is dat er van de splitsing 1 plant volledig kapot gegaan is,
nochtans ze zijn ong 5 en 6 jaar oud en staan in de winter binnen in een kamertje waar de temp bijna altijd tussen 15 en 21° is krijgen 1 x per week water en 2 x per jaar voeding tabletten die je in de grond steekt en die langzaam oplossen,
ik voeg foto's bij en hoop dat iemand mij kan helpen
groetjes
Kamiel
Bijlagen
de plant-800.jpg
dit is de plant
de plant-800.jpg (38.43 KiB) 4251 keer bekeken
het begin-800.jpg
zo begint het
het begin-800.jpg (35.27 KiB) 4251 keer bekeken
het einde-800.jpg
zo serven de bladeren af
het einde-800.jpg (36.79 KiB) 4251 keer bekeken
kamiel2

0 bedankjes

Re: strelitzia

Berichtdoor erna op 09 apr 2011 15:24

Hallo,

Een strelitzia heeft een periode van rust nodig. Dat kan je maar bereiken met de plant in een serre te zetten of op een plaats tussen de 5 en 7 graden, en dan ook zeer weinig water en al helemaal geen mest te geven. Als je hem verpot hebt heeft hij helemaal geen mest nodig de eerste maanden. In het voorjaar langzaam terug beginnen met water te geven en geleidelijk opvoeren. Zeker niet in de volle zon, of voor een raam met veel zon zetten.

In de zomer kan je de plant dan buitenzetten in de halfschaduw, en dan mag hij zeker meer water hebben.
Ik weet dat ze normaal in de winter hun bloemen hebben, maar als je bovenstaande werkwijze volgt komen de bloemen pas in het voorjaar.
groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 09 apr 2011 22:00

Ik vind dat dit op spint lijkt ... met welk product heb je hem behandeld Kamiel?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor kamiel2 op 10 apr 2011 09:00

beste Erna,
Dank U wel voor het antwoord, maar ik kan de planten niet anders zetten dan in dat kamertje want heb alleen een koude serre in de tuin en in de winter vriest het daar even hard als buiten, misschien heb ik dan toch teveel aan water gegeven, de foto is van de plant die ik nog niet verpot had en die heeft dit jaar nog niks van mest gekregen, wat ik nu ga doen is de plant buiten zetten in de voormiddag en savonds binnennemen want ik heb een ideaal hoekje waar geen zon komt,(zal natuurlijk opletten dat het overdag ook niet te koud word want het is nog vroeg er kan nog veel gebeuren) dit schrijf ik omdat ik ten einde raad ben en zou allereerst eens een mooie plant zien dan nog liefst met bloem of meerdere??
nogmaals bedankt!
Kamiel

beste Christophe
Het produkt ben ik speciaal gaan kopen in een tuincentrum en noemt Edialux Formusect op waterbasis de planten zijn dan ook behandeld zowel bovenkant als onderkant van het blad en een dosering volgens de beschrijving, alles goed nat gemaakt! Is nu ongeveer tssn 1 a 2 maand geleden, misschien moet ik herhalen maar op de beschrijving staat max 2 behandelingen per jaar dus heb ik nog niet herhaald, heb je soms nog een ander idee, ik ben einde raad en zoek hulp!!
nog enkele tips zouden welkom zijn!!
Kamiel
kamiel2

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?