Hallo allen,
Er zijn hier verschillende leden die slechte ervaringen hebben met het buiten zetten in de zomer van Phoenix Roebelinii, hun ervaring is dat de palm die wissel slecht verteert en elk jaar wat meer wegkwijnt. Ikzelf heb die ervaring niet
Ik heb deze ervaring - gelukkig - ook niet.
Bij mij staat de Roebelinni het tweede jaar buiten, dit jaar vanaf half april tot ... binnenkort als de nachttemperaturen 5 à 6 graden bedragen.
Begin september heb ik em onder de dakrand (corniche zoals we hier zeggen) gezet omdat ie wat te nat stond en ik ga em daar nu laten staan. Maar de plant stond pal in de zon in augustus ( in zoverre dat er toen zon was ) alsook stond ie vorig jaar ook toen op dezelfde plaats in de zon.
In zijn natuurlijke habitat - Laos, Vietnam, Cambodja, Indonesie - staat hij ook pal in de zon.
Enkel bij temperaturen onder de 7 graden gaat de plant achteruit, dan moet ie binnen, en hij lust ook een slokje water als ie binnen staat. Vorige winter had ik em in december bijna geen water gegeven, snel verval van de onderste bladeren. Toen gaf ik em wat meer water, de plant veerde op een paar dagen terug op.
Mijn exemplaar moet dan iets taaier zijn dan wat sommigen met deze soort ondervonden hebben. ( het mag al een keer meevallen zeker )