Brekend en scheurend blad dwergdadelpalm

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Brekend en scheurend blad dwergdadelpalm

Berichtdoor Eduard op 27 sep 2011 11:21

verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 27 sep 2011 22:54, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 sep 2011 11:36

Ik denk vooral dat het continue veranderen van de standplaats parten speelt op den duur.
Daar hebben ze in het "wild" geen last van ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 sep 2011 12:08

Hallo allen,

Er zijn hier verschillende leden die slechte ervaringen hebben met het buiten zetten in de zomer van Phoenix Roebelinii, hun ervaring is dat de palm die wissel slecht verteert en elk jaar wat meer wegkwijnt. Ikzelf heb die ervaring niet

Ik heb deze ervaring - gelukkig - ook niet.
Bij mij staat de Roebelinni het tweede jaar buiten, dit jaar vanaf half april tot ... binnenkort als de nachttemperaturen 5 à 6 graden bedragen.

Begin september heb ik em onder de dakrand (corniche zoals we hier zeggen) gezet omdat ie wat te nat stond en ik ga em daar nu laten staan. Maar de plant stond pal in de zon in augustus ( in zoverre dat er toen zon was ) alsook stond ie vorig jaar ook toen op dezelfde plaats in de zon.

In zijn natuurlijke habitat - Laos, Vietnam, Cambodja, Indonesie - staat hij ook pal in de zon.

Enkel bij temperaturen onder de 7 graden gaat de plant achteruit, dan moet ie binnen, en hij lust ook een slokje water als ie binnen staat. Vorige winter had ik em in december bijna geen water gegeven, snel verval van de onderste bladeren. Toen gaf ik em wat meer water, de plant veerde op een paar dagen terug op.

Mijn exemplaar moet dan iets taaier zijn dan wat sommigen met deze soort ondervonden hebben. ( het mag al een keer meevallen zeker )
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 sep 2011 12:43

Interessant Guy. En waar laat je hem binnen? In een koele ruimte?
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 sep 2011 13:06

Hallo

En waar laat je hem binnen? In een koele ruimte

Helaas heb ik (nog) geen veranda od, zal een overwarmde goed permanent genventileerde slaapkamer worden. ( kamer is omgedoopt tot plantenkamer ). 't was er vorig jaar in december best koud. Het zwak punt is te weinig licht binnen zeker in de periodes dat het nog warmer is. Echt ideaal is het zeker niet, maar zoals gezegd de Roebelinni is er tevreden mee. Voor de overgang van buiten naar binnen zet ik nogal wat planten een dag of 2 in de garage op een zo licht mogelijke plaats, dat doe ik om de thermoschokken wat te milderen. Wat ik ook doe eens ze binnen staan is regelmatig benevelen - zeker ook de Roebelinni - en zo nu en dan zet ik een ventilator aan om enigszins een buitenklimaat te simuleren. Een mens sleurt wat af met die planten.

Vriendelijke groeten.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 sep 2011 15:42

Bedankt voor die verduidelijking Guy.
Daar zit het 'm dus hè. Bij jouw winterplaats is het temperatuurverschil niet zo enorm groot met buiten. De shock valt dus wel mee, zeker met de aanpassing in de garage.

Niet iedereen heeft echter die mogelijkheid. Waaronder ik. :D
Hierdoor moet de roebelenii in het najaar zich ineens aanpassen van 5°C nachttemp naar 21°C binnentemp. Die shock, daar hebben ze het moeilijk mee. In het voorjaar is het idem maar in omgekeerde richting.

Dáárom heb ik persoonlijk betere ervaringen met deze soort wanneer hij permanent binnen staat. ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 27 sep 2011 20:10

Dat is nu net de reden waarom hij bij mij enkel juli en augustus buiten gaat, dan is de nachttemperatuur ongeveer gelijk aan die binnen. Vanaf september komt hij terug naart binnen en staat hij de rest van het jaar in de keuken, vlak naast een schuifraam dus licht genoeg, én lekker warm. Vijftien graden moet zowat het koudste zijn dat hij al heeft meegemaakt...
Ik ben ook niet zo'n water-gever trouwens binnen, en daar ziet hij niet van af... hij doet het prima binnen!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 sep 2011 11:49

Dat kan natuurlijk ook, maar voor 2 maandjes vind ik het de moeite niet om hem te laten wennen aan de zon. Zo veel schaduw heb ik immers niet. ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor plasta op 29 sep 2011 13:24

Hier staan ze nog vrolijk buiten te stralen. Zijn rond begin juni naar buiten gegaan. Is toch iets langer dan maar 2 maanden, 4 maanden ;) .
Deze zomer staat hij in de schaduw en vindt het prima daar.
Vorige zomer stond die na 2 weken wennen in de volle zon en vond het daar ook prima.
In de winter staat die in de woonkamer vrij dicht bij de verwarming en voor het raam gericht op het noord oosten en krijgt zodoende niet zo heel veel licht. Door de centrale verwarming geef ik hem toch zo'n 2 a 3 liter water per week in die periode.
In de periode dat hij buiten staat, krijgt hij zeker 2 keer per week zoveel water, dat de schaal redelijk vol loopt. In de zomer kan je de palm niet verzuipen en kan hij makkelijk natte voeten verdragen.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?