groei Washingtonia staat stil?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

groei Washingtonia staat stil?

Berichtdoor palmpost op 03 jul 2014 17:03

Ik heb 3 maanden geleden een Washingtonia gekocht (stamhoogte van circa 70 cm, omtrek stam aan de grond circa 10 cm) en deze meteen overgepot in een grotere kuip.

Er zaten bij aankoop 4 bladeren aan en een vijfde was reeds zichtbaar in de maak. Na twee weken waren er al twee bladeren dood en nu, dus na 3 maanden, is het blad dat bij aankoop in de maak was nog steeds niet verder dan een kleine speer. De groei lijkt dus stil te staan aangezien deze soort een snelle groeier zou moeten zijn en m'n iets later aangekochte Trachycarpus en Chamaerops humilis ieder al reeds twee nieuwe bladeren hebben.

Kan iemand mij vertellen of de palm nog steeds aan het bijkomen is van het verpotten of dat er misschien iets anders aan de hand is?
De palm krijgt elke dag netjes water, op tijd wat voeding, staat de gehele dag op het dakterras in de volle zon, de kuip is zeker niet te groot of te klein en watert goed af.
palmpost

0 bedankjes

Re: groei Washingtonia staat stil?

Berichtdoor lapalmeraie op 03 jul 2014 18:50

Hallo, welkom op het forum :welkom:

Je zegt het zelf eigenlijk al, de hele dag in de volle zon... Daar was deze palm niet aan gewend en is het bestaande blad verbrand. Ook is hij nu vooral de nieuwe ruimte in de pot aan het vullen. Maw, komt allemaal wel goed, gewoon de palm even de tijd gunnen om zich aan te passen. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 03 jul 2014 21:12

Mijn ervaring is dat als je een palm goed laat verbranden dat hij een jaar nodig heeft om van die schok te herstellen.
Vooral als het om een palm gaat die al geruime tijd onder glas heeft gestaan.
Ik zou hem ook niet teveel voeding geven omdat hij niet groeit en de grond verzadigd kan raken met meststoffen dat ook niet bevorderlijk is voor zijn herstel.
Palm kan ook door teveel mest verbranden net zoals andere planten.

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor palmpost op 03 jul 2014 23:34

Dank voor de reacties!

De palm komt van een thuiskweker en heb geen idee hoe de palm daar heeft gestaan dus kan idd maar zo dat ik hem toch wat geleidelijker aan de zon had moeten laten wennen.
Alhoewel de zon in April nog niet zo denderend heet was natuurlijk.

Ik zal hem dan maar de tijd gunnen. Hij staat er helaas zo futloos bij.

Wat wel raar is, is dat m'n Trachycarpus en Chamaerops Humilis die omstreeks de zelfde tijd gekocht en overgepot zijn er prachtig en vitaal bijstaan.
palmpost

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 jul 2014 07:38

Die stonden misschien wel al buiten (wegens harder)?
Het is bovendien niet de temperatuur die belangrijk is bij het verbranden maar de zon op zich. Uiteraard is de voorjaarszon niet zo sterk als in de zomer, maar ook in april hebben we mooie periodes gehad met dagen zonder één wolkje ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?